Sova på rygg-problem

Tjena!
Hur gör man för att lära sig sova på rygg?
Jag är en magsovare sen barnsben (50 idag), men har lärt mig att sova på sidan sen vi bytte säng. I den nya sängen får jag ont i ryggen när jag sover på mage.
Men jag skulle hemskt gärna lära mig att sova på rygg.
Finns det sätt att lära sig, eller är det endast genom utmattning? :)
Syftet är att kunna sova i hammock och lättare i tält.
 
Kanske har du anlag för nattliga andningsuppehåll så kallad obstruktiv sömnapné. I så fall bör du undvika sova på rygg.

Sover du bra på sidan och mage finns väl liten anledning att träna sova på rygg men är du bara tillräckligt trött går det nog.

I tält kan du sova vänd hur som helst med ett bra liggunderlag t ex Thermarest Neoair.

Thure
 
Det här låter som ett konstruerat problem. Har du testat att sova i hängmatta? Det är ju inte som att sova på rygg i en säng. Jag kan inte heller sova på rygg men sover hur bra som helst i hängmatta och i tält (ifall jag har ett ordentligt liggunderlag). Testa, du kommer att hitta en variant som funkar.
 
Det här låter som ett konstruerat problem. Har du testat att sova i hängmatta? Det är ju inte som att sova på rygg i en säng. Jag kan inte heller sova på rygg men sover hur bra som helst i hängmatta och i tält (ifall jag har ett ordentligt liggunderlag). Testa, du kommer att hitta en variant som funkar.
Kan vara så. I sängen kan jag absolut inte somna på rygg, men det har hänt i soffan vid enstaka tillfällen. Dock vaknar jag ganska så omedelbart.
Jag ska absolut testa, gäller bara att hitta ett tillfälle som man inte behöver sömn :D
 
Kanske har du anlag för nattliga andningsuppehåll så kallad obstruktiv sömnapné. I så fall bör du undvika sova på rygg.

Sover du bra på sidan och mage finns väl liten anledning att träna sova på rygg men är du bara tillräckligt trött går det nog.

I tält kan du sova vänd hur som helst med ett bra liggunderlag t ex Thermarest Neoair.

Thure
Jag har en bettskena som ska förhindra att jag tuggar sönder tänderna i sömnen, och den ska tydligen förhindra apne oxå.
Tält funkar såklart, prio är hammock.
 
Har du en liten hammock? Jag började med en Hennesy Expedition som var rekomenderad till 183 cm (är 180 cm) och kunde bara ligga fixerat i ryggläge. Bytte nyss till en Hennesy Explorer med rekomendation 213 cm och när jag testat det 2 nätter så kan jag ligga på sidan i den och även i fostersällning. Sover extremt mycket bekvämare i den större, vilket får mig att fundera över den största, Safarin ...
 
spelar ingen större roll vilket liggunderlag man har, om det inte är jämförbart med en resårbotten i tjocklek och följsamhet med kroppen. Det kommer nog va för tunt och hårt eftersom de flesta är vana vid riktiga sängar.

det räcker rätt bra om marken är lite konkav så sover jag bättre. Är den det minsta konvex får jag ont i ryggen i ryggläge. I en hammock är det väldigt konkavt och följsamt för ryggen, så nog därför många sover bra i dem, för mig blir det dock för statiskt att sova så tight som det blir där, jag vill kunna vrida mig.
 
Jag kan inte heller sova på rygg men sover hur bra som helst i hängmatta och i tält (ifall jag har ett ordentligt liggunderlag). Testa, du kommer att hitta en variant som funkar.

Det där med liggunderlag upplever jag som än viktigare när man sover på sida, stor skillnad på sömn mellan basecampsemester med bil då jag kör med gammeldags luftmadrasser och fjällvandringen med Thermarest.

Ligger man på mage eller rygg så verkar det mesta fungera hyffsat, men tusan inte när man ligger på sidan.
 
Jag har en bettskena som ska förhindra att jag tuggar sönder tänderna i sömnen, och den ska tydligen förhindra apne oxå.
Tält funkar såklart, prio är hammock.

Tandskenor mot apné är lite annorlunda konstruerade än sådan som skall ta bort nötningen av tandgnissling. Vid påtaglig sömnapné är så kallad CPAP-mask effektivare än tandskena. Att inte sova på rygg är ofta också effektivt.

Thure
(Jag har jobbat en del med sömnapnépatienter.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.