Sovsäck 0+0=?

Problemet då man stoppar en sovsäck inuti en annan är att den inre sovsäckens fyllning kommer att komprimeras. Hur mycket beror dels på hur tung den yttre sovsäcken är och dels på hur stor den är. I värsta fall, om man t.ex stoppar en varm dunsovsäck inuti en liten och tung syntetsäck, är det inte enns säkert att man förbättrar värmen över huvud taget

/ Stefan

Hm.. Blackliten är ju lite tyngre... testade med den i Pro´n, det gick, men det kändes betydligt trängre och lite knöligt. Ur rörelsekomfort perspektiv skulle det funka... men spontant så tror jag att det blir bättre med Blackliten ytterst... den har dessutom ett tåligare yttre.

Thomas

Den ena säcken är, just som kvarnträsk nämnde en gammal Haglöfs Blacklite... den har ensam klarat några minusgrader förut, neråt -3-4 tror jag att det varit som värst, under sen vår och tidiga höstar... har ialla fall aldrig frusit i den... den andra är en Haglöfs Zensor Pro3, en säck jag fö inte är speciellt nöjd med... men som skall klara neråt1plus iaf...

I hop passar dom bra storleksmässigt, där Blackliten är lite större... känns inte som om den innre blir ihoptryckt på något sätt, så jag tror inte att det blir trångt iaf.

Sen som joru nämner så skall jag ta med mig dubbla liggunderlag... det misstaget har jag gjort förut... att i lättpackarsyfte kapa underlaget förmycket. Så nu blir det fulllängd x2...hehe...

Det lär inte bli någon UL tur iallafall... ;-)

Och sen så visar ju inte prognoserna så där hiskeligt mycket kyla heller neråt -5-6 får jag väl räkna med...

Nu gäller det bara att komma på vart jag skall bege mig... något bra tips i Sthlm´s trakten?

Tack för bra feedback! Fler synpunkter... råd?

Vad vill du göra? Vandra, dagsturer...? Finns fina områden i norra uppland,Upplandsleden, myrar å grejor...

Kilsbergen ligger på bilavstånd inåt landet...

//J

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad vill du göra? Vandra, dagsturer...? Finns fina områden i norra uppland,Upplandsleden, myrar å grejor...

Kilsbergen ligger på bilavstånd inåt landet...

//J

Bra fråga... har inte kommit så långt i tanken... bara att jag fick en lucka i livspusslet och vill ut i naturen... men en rundled på en 4-6 mil? vore ju optimalt... annars så behöver jag ju inte nödvändigtvis förflytta mig så mycket... kan ju vara trevligt att slå läger och stanna någonstans om omgivningarna är fina. Vattentillgång är ju en fråga också... men det brukar lösa sig...

//T

Ett udda alternativ....

Hm.. Blackliten är ju lite tyngre... testade med den i Pro´n, det gick, men det kändes betydligt trängre och lite knöligt. Ur rörelsekomfort perspektiv skulle det funka... men spontant så tror jag att det blir bättre med Blackliten ytterst... den har dessutom ett tåligare yttre.

Thomas

Det viktiga är som sagt var hur tjock isoleringen blir sammanlaggt. Så om man tillåter sig att tänka helt fritt finns det ju ofta en stor mängd alternativ.

Ett litet udda alternativ som jag hörde från en snubbe i Alaska var att sova i dunställ (om man nu har ett sådant) + tunn sovsäck. Enligt honom gick detta hur bra som helst och eftersom han ändå alltid hade med sig ett dunställ på vinterturerna såg han ingen anledning att dessutom släpa med sig en stor tung sovsäck. Ett alternativ, om sovsäcken är tillräckligt stor, skulle alltså till exempel kunna vara att dra på sig det tjockaste värmeplagget man har (tjockt fleece ställ eller liknande) och helt och hållet skippa säck numero 2.

/ Stefan

Det viktiga är som sagt var hur tjock isoleringen blir sammanlaggt. Så om man tillåter sig att tänka helt fritt finns det ju ofta en stor mängd alternativ.

Ett litet udda alternativ som jag hörde från en snubbe i Alaska var att sova i dunställ (om man nu har ett sådant) + tunn sovsäck. Enligt honom gick detta hur bra som helst och eftersom han ändå alltid hade med sig ett dunställ på vinterturerna såg han ingen anledning att dessutom släpa med sig en stor tung sovsäck. Ett alternativ, om sovsäcken är tillräckligt stor, skulle alltså till exempel kunna vara att dra på sig det tjockaste värmeplagget man har (tjockt fleece ställ eller liknande) och helt och hållet skippa säck numero 2.

/ Stefan

Har funderat lite i de banorna också... dunjacka har jag ju, men inga byxor... skulle vara skidbyxorna isf... men det känns trångt och krångligt mycket att släpa på...

Blir nog att testa med dubbla och vara redo med fleece byxa & tröja och en rejäl mössa... blir det trots det för kallt första natten så får jag väl vända hemåt... någon fara för livet lär det ju iaf inte handla om ;-)

//T

Udda alternativ del 2....

Har funderat lite i de banorna också... dunjacka har jag ju, men inga byxor... skulle vara skidbyxorna isf... men det känns trångt och krångligt mycket att släpa på...

Blir nog att testa med dubbla och vara redo med fleece byxa & tröja och en rejäl mössa... blir det trots det för kallt första natten så får jag väl vända hemåt... någon fara för livet lär det ju iaf inte handla om ;-)

//T

Låter helt klart som ett vettigt alternativ. Blir det kallt är det ju bara att prova med så mycket kläder som möjligt i den tjockare säcken och lägga den tunnare som täcke, som föreslagits tidigare.

Men när jag ändå är inne på ämnet udda sätt att hålla sig varm i tält på vintern, så kan jag bidra med ytterligare ett alternativ, ännu knäppare än det förra. Jag skulle ut på en helgtur i Februari för ett gäng år sen och en av kompisarna som skulle med hade ingen vintersäck. Jag erbjud då honom att låna en, men han tokvägrade med orden, " blir det kallt gör jag armhävningar".

Och kallt blev det, så mitt i natten vaknade man av att karln låg och gjorde sittups inne i säcken (var tydligen ett bättre alternativ än armhävningarna), somnade om, blev kall och gjorde fler sittups o.s.v. Inte det bästa sättet att hålla sig pigg, men det funkade i alla fall.

/ Stefan

/klipp/ ... så mitt i natten vaknade man av att karln låg och gjorde sittups inne i säcken (var tydligen ett bättre alternativ än armhävningarna), somnade om, blev kall och gjorde fler sittups o.s.v. Inte det bästa sättet att hålla sig pigg, men det funkade i alla fall.

/ Stefan

LoL... bra där.. då vet jag... kanske bara skall köra med en säck ändå så att jag får lite träning oxå... magmuskler är ju bra inför vasans stakåkning... hehe...

//T

...Jag skulle ut på en helgtur i Februari för ett gäng år sen och en av kompisarna som skulle med hade ingen vintersäck. Jag erbjud då honom att låna en, men han tokvägrade med orden, " blir det kallt gör jag armhävningar".

Och kallt blev det, så mitt i natten vaknade man av att karln låg och gjorde sittups inne i säcken (var tydligen ett bättre alternativ än armhävningarna), somnade om, blev kall och gjorde fler sittups o.s.v. Inte det bästa sättet att hålla sig pigg, men det funkade i alla fall.

/ Stefan
Jag kan villigt erkänna att denna metod fungerar, eftersom du aldrig erbjudit mig att låna någon säck...
Skämt åsido: Är man nog trött så funkar det bra med lite armhävningar och situps ("fällkniven" blir ännu roligare i tältet!) för att få upp värmen, och sedan slockna igen.

Andra gamla tips är ju att fylla en flaska med varmvatten och ha i säcken. Kanske enklare för dig än att t ex släpa en massa extra sovkläder. Bara värma en extra halvliter vatten innan sängdags. Mkt bra om man vaknar törstig också, bara att späda med snö så har man dricka (kallas även "water on the rocks").

Bra fråga... har inte kommit så långt i tanken... bara att jag fick en lucka i livspusslet och vill ut i naturen... men en rundled på en 4-6 mil? vore ju optimalt... annars så behöver jag ju inte nödvändigtvis förflytta mig så mycket... kan ju vara trevligt att slå läger och stanna någonstans om omgivningarna är fina. Vattentillgång är ju en fråga också... men det brukar lösa sig...

//T

Vet ingen rundled, men Upplandsleden är fin :). Florarnas naturreservat är värt ett besök också, där kan man gå omkring ett par dagar utan att få tråkigt. Lämpligt för basläger mao.

//J

Hur mycket kan denna combo klara, hur många minus blir 0+0 ?

Thomas

0+0= ut och testa!
Ta säckarna och lägg dej på bakgården eller balkongen så får du veta. Att testa grejer ute ger dej praktiska erfarenheter som ingen på utsidan kan avgöra på nätet...dessutom ger du gratis underhållning åt grannarna :)

Gjorde en regression på de loft vs komforttemp angivelser som Western Mountaneering har. Resultatet blev: Komforttemperatur=-2,367*loft(i cm)+25. Man kan se att det är tänkt att en normal person skall kunna sova utan sovsäck (med tunnt underställ) vid 25 grader. Om man klarar av att göra det vid lägre temperaturer kan man dra av motsvarande grader i komforttemperaturen. För varje cm "sovsäck" man har kan man sova i ytterligare ca 2,4 grader kallare. Min dunsovsäck från Roberts klarar jag av att sova i ca -4 och den har ca 12 cm i loft. -2.36*12+25= -3,7grader så det verkra fungera bra.

Om du lägger sovsäckarna i varandra (och du få plats i dem utan att trycka ihop loftet) kan du alltså mäta maximala loftet o få en ganska bra uppfattning av vad de kommer att klara av. Observera att om man har ett täcke skall man dubblera loftet.

/Petri

Du behöver inte dubla liggunderlag under hela kroppen, det räcker oftast med en bit under kroppen, huvudet använder man ju en kudda av nåt kläder eller nått så det kvittar och benen pressar sällan så hårt mot att de tar så värst mycket kyla.

Jag kör med z-lite ända ner till några minusgrader utan förstärkning och väger inte mer än 60-70, som en referenspunkt tänkt.

Jag har alltid tyckt att det hjälper mer om det är den tunna säcken som är ytterst, men jag har inte gjort några stora tester på området.

Glöm inte att det hjälper en hel del att ha nått tunt vindtätt runt hela paketet, som ett sovsäcksöverdrag (behöver inte vara vattentätt om man inte tänk bli blöt). Detta baserat på att du sover på välventilerad plats (jag tarpar eller sover helt utan skydd om vädret tillåter).

Lycka till...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips