Sova i bil som utgångspunkt för vandringar

Hej,

Kommer att sova i min bil under semestern nu i juli och augusti och funderar på att ta mig till fjällen.

Finns det några bra platser där man kan ställa sig ensamt och sova i relativt fin och njutbar miljö, för att sedan därifrån ta några turer på en eller ett par dagar med tält?

Är öppen för Norge också.

Allt gott,
Corky

Ja det finns, men kan kräva lite rekognosering. Dock svårt på populära platser där det är många besökare.
Kolla på kartor och använd flygfoto för att leta bra platser i förväg.
Kör runt och kolla efter platser längs småvägar.
Kolla tex park4night.com

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ja det är klart det finns, det finns överallt. Man bestämmer sig var man vill vandra, och kollar sen vägar och möjliga rastplatser med hjälp av Google maps och liknande.

Senaste gångerna sov jag i bil på parkeringen i torkilstöten och även i Grövelsjön.

Det är inte sova i bilen som är problemet här, utan att lämna bilen för ett par dagars vandring.

På de flesta normala parkeringar får man stå max 24 timmar i sträck (på vardagar i alla fall). Och parkera i terrängen är ofta svårt då man i princip måste bryta mot terrängkörningslagen om man inte parkerar på en vägren (och där gäller fortfarande 24-timmarsregeln).

Så ska man följa lagar och regler behöver man hitta en parkering där man får stå längre.

Moderna bilar är täta, för luftutbyte behövs ventilation. Sedan har du 24 h timmars regeln. Att sova på P-platser har sina problem.

De flesta parkeringsplatser vid vandringsleder tillåter längre än 24h, men ibland kan husbilar vara förbjudna vilket är bra, men att sova i en personvagn innebär sällan några problem.

Sen får man ju kalkylera själv hur stor risken är för lapplisor om man ställer sig på nån liten avstickare på skogsvägen ett par dar. Bästa är att inte väcka uppmärksamhet och parkera där man inte syns för så många.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Ett bra "officiellt" ställe är rastplatsen vi Guoledisjaure, riksväg 95 norr om Mierkenis. Där kan du stå flera dygn, åtminstone var det så senast jag var där, det ligger högt och på kalfjället. Det finns dass. Det kan vara lite mycket bilar/husbilar där, däremot.
Du kan gå led norrut mot Jurunjaure och vidare till Ikesjaure, kanske upp på Årjep Saulo, annars över Ikesjåhkko och oledat tillbaka via Jurunvagge eller på skrå uppför mot Skärrimvagge och toppen på norska sidan, Björntoppen. Fint område att vandra i. Du kan åka vidare mot Norge i Junkerdal, fin biltur ner i dalen.

Har man en bil utan ventilation för tex hund i tak så skulle jag slå upp ett tält jämte bilen både varmare och mer utrymme osv.
Varit på fågelsafari på Öland då sov vi jämte bilen i ett Caravan Keb 3 med delvis bomull i innertältet,frånsett 2 stolpar i vägen och tungt det bästa tältet jag haft.
Sovit 2 nätter i bil en på vintern och en på sommaren båda nätterna bland de värsta någonsin Kallt eller obekvämt och trångt.
Jag ska åka ca 110 mil på vart håll till fjällen, och då så bör man ju sova iaf nu på äldre dar gick väl köra GBG-STO tor som ung men ej samma sträcka på sämre vägar med mkt kameror och 80 km/.
Enda extra jag tar med är gasolkök och färskmat och kastrull, kanske en tältlampa utöver fjällutr.
Kanske ett extra tält med mesh inv på bilsemester när varmt skulle vara optimalt för bra sömn.
En av de stora nackdelarna att sova jämte bil när väg är ju att det sällan är tyst hela natten antingen bil/motorcykel och ev djur det slipper man ju delvis i husvagn eller husbil.
På Öland var ju Dinosaurierna dvs fåglarna vakan nästan hela dygnet på försommaren men då var det ju därför vi åkte dit och då ville man ju inte ha det tyst för att man skulle sova och köra långt dag efter.
Ljud från tex motorväg gör det svårt att sova i tält många hundra meter ifrån och även småvägar hörs långt jfr med ett vattendrag i fjällen som du hör tydligt om du inte har öronproppar.

Bilar har fönster, dörrar och baklucka, så ventilationen är det minsta problemet.

Jag drar ner en ruta lite och sätter myggnät för hålet.
Men morderna bilar har ingen dropplist och lutar innåt. Har inte sovit i bil sedan jag körde Saab 99 dvs mycket länge sedan.

Själv har jag funderingar på hur man enklast får upp en tarp över bakluckan på en kombi. Både för sova och rast på en resa när det regnar. Behöver inte vara över bakluckan utan skulle fungera över sidodörrar. Tidigare har haft rails.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.