Sovsäck: Caravan vs Haglöfs

Var på jakt efter en varmare sommarsäck som man kan ha på vår- och höstkanten oxå. Tittade runt lite och tyckte att Haglöfs outback 10 verkade ok.
Nu är det så att en sportbutik började Rea ut Caravan interlight lyx för halva priset (ca 450:) Tittar man på vad säckarna ska tåla verkar de ganska lika men eftersom Caravan inte görs längre är det svårt att hitta info om dem. Någon som har haft någon erfarenhet av Caravan eller Haglöfssäcken? Lutar åt Caravan (det verkar ju billigt) men vill inte köpa en dålig säck...
/Pelle
[Ändrat av pejo 2003-08-08 kl 11:01]
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
pejo; sa:
Var på jakt efter en varmare sommarsäck som man kan ha på vår- och höstkanten oxå. Tittade runt lite och tyckte att Haglöfs outback 10 verkade ok.
Nu är det så att en sportbutik började Rea ut Caravan interlight lyx för halva priset (ca 450:) Tittar man på vad säckarna ska tåla verkar de ganska lika men eftersom Caravan inte görs längre är det svårt att hitta info om dem. Någon som har haft någon erfarenhet av Caravan eller Haglöfssäcken? Lutar åt Caravan (det verkar ju billigt) men vill inte köpa en dålig säck...
/Pelle
[Ändrat av pejo 2003-08-08 kl 11:01]

En syntetsäck bör långtidsförvaras upprullad eftersom fibrerna annars förlorar sin spänst.

Med tanke på att Caravan slutade säljas i Sverige för sisådär 10 år sedan kan säcken ha legat på hyllan läääääänge...

Jag undrar om den verkligen är prisvärd trots sitt halva pris...

mvh,

J
 
Om du bara är ute en vecka/år och mest sommartid spelar det ingen roll vilken säck du köper. Ska du vara ute mycket på hösten så rekomenderar jag att du tittar på tex Marmots Trestles med en komforttemp på -9 (har sett den för 1500:).
 
Caravan

Kan ju säga några ord om min brorsas Caravansäck som jag använder flitigt. Den köptes i slutet av 80 talet och har blivit använd en hel del, tvättad ett antal gånger och är fortfarande hur bra som helst. Använder mkt hellre den är min Haglöfs säck.
 

...Uffe...

Avslutat
Jag har en outback #10 och är väldigt nöjd med den.
Den enda nackdelen är den lite höga vikten - nästan 2kg. Men, väldigt skön. :)

Lycka till
Uffe
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Köpet klart!

Tack för alla tips. Köpte caravnen och den verkar väldigt gedigen. Tyckte den påminde en hel del om Angiulak (rättstavat?) -säckarna som jag oxå tittat på och fick senare reda på att Angiulak ägde Caravan de sista åren...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.