Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp?

Har ett lavvu tält som jag köpte med en polare, så vi har en poncho var. Det blir ingen botten med den konfigurationen så jag undrar över om man stör sig på småkryp(markgående) om man kan hålla dem borta? Djur skyr ju brandrök så bygger man läger med naturliga material kan man röka in dem. Kan man sprida aska runt tältet för att slippa spindlar i ansiktet eller radiotjänst(sniglar) i ögat? :)
Hur sover ni utan tält med botten och hur slipper ni diverse kryp, förutom myggnät?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja jag har aldrig haft problem med kryp, och jag har sovit på det mesta... Myrorna håller sig inne i stacken under natten. Det är väl mest fukten och barren och annat som kan vara lite besvär.

Frånsett pissmyror (de där små genomskinligt röda) så har kryp inte stört mig heller. Ska mycket otur till att hamna på ett av deras bon. Deras bett gör oväntat ont och kliar.

Klart det kan vandra in några övriga besökare men inga som bits.

Kan vara värt att tänka lite extra på maförvaringen bara. Just aska funkar nog, den torkar ut krypen så de håller sig undan. Men jag skulle inte sprida ut det ändå.

/G

Jag sov med bivy i början eftersom jag har insektsfobi, men nu behöver jag inte nåt sånt om det inte är supermyggigt. Man vänjer sig och insekterna stör en knappt. Skulle vara om man slår upp tältet jämte en myrstack då (har gjort det misstaget)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Myror finns ju nästan överallt så de är ett problem ibland trots att vi kör med lös botten noggrant inpassad i vår bomull/polyester tältkåta. Mygg och knott kan också ta sig in ibland men det är sällan dessa ställer till det med dålig nattsömn för oss.

Thure

En hel del kryp får man nog räkna med. Dom tillhör naturen och verkligheten. Dom flesta är snälla, mycket snälla!
Allt under vildsvinsstorlek kan väl vara rätt ok. Och tycker man småkryp är besvärliga så finns både mygg- och myrmedel att ta till.
God tur!

Tack för alla svar :) Ja, jag hängde i hängmatta en gång och hade ett myggnät som en strut över. Hade en massa långbenspindlar i nätet samt små sniglar lite här och var, så det är väl mest de djur jag tänker på. Enklast kanske är att köpa Sea To Summit's nät-tält. Väger ju ingenting direkt. Vore bara skönt att slippa snigelspår på sovsäcken och kinden haha

Äsch då, snigelsekret är utmärkt att tillfälligt laga småhål i tältduken med. Tillräckligt med övriga kryp så sparar man in några gram på maten.

/G

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips