Sova på rygg-problem

Ja, ligger du på sidan på ett liggunderlag behövs ofta mer luft i, för att inte höftbenet ska "gå igenom" och få markkontakt.
Tvärtom, upplever jag - kurvig sidosovare. Det största felet jag gjort länge, var att blåsa i för mycket luft. Det ska vara mindre än man tror. Precis så höften hamnar en mm från marken, (och jag använder då ett sådant här med bortklippta kanter som isolerande golvduk för värmens skull). Krävs lite tjockare liggunderlag. Jag har inte sovit bra i tält förrän jag skaffade mitt 10 cm tjocka och isolerade Sea to Summit. Och ändå händer det att det gör vansinnesont i höften, helst om man legat stilla i samma position en stor del av natten.

För något år sedan bestämde jag mig för att lära mig sova på rygg. En skillnad mot sidosovande tycker jag är att man är mindre stabil på rygg än sida på luftmadrass. Jag har svårt att slappna av. På sidan / framstupa sidoställning "låser" jag mig med böjda benet mot marken och kan inte vingla av luftmadrassen. Det är känslan. Rygg är vingligt däremot. Känns som man ligger uppepå och inte i.

Det som funkat för mig på rygg, har varit att bulla upp något på sidorna så man känner att man fångas upp och ligger still, och att överarmarna har tryggt stöd. Jag har också gärna något under knäna. Bullar också gärna upp något under fötterna särskilt om det är lite sluttande, så jag känner att jag ligger still. Och dunjackan under huvudet. Och det tjocka liggunderlaget med inte för mycket luft i, så man sjunker ner gott.

Det har funkat svinbra. Efter många år har jag lyckats sova i princip hela nätter så.
 
Senast ändrad:
10 cm låter lyxigt. jag har väl hälften, men hade behövt det tredubbla för ryggens skull. sover 90% på klipphällar och inte skönt om höften går i berget när man ändrar ställning. sover mest på rygg men måste byta ibland
 
Har 60 mm Trangworld med fiber R-37 för mig rena ´princess´madrass mot tid 25mm
Denna går ej blåsa upp till hård med inb handpump ev pga att den då skulle gå sönder.
Hur hög madr man behöver har ju rätt mkt med din vikt och känslighet för att ligga hårt och om sidosov då några cm extra.
Var i år perfekt pga kyla och man får mindre olycksrisk på en lite svårare vandring med optimal sömn 6-7 h ute blir ofta bätte än 8 h inne i den bästa säng,jagskulle nog klara ned mot 5 h vid ont om tid eller tex lära sig microsömn på dagen.
Var tvungen gå 12 h en dag då litet fall som kunde gått illa.
 
Tvärtom, upplever jag - kurvig sidosovare. Det största felet jag gjort länge, var att blåsa i för mycket luft. Det ska vara mindre än man tror. Precis så höften hamnar en mm från marken, (och jag använder då ett sådant här med bortklippta kanter som isolerande golvduk för värmens skull). Krävs lite tjockare liggunderlag. Jag har inte sovit bra i tält förrän jag skaffade mitt 10 cm tjocka och isolerade Sea to Summit. Och ändå händer det att det gör vansinnesont i höften, helst om man legat stilla i samma position en stor del av natten.
Jo jag får också ont som tusan i höfterna om jag blåst upp för hårt. Det funkar inte att ligga studsa ovanpå utan man ska kunna sjunka ner. Det funkar inte ens att sova på rygg för mig när den är för hårt uppblåst - då får jag ont i ryggen. Ryggen och höfterna är anledningen till att tunna skumplastunderlag inte funkar. Jag sover som en kratta och jag får så ont i höfter och rygg att jag inte kan gå ordentligt till slut.

Just att armarna hamnar utanför liggunderlaget i ryggläge är det jag tycker är jobbigast med att sova på rygg, så jag sover bäst på sidan när jag är ute. Jag har nyligen fått lära mig att man alltid ska ha något som stöd under knävecken om man ligger på rygg, och under höftbenen/ljumskarna när man sover på mage. Sedan jag var gravid första gången sover jag gärna med något mellan knäna när jag ligger på sida (hemma kudde, ute min duntröja i en packpåse). Jag sover bättre så.
 
Jag sover sedan många år på vänster sida. Skulle helst sova på rygg men då infinner sig en obehaglig tyngdkänsla i magen efter ett tag.
Vänster sida ska enligt länken nedan vara att föredra framför höger. Intressant.
Halvvägs ner på sidan "Varför är vänster sida så bra"
 
Tvärtom, upplever jag - kurvig sidosovare. Det största felet jag gjort länge, var att blåsa i för mycket luft. Det ska vara mindre än man tror. Precis så höften hamnar en mm från marken, (och jag använder då ett sådant här med bortklippta kanter som isolerande golvduk för värmens skull). Krävs lite tjockare liggunderlag. Jag har inte sovit bra i tält förrän jag skaffade mitt 10 cm tjocka och isolerade Sea to Summit. Och ändå händer det att det gör vansinnesont i höften, helst om man legat stilla i samma position en stor del av natten.
Blir det inte "svajjigt" med 10 cm tjockt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.