Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
sover man med kängorna på???
- Trådstartare smilfink
- Start datum
-Patric-; sa:keron-tält, lumpen... var gör du lumpen?? keron-tält tillhör inte det vanliga på de svenska förbanden.. De enda jag vet har keron är FJS och där fick vi lära oss bättre skovett än att ha pjukken på när man sover...
Amfibiekåren, AMF4
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ra-ta-ta-ha-ha!
Pang, pang, ra-ta-ta-ta
en hackspett och granved som smäller - bäst att vara beredd va!
{get some military stuff here} .)
Pang, pang, ra-ta-ta-ta
en hackspett och granved som smäller - bäst att vara beredd va!
{get some military stuff here} .)
Malindo; sa:Parantes: Själv var jag stabs-signalist, och vi hade varken sovsäck eller tält, utan sov under bar himmel med vinterrocken som täcke. Var vi hârdast? Är jágarna, som uppenbarligen behöver specialutrsutning för att kunna sova, mjukast? Patric?
jaja... det har inget med antal fältdygn att göra eller så.. Det har inte något att göra med viterutbildning i Kiruna heller.. Annars så gjorde vi några nätter under bar himmel oxå, men bara en ca: 20-30, dom andra fältdygnen tillbringade vi i antingen Keron eller grupptält 8.. Något mer Fröken undrar??
(oavsett var man ligger så hoppas jag att dom utbildar i korrekt skodonshantering..)
även stridsvagnssoldater i hillebergtält
Jag vill påpeka att även mindre mytomspunna förband som stridsvagnsbesättnignarna vid P7 i Revinge på försök haft ett hillebergstält per stridsvagn.
/Patrik, pansarskytte i tält 12
-Patric-; sa:keron-tält, lumpen... var gör du lumpen?? keron-tält tillhör inte det vanliga på de svenska förbanden.. De enda jag vet har keron är FJS och där fick vi lära oss bättre skovett än att ha pjukken på när man sover...
Jag vill påpeka att även mindre mytomspunna förband som stridsvagnsbesättnignarna vid P7 i Revinge på försök haft ett hillebergstält per stridsvagn.
/Patrik, pansarskytte i tält 12
Tror de flesta "små" specialförband av jägartyp har olika småtält, ex Keron, VBT-duk o dyl.
Ang trådfrågan, så visst kan man det, men det är inget att rekommendera. Sova med blöta marchkängor när det är kallt är riktigt farligt. Sommartid ökar man troligtvis risken för skador på foten, pga sämre cirkulation och fukt.
Gjorde själv lumpen på K4 i Arvidsjur.
Vi hade Nokias Vinterstövlar, de med löst innerfoder. Man hade ett foder som man skidade i, och ett annat när man la sig i bas. Dessa kunde man knoppa med i nån timme. Om man inte "hann" elr fick krypa ner ordentligt i säck vill säga, vilket är överlägset i återhämtningssynpunkt.
[Ändrat av Tommy125 2004-06-30 kl 20:52]
Ang trådfrågan, så visst kan man det, men det är inget att rekommendera. Sova med blöta marchkängor när det är kallt är riktigt farligt. Sommartid ökar man troligtvis risken för skador på foten, pga sämre cirkulation och fukt.
Gjorde själv lumpen på K4 i Arvidsjur.
Vi hade Nokias Vinterstövlar, de med löst innerfoder. Man hade ett foder som man skidade i, och ett annat när man la sig i bas. Dessa kunde man knoppa med i nån timme. Om man inte "hann" elr fick krypa ner ordentligt i säck vill säga, vilket är överlägset i återhämtningssynpunkt.
[Ändrat av Tommy125 2004-06-30 kl 20:52]
Den plockade gåsen
En klättrare som precis hade gjort ett push för en topp kom sömning trött ned till sitt tält och slängde sig omedelbart till sängs. När han många timmar senare vaknade hade någon plockat en gås i hans tält.
Tar man med sig kängorna ned i sovsäcken är det lätt att stegjärnen också får följa med.
En klättrare som precis hade gjort ett push för en topp kom sömning trött ned till sitt tält och slängde sig omedelbart till sängs. När han många timmar senare vaknade hade någon plockat en gås i hans tält.
Tar man med sig kängorna ned i sovsäcken är det lätt att stegjärnen också får följa med.
Tänk om nån sovsäckstillverkare kunde fixa till ett litet Y-format hål mitt på säcken också så att man kunde pinka på natten utan att ta av sig sovsäcken. Den designern borde få Outdoor Award!
/ G
/ G
Men har du ingen drickaflaska, typ till cykeln, som du kan använda? Då slipper du att stiga upp över huvud taget...tigertamjaren; sa:Tänk om nån sovsäckstillverkare kunde fixa till ett litet Y-format hål mitt på säcken också så att man kunde pinka på natten utan att ta av sig sovsäcken. Den designern borde få Outdoor Award!
/ G
/Håkan
Håkan K; sa:Men har du ingen drickaflaska, typ till cykeln, som du kan använda? Då slipper du att stiga upp över huvud taget...
/Håkan
Ohhh, I´ll kill that cat...
Hittade en gammal tråd när jag letade efter andra saker...
Sova med kängor på är det nog sällan man behöver som civilist. Men jag har sett folk sova i full riddarrustning! Men de har vare sig haft tält, sovsäck eller självuppblåsbart liggunderlag. Möjligen barnens hoppborg av höbalar och flickvännens mantel. Bakfulla och yrvakna har de vanligtvis varit på morgonen.
De har dock inte tillhört den grupp jag är med i, vi har strikta säkerhetsbestämmelser angående alkohol när vi jobbar, och våra riddare har även som vana att ta av sig rustningarna mellan striderna.
Sova med kängor på är det nog sällan man behöver som civilist. Men jag har sett folk sova i full riddarrustning! Men de har vare sig haft tält, sovsäck eller självuppblåsbart liggunderlag. Möjligen barnens hoppborg av höbalar och flickvännens mantel. Bakfulla och yrvakna har de vanligtvis varit på morgonen.
De har dock inte tillhört den grupp jag är med i, vi har strikta säkerhetsbestämmelser angående alkohol när vi jobbar, och våra riddare har även som vana att ta av sig rustningarna mellan striderna.
avslutad210712
Gäst
tigertamjaren; sa:Tänk om nån sovsäckstillverkare kunde fixa till ett litet Y-format hål mitt på säcken också så att man kunde pinka på natten utan att ta av sig sovsäcken. Den designern borde få Outdoor Award!
/ G
Har ännu inte förstårr meningen med att överhuvudtaget pinka på natten. Brukar göra det innan jag lägger mig och sen gör jag det när jag kliver upp på morgonen.
Fast å andra sidan är det många som tycker att min morgon är mitt i natten....
Liknande trådar
- Svar
- 43
- Visningar
- 6 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg