Sovsäck +6 abisko - nikk juli?

Jag har varit två gånger på Keb och första gången hade vi snö och -2 i augusti. Andra gången var det bättre väder.

Jag skulle välja en sovsäck som klarar minst 0.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sov i kaffedalen med en +13C Limit och vaknade insnöade på morgonkvisten. det var kallt, men vi överlevde natten, då låg jag i underställ och yllesockar.
Har idag en +4C Limit och tror att det är optimalt för mig och mina behov i fjällen.

Har man en sovsäck som inte går så långt ner i temp, då får man ta på sig förstärkningsplagg som tröja och underställ.
Min "sommarsäck" i mellan Sverige har komfort temp ner till + 7 och "extrem" vid +-0, den tar jag inte med upp på fjället utan det blir vintersäcken som har extrem på -28, är det varmt använder jag den som täcke bara.

Fungerar det här sovsäck under juli månad Abisko - Nikk eller blir det för kallt?.

http://www.friluftsvaror.se/rea/fyndhorna/true-north-trek-600

Vad för komforttemp för män rekommenderas under den månaden?

Du ska klara av att sova i några minusgrader.
Om du sedan gör det med bara sovsäck eller med sovsäck i kombination med förstärkningsklädsel är upp till dig.

Jag kör den sistnämnda varianten.
Min sovsäck har en limit på +2, tillsammans med sovsäck + sovsäckslakan + täckjacka + tunn microfleece + skjorta + vindjacka + långkalsonger + byxor + mössa + vantar, klarar jag -5 grader utan problem.

Fungerar det här sovsäck under juli månad Abisko - Nikk eller blir det för kallt?.

http://www.friluftsvaror.se/rea/fyndhorna/true-north-trek-600

Vad för komforttemp för män rekommenderas under den månaden?

Helt individuellt det där...jag använder en sovsäck med en comfort på -1 och den är oftast Alldeles för varm för mig i juli-augusti. När tempen inne ligger mellan 0 till +5 sover jag bäst..och då är det oftast någon grad kallare utanför tältet.

Byter jag så blir det till en som har en comfort på ca +5. Med underställ skulle jag klara temp runt 0 grader.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips