Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge

Jag planerar en tur i Sarek och vill gärna ha lite feedback:
  • Dag1: Anländer Sourvadammen kl 11:40
  • genom Sourva, vik ner söderut, vada över Njabbejåhkå/Njavvejågåsj vid sjö 642 (alt västerut och vada vid sjö 906, vilket är bäst?)
  • Gå mot Guhkesvaggebron, når förmodligen inte ända fram, läger kanske i höjd med Niendotjåhkko. (Tänker mig att man går söder om, eller är det bättre att gå norr om Niendotjåhkkå/Njavvetjåhkkå?)

  • Dag2: Passera Guhkesvaggebron
  • Gå norr om Voujnesvarasj, stigning ut mot sjön Bienkjavvre - gå norra sidan
  • Anländ vid Tjågnårisjåråsj - vada om förhållandena är bra, eller slå läger och vada morgonen efter.

  • Dag3: Mot Skarjabron
  • gå västra sidan Smallajåhko upp genom Ruohtesvagge
  • vada Smallajåhko när den svänger av västerut i ett slags delta nära Rouhtessvarasj. (ev. Slå läger och vada morgonen därpå)

  • Dag4: Förbi Routessvarasj och renvaktarstuga
  • Gå på östra sidan Nijakjågåsjp förbi Niak
  • vada Souttasjjåhkkå, slå läger någonstans nedanför Ahkka (om svårvadat - Plan B, gå tillbaks mot Niak, vada Nijakjågåsjp och gå vägen via Kisuriskåtan och Kisurisstugan)

  • Dag5: Gå genom Sjnjuvtjudis Ahkkapasset.
  • Ner mot Padjelantaleden - passera 2 broar, framme vid Akkastugorna, slå läger.

  • Dag6: Till Änonjalme, Båt från Änonjalme till Ritsem

Synpunkter?
  1. *Har jag missat något svårt vad? (fetstilade) Vilket av dessa är svårast vanligtvis, är det Tjågnårisjåråsj eller kanske Souttasjjåhkkå?
  2. *Andra synpunkter på vilken sida av diverse jokkar och berg man bör hålla sig?
  3. *Är hastigheten rimlig för hyfsat vältränad man på 37bast? (Den är tänkt att vara hyfsat lugn, jag vill inte stressa)
  4. *Hur ofta kommer man stöta på folk ungefär? Jag utgår ca 2 augusti så det är ju "högsäsong" och jag tror jag valt en rätt så enkel och populär väg så borde väl stöta på folk lite då och då inbillar jag mig(?)
  5. *Finns någon fördel att vända på hela turen och gå samma sak åt andra hållet? Eller spelar det ingen roll?
 
Senast ändrad:
Det är rejält långa dagsetapper du planerar för att gå utanför led. Att anlända ett visst klockslag är ytterligare en risk då tågen inte sällan är försenade. Sist jag gick den vägen 2017 anlände vi till Suorva med taxi på SJs Resplus bekostnad långt fram på kvällen.
Vi ändrade vår vandring det året och gick precis den turen du föreslår, och det tog oss 6,5 dagar men då hade vi gått den sträckan förut till största delen (utom Suorva- Niendo som var ny för oss) och kände väl till sträckan och bästa vägvalen och gick rejält långa etapper. Det året passerade vi Tjågnårisjåhkkå på snöbrygga vilket även det sparade tid då det är det svåraste vadet på sträckan och inte skall underskattas. I värsta fall kan det vara nödvändigt att vada den nere vid utloppet mot Rapajåhkkå vilket är en tidsödande omväg man måste ta med i planeringen.
Njabbejåhkkå visade sig inte heller helt enkel och pga hög vattenföring var den inte möjlig att vada längre ner utan vi fick söka oss upp närmare sjön där vi kunde vada den. Så min rekommendation är att du tar höjd direkt upp mot sjön där det även på 800-900 m nivån finns fina tältplatser. Även vandringen efter vadet underlättas av lite högre terräng där du snabbt vandrar på fina gräshedar.

inga andra vad på sträckan är något problem, och vadet av Smailajåhkkå högt upp i Routesvagge där den svänger i mot sina källflöden är lätt då den breder ut sig i olika armar. Du vandrar Routesvagge på södra sidan hela tiden från Skarja till Treparksmötet.

Som tidsrstimat om du är van vandrare skulle jag sätta av 7 dagar för den turen plus en extra dag för dåligt väder.
 
Senast ändrad:
Jag noterar att du som Plan A tänker vada Suottasjjåhkå. Vi har helt nyligen diskuterat den jokken här
Om du går från Suorva mot Ritsem så kommer du ju bekvämt fram till Suottas och kan då avgöra om det går bra att vada. I annat fall tar du Plan B till Treparksmötet och har inte förlorat så mycket tid/sträcka. Men om du går i motsatt riktning sitter du i en fälla om Suottas är alltför svår.

Du funderar också över hur många personer du möter. Ja, detta är en populär sträcka och det är högsäsong. Jag gissar på storleksordningen tio om dagen i Sarek.

Trevlig tur önskar Pelle
 
Tack Swift, missade vägvalet vid via Souttasjåhkkå. För mig har jag alltid valt treparksmötet, vägen dit är lättvandrad både i Routesvagge, över Gisuristerassen och Padjelantaleden så en snabb transportsträcka. Vad man många gånger inte tänker på att det kan ta timmar att hitta ett lämpligt vadställe över en besvärlig jokk, samma tid som man kan lägga många km under fötterna på ett enklare vägval.
Som jag tidigare skrev, jag tycker du skall dra ner lite på takten för att hinna njuta av det inte av Sarek. Entrén mot Biellevallda från Sourvahållet är bland det vackraste man kan se, och vandringen utmed övre Rapadalen är värd tid. Räkna dock inte med att vara ensam, det är mitt i högsäsong och Rapadalen samt Routesvagge är en populär sträcka. Vill du möta lite mindre folk kan du välja Gouphervagge som tar ca en halv vandringsdag extra mellan Skarja och Treparksmötet.
 
OK tack för feedback.
Ja just ankomsten är enligt tidtabell, det spelar inte mig någon som helst roll när jag anländer egentligen.

Jag trodde inte det var så långa etapper. När jag måttade lite på kartan (väldigt grovt mellan tummen och pekfingret) var det en sådär 15km om dagen, vilket jag inte trodde var speciellt mycket. Jag har förvisso inte tagit nån höjd för eventuella omvägar och det blev väl kanske lite väl mycket "fågelvägen" när jag måttade.

Vilken sjö menar du gällande vada Njabbejåhkkå? 906 västerut eller 642 söder/österut? 642 var det som rekommenderades i grundstens bok.
 
Vilken sjö menar du gällande vada Njabbejåhkkå? 906 västerut eller 642 söder/österut? 642 var det som rekommenderades i grundstens bok.
Jag menade sjö 906, dvs bättre du tar höjd upp mot den då det både är mer lättgånget och vadbart (finns ett ställe runt 850 m nivån där jokken breder ut sig och bildar två strömfåror där vi vadade). Beroende på vattenflödet kan det även vara vadbart vid 650 nivån som ofta rekommenderas, men när vi gick där i början av augusti 2017 (som var en sen sommar) valde vi bort det alternativet efter test pga alltför strömt och djupt.
 
Jag menade sjö 906, dvs bättre du tar höjd upp mot den då det både är mer lättgånget och vadbart (finns ett ställe runt 850 m nivån där jokken breder ut sig och bildar två strömfåror där vi vadade). Beroende på vattenflödet kan det även vara vadbart vid 650 nivån som ofta rekommenderas, men när vi gick där i början av augusti 2017 (som var en sen sommar) valde vi bort det alternativet efter test pga alltför strömt och djupt.

ok och därifrån går man sen norr om Niendotjåhkko etc då till Guhkesvaggebron?
 
ok och därifrån går man sen norr om Niendotjåhkko etc då till Guhkesvaggebron?
Den rekommenderade färdvägen efter vadet av Njavvejågåsj är att fortsätta längs Njavvebuollda runt 900-metersnivån. Att gå upp i bergen kostar mycket kraft och blir inte närmare.
Jag funderar dock om det kan löna sig att ta dryga 100-höjmeter för att gå norr om kullen Niendooalgge och få en lite närmare väg? Någon här på Utsidan som testat både norr och söder om Niendooalgge?
 
Hej! Jag kom precis tillbaka från den turen (fast åt andra hållet). Du lär inte behöva vada över Tjågnårisjåråsj, då det ligger en väldigt fin snöbrygga över den som, enligt rutinerad bedömare, lär ligga kvar hela året. Vi tog nästan åtta dagar på oss för den sträckan, men då hade vi lagt in ett par dagar för toppturer (och vila) som inte blev av så vi kunde ta det väldigt lugnt.

Det är rätt ordentligt med vatten i Njavvejågåsj, så det kan finnas skäl att ta den rätt högt upp. Då har du dessutom vinsten att du kommer in på högre höjd och det vill du ha när du går förbi det rätt täta risfältet på Njivravbuollda.

God tur! Det är en väldigt fin tur. Hoppas dock du får bättre väder än vi hade!
 
OK tack för feedback.
Ja just ankomsten är enligt tidtabell, det spelar inte mig någon som helst roll när jag anländer egentligen.

Jag trodde inte det var så långa etapper. När jag måttade lite på kartan (väldigt grovt mellan tummen och pekfingret) var det en sådär 15km om dagen, vilket jag inte trodde var speciellt mycket. Jag har förvisso inte tagit nån höjd för eventuella omvägar och det blev väl kanske lite väl mycket "fågelvägen" när jag måttade.

Vilken sjö menar du gällande vada Njabbejåhkkå? 906 västerut eller 642 söder/österut? 642 var det som rekommenderades i grundstens bok.
Det är 44 km mellan Sourva och Smaila. Om du börjar vandra efter lunch så hinner du nog till Guhkesbron. Skulle rekommendera att ta höjd direkt efter dammarna , gena över renhägnen och följ skoterleden över några "träbroar", snårig skog och upp på kalfjället. Var inte svårt att vada jokken där det året jag gick. Och sen se upp med de stora videfälten längre fram som var det besvärligaste på den etappen. Ta höjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva Fjällvandring 7
KrilleE Snöläge i Sarek Kvikkjokk - Älgajavre - Sourva Fjällvandring 9
mumrik ta sig till sourva och vietas? Fjällvandring 1
Bussen jällivare - sourva?? Fjällvandring 2
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0
haiwa nikkaluokta - kaitum - ritsem Fjällvandring 8
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.