Sovsäck 480g: Mountain Hardwear Phantom 45

Hej,

satt och surfade lite sovsäckar och hittade Mountain Hardwears Phantom 45 på AddNature http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MHWPHANTOM45

Enligt AddNature och även Mountain Hardwears web har den komfort temp för män på noll. Och vikten ligger på 480 gram. Tycker det låter riktigt bra som en sommarvandrings sovsäck för svenska fjällen. Dock försökte jag hitta om någon testat den i svenska förhållanden men hittar inget så tänkte fråga här om ngn här har erfarenhet av den?

/Kalle
 
Har ingen egen erfarenhet av säcken i fråga men såg att MH Phantom 32 var med i Backpackinglight.coms test av ultralätta sovsäckar som klarar nollan. Vet inte om 45 är nyare eller om den inte ansågs klara det den lovar.
Phantom 32 placerade sig ungefär på genomsnittet för de testade säckarna där Western Mountaineering Summerlite vann. Men den kostar ju någon tusenlapp mer än Phantom 45...

Jörgen
 
EN Rating: T-Comfort = 5 °C
EN Rating: T-Limit = 0 °C

Så komfort temperaturen är inte noll som jag förstår det utan extrem temperaturen.
Taget från deras hemsida.

Här
 
EN Rating: T-Comfort = 5 °C
EN Rating: T-Limit = 0 °C

Så komfort temperaturen är inte noll som jag förstår det utan extrem temperaturen.
Taget från deras hemsida.

Här

T-Comfort är komforttemperatur för kvinnor.
T-Limit är komforttemperatur för män.
extremtemperaturen anges som T-extreme
 
Har ingen egen erfarenhet av säcken i fråga men såg att MH Phantom 32 var med i Backpackinglight.coms test av ultralätta sovsäckar som klarar nollan. Vet inte om 45 är nyare eller om den inte ansågs klara det den lovar.
Phantom 32 placerade sig ungefär på genomsnittet för de testade säckarna där Western Mountaineering Summerlite vann. Men den kostar ju någon tusenlapp mer än Phantom 45...
Jörgen

Som jag fattat MHs benämningar så är siffran fahrenheit tempen på säcken. De sätter alltså 45F på Phantom 45 och 32F på Phantom 32. 32F är ju lika med 0 C så gissar att det kan vara därför den inte var med, men som sagt den har EN-limit = 0 C, 32:an har EN-limit -2 så inte så stor skillnad. Dock skiljer de sig 160 gram åt.

I vilket fall verkar det som AddNature inte har kvar den, länken fungerar inte längre:) Får spana in Western Mountaineering säckarna, verkar klart intressanta! Tack!

/Kalle
 
Jag har just beställt en sovsäck från Cumulus - Lite line 300 på 650 g. Det lär väl ta tre veckor innan jag får den. Den verkar i alla fall riktigt konkurrenskraftig i pris 1500 kr +200 kr i frakt från Polen. De har även en lättare modell på under 500 g som kan vara värd att kolla in.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.