Sovsäck 0+0=?

Funderar på att ge mig ut några dygn nästa vecka eftersom en oförutsedd semestermöjlighet dykt upp... men jag äger ingen vintersäck.... har inte råd just nu att investera i en ny säck.... men jag har två säckar som har en komfortgräns på nollan.

Så min undran är: Hur mycket kan denna combo klara, hur många minus blir 0+0 ?

Thomas

FMs gamla Caravan dun var genomsydd och påstods ha komfortgräns nollan, när vi skulle sova vid nollan som i snöka fann vi att det behövdes två för att inte ligga och skaka tänder....
//J

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den ena vet jag klarar någon minusgrad... den anda är snäppet sämre... men nog borde de två tillsammans klara neråt -10? eller är jag helt fel ute?

Kanske det, kanske inte....

Den ena vet jag klarar någon minusgrad... den anda är snäppet sämre... men nog borde de två tillsammans klara neråt -10? eller är jag helt fel ute?

Detta är en "klassisk" fråga som det är näst intill omöjligt att svara på. Det finns mängder med faktorer som påverkar hur mycket komforttemperaturen förbättras då man stoppar en sovsäck inuti en annan.

Om vi börjar från början kan man för enkelhetens skull säga att ett isolerande lagers isoleringsförmåga är mer eller mindre direkt proportionerlig mot tjockleken, dvs om sovsäcken blir dubbelt så tjock blir den dubbelt så varm. Detta är vad sovsäckstillverkarna pratar om då de anger vilken loft en sovsäck har.

Problemet då man stoppar en sovsäck inuti en annan är att den inre sovsäckens fyllning kommer att komprimeras. Hur mycket beror dels på hur tung den yttre sovsäcken är och dels på hur stor den är. I värsta fall, om man t.ex stoppar en varm dunsovsäck inuti en liten och tung syntetsäck, är det inte enns säkert att man förbättrar värmen över huvud taget.

Det enda sättet att få ett bra svar är tyvärr att prova. Men i normalfallet hade jag nog räknat med att klara mig i -10 utan att det blir allt för kallt.

/ Stefan

Som sagt är det en nästan omöjlig fråga, men jag skulle också ha tippat på -10 tillsammans. Se bara till att de verkligen är av olika storlek, eller att yttersäcken räcker till så den inte trycker ihop innersäcken, och du tappat loft.

Tankeexperiment: Mina 0-säckar har ca 300g dunfyllning vardera (7-800 cuin, europeisk stnd). 300g dun+300g dun ger 600g, vilket inte är så långt ifrån de -10-säckar som finns.

Eftersom det enda som kan ge effektivt loft är volym gäller det att säckarna är lagom olika stora och att man själv inte ormar ihop den inre säcken så att loftet minskar. Att få 0+0 att bli -10 förutsätter såpass mycket att jag med min erfarenhet hellre än chansar tar med mig en -15 säck ut och vet att jag får sova.....men envar är sin egen försökskanin även i detta avseendet.
//J

FMs dun var mycket lika i storlek och ett veck sytt på sidan av skrädderskan gjorde att passformen blev mera i och i och därmed ökade loftet en smula men framför allt var säcken inte genomsydd längre, dock till ett pris av dubbla vikten. De flestas egetval var Caravan duo. Alltmedan olika firmasäckar varma såväl som kalla skulle prövas, varma gick an men kalla var illa och gick ut över sömnen och inte minst rapporten.
//J

Gör inte som jag gjorde en gång för länge sedan - tänkte prova vintertältning hemmavid med 2st 3-säsongs-säckar Haglöfs Blacklite.
-15grC, skidade drygt en mil hemifrån, slog upp tält och försökte gå och lägga mig.
Ridå när jag inte fick igen yttre säcken runt mig och inre säcken!
Efter nån timmes frysande gav jag upp och skidade hemåt i natten:)

Viktigt vad som är under sovsäckarna!

Funderar på att ge mig ut några dygn nästa vecka eftersom en oförutsedd semestermöjlighet dykt upp... men jag äger ingen vintersäck.... har inte råd just nu att investera i en ny säck.... men jag har två säckar som har en komfortgräns på nollan.

Så min undran är: Hur mycket kan denna combo klara, hur många minus blir 0+0 ?

Thomas

Om du får plats inuti utan att det blir trångt så går det nog bra :)

Jag skulle sätta extra krut på det som är under sovsäckarna och ta med minst ett extra liggunderlag...och ta med rejält varm mössa och kanske också extra tröja och kallingar att sova i...trist om det känns kyligt underifrån...

//J

Om säckarna blir för trånga när du drar den ena ovanpå, så kan du alltid öppna dragkedjan helt och bara lägga den som ett täcke över dig och den första säcken. Då får du se till att ligga på dragkedjans ena del och sen ligga still så den övre säcken ligger kvar under natten. Funkade en påsk i Pallenvagge för mig iaf :)

FMs dun var mycket lika i storlek och ett veck sytt på sidan av skrädderskan gjorde att passformen blev mera i och därmed ökade loftet en smula men framför allt var säcken inte genomsydd längre, dock till ett pris av dubbla vikten. De flestas egetval var Caravan duo. Alltmedan olika firmasäckar varma såväl som kalla skulle prövas, varma gick an men kalla var illa och gick ut över sömnen och inte minst rapporten.
//J

Funkar nog...

Den ena säcken är, just som kvarnträsk nämnde en gammal Haglöfs Blacklite... den har ensam klarat några minusgrader förut, neråt -3-4 tror jag att det varit som värst, under sen vår och tidiga höstar... har ialla fall aldrig frusit i den... den andra är en Haglöfs Zensor Pro3, en säck jag fö inte är speciellt nöjd med... men som skall klara neråt1plus iaf...

I hop passar dom bra storleksmässigt, där Blackliten är lite större... känns inte som om den innre blir ihoptryckt på något sätt, så jag tror inte att det blir trångt iaf.

Sen som joru nämner så skall jag ta med mig dubbla liggunderlag... det misstaget har jag gjort förut... att i lättpackarsyfte kapa underlaget förmycket. Så nu blir det fulllängd x2...hehe...

Det lär inte bli någon UL tur iallafall... ;-)

Och sen så visar ju inte prognoserna så där hiskeligt mycket kyla heller neråt -5-6 får jag väl räkna med...

Nu gäller det bara att komma på vart jag skall bege mig... något bra tips i Sthlm´s trakten?

Tack för bra feedback! Fler synpunkter... råd?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips