sover man med kängorna på???

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
avslutad210712; sa:
Har ännu inte förstårr meningen med att överhuvudtaget pinka på natten.

Då kan jag reda ut saken för dig.
Meningen med att pinka på natten är att pinknödigheten försvinner. Det har bevisats i fler vetenskapliga studier.
Då visade det sig också att pinknödigheten försvann snabbare för dem som pinkade när den uppträdde, än för kontrollgruppen som väntade till morgonen.

Men det är sant, andra studier visar att risken för nokturn pinknödighet minskar om man pinkar noga innan man går och lägger sig. :)

Men det ger inget hundraprocentigt skydd.

avslutad210712; sa:
Har ännu inte förstårr meningen med att överhuvudtaget pinka på natten. Brukar göra det innan jag lägger mig och sen gör jag det när jag kliver upp på morgonen.

Det brukar jag också göra. Men då tillhör vi de lyckliga som inte har medicinska eller fysiska problem med den biten.

Det händer dock att jag gör det. De fåtal gånger sover jag så mycket bättre och lugnare på morgonen. Kan ju vara lite negativt om man ska upp tidigt, och det brukar man när man är ute.

Vandrande sovsäck.

Praktiskt som rastplagg / bivackplagg t ex om man sitter i ett gömsle och väntar på tjäderspel etc. Det finns varainter som förutom lucka vid fötterna är försedda med ärmar.

Thure

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:
Har ännu inte förstårr meningen med att överhuvudtaget pinka på natten.

Då kan jag reda ut saken för dig.
Meningen med att pinka på natten är att pinknödigheten försvinner. Det har bevisats i fler vetenskapliga studier.
Då visade det sig också att pinknödigheten försvann snabbare för dem som pinkade när den uppträdde, än för kontrollgruppen som väntade till morgonen.

Men det är sant, andra studier visar att risken för nokturn pinknödighet minskar om man pinkar noga innan man går och lägger sig. :)

Men det ger inget hundraprocentigt skydd.

Ibland när jag vill leva riktigt äventyrligt brukar jag strunta i att pinka innan jag går och lägger mig och sedan inte kliva upp på natten heller. Gissa om man uppskattar dragkedjor som inte kärvar då.

För att inte tala om hur djuren tittar på den lustiga dansen man utför medans man förbannar sin dumhet att inte pinka innan ma la sig *L*.

smilfink; sa:
jag läste en annons på en sovsäck med lucka för fötterna, om man sover med kängorna på...???
VAD är meningen med det? Jag klär av mig när jag kryper i sovsäcken...och kängorna har jag aldrig haft i där...
:)

Sova med dojjorna...då har man gjort fel!

isagubbe.gif

tigertamjaren; sa:
Tänk om nån sovsäckstillverkare kunde fixa till ett litet Y-format hål mitt på säcken också så att man kunde pinka på natten utan att ta av sig sovsäcken. Den designern borde få Outdoor Award!

/ G

Klättermusen har väl kommit med en säck som har utgång för att kunna sova inknuten med klättersele och rep. Denna utång borde väl funka utmärkt att "pinka" ut genom också ?

/R

Hade ni Hillberg tält!! Själv fick man hålla tillgodo med "ensamma vargen". Knäppetältet i presenningform som kunde teoretiskt knappas flera stycken till ett tält men som jag aldrig någonsin sett någon lyckas med så jag håller det för militär skröna. Som hundförare hade man tack och lov en varm hund som huvudkudde dom 50+ fältnätter man fick huckla i det budgetskylet.

Så för alla lättviktare, jag har huttrat i "tarp" så det räcker för resten av mitt liv, jag bär gärna på dom extra kilo som mitt tält väger :)

niben; sa:
Hade ni Hillberg tält!! Själv fick man hålla tillgodo med "ensamma vargen". Knäppetältet i presenningform som kunde teoretiskt knappas flera stycken till ett tält men som jag aldrig någonsin sett någon lyckas med så jag håller det för militär skröna. Som hundförare hade man tack och lov en varm hund som huvudkudde dom 50+ fältnätter man fick huckla i det budgetskylet.

Så för alla lättviktare, jag har huttrat i "tarp" så det räcker för resten av mitt liv, jag bär gärna på dom extra kilo som mitt tält väger :)

Man knäpper lätt ihop två stycken till ett pyramidformigt skydd, det var så vi sov. Och kondensen som bildades på insidan drattade ner på dunsäcken (av fukttålig bomull ;) ) så man fick snart lära sig att ett överdrag var nödvändigt för att hålla sig torr i hård vind.

Det gäller även för moderna tjusiga UL-tarpar...brrrr..tacka vet jag också mitt lättviktstält.

//J

Kollade just på den nämnda säcken på klättermusens hemsida, hålet är egentligen tänkt som ärm om man vill pyssla med nåt utan att lämna säcken, och med lite vilja ska man väl kunna få ut ett rep igenom det, men att pinka genom det kräver nog lite väl avancerad akrobatik. Annars vore ju tanken god

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips