Soto Windmaster och 230g gasbehållare

Kan tipsa om den här rackaren i titanium till hyggligt pris, 230 g gas och brännare får du plats med och även en folld-a-cup om du Skulle vilja det

 
Kan tipsa om den här rackaren i titanium till hyggligt pris, 230 g gas och brännare får du plats med och även en folld-a-cup om du Skulle vilja det

Bra tips. Den ska jag kika på…. men skillet? Vad är det för fel på det svenska ordet stekpanna? Bristande engelskakunskaper hos säljaren?
 
Kan tipsa om den här rackaren i titanium till hyggligt pris, 230 g gas och brännare får du plats med och även en folld-a-cup om du Skulle vilja det

Den där såg intressant ut. Beställde en nyss. Men jag har inte heller släppt tanken på Trangia-varianten enligt tidigare förslag här i tråden. Får utvärdera bägge dessa kit och se vad som passar bäst när.

Tack för hjälpen/informationen!
 
Hur var skillet-köket från Röda stjärnan? Lite sugen på ett själv, hur verkar kvaliteten?
Har inte hunnit testa det så mycket än, men här är lite synpunkter:

* Jag är nöjd mer kärlet. Många synpunkter gäller ju för liknande kärl, inte bara detta.

* Kärlet rymmer Windmastern, vikkåsa samt fotstöd för glasflaska (och kanske tändstickor/tändare, dock ej tändstål).

* Jag har bytt ut förvaringspåsen mot en större som jag hade liggandes, så jag kan ställa en mellanstor glasflaska på kärlet samt en lång sked på utsidan och ändå ha allt i ett kit så att säga.

* Bedömmer att kärlet fungerar bra som 1-personskök.

* Kärlet saknar beklädda handtag både på gryta och stekpanna, vilket gör att dessa i vissa fall blir (för) varma. Ska nog dra några varv tape (nån som tål värme) runt handtagen för att se om det gör saken bättre.

* Detta är mitt första titan-kärl och jag upplever det som väldigt lätt och tillsammans med Windmastern går det ruggigt fort att koka upp vatten jämfört med tidigare lösning jag hade. Har dock inte kokat upp hela kärlet med vatten.

* Upplever som att kärlet förlorar värmen relativt snabbt, så jag ska fundera på en grytmysare för kärlet alt en isolerande påse för torr-/blötmatpåsen.

* Funderar på att ta fram ett vindskydd, inte för att Windmastern är dålig, men för att få värmen att stiga upp längs med kärlet så att sidorna också värms. Just nu blir kärlet supervarmt i botten med Windmastern, men skulle även vilja nyttja värmen att värma kärlet från sidorna, särskilt om man ska koka upp hela kärlet med vatten. Blir nog någon alu-folielösning.


Det var nog det jag kom på här och nu. God tur!
 
Personligen vill jag gärna ha hela kökskitet i ett paket. enkelt att plocka med sig när det är kokdax. Bifogar bild på mitt kit. Ett Windmaster, primus stormbrännare om piezon skulle faila, 230 gr gasflaska, vindskydd, fötter till gasflaskan och en kastrumm med lock från Toak på 1100ml. Vill jag lyxa till det med stekpanna, får den ligga löst i ryggan, men då är det så mkt annat som tillkommer i form av kryddor och "riktig" mat, så det är ett annat äventyr.
 

Bilagor

  • 20220123_181934.jpg
    20220123_181934.jpg
    1.7 MB · Visningar: 82
  • 20220123_182102.jpg
    20220123_182102.jpg
    2 MB · Visningar: 84
Den där titatium skillet o gryta från röda stjärnan verkar ju rätt bra viktmässigt iom att man slipper ta med tamoj. Finns det nån liknande modell som har en (avtagbar) silikonring och lås för att hålla ihop/hålla tätt behållaren? Vore grymt om man ibland ville knalla runt med sin cold soak soppa/färdiglagade lunch för topptur osv. Har för mig att jag sett en sådan lösning swisha förbi i flödet nånting
 
Personligen vill jag gärna ha hela kökskitet i ett paket. enkelt att plocka med sig när det är kokdax. Bifogar bild på mitt kit. Ett Windmaster, primus stormbrännare om piezon skulle faila, 230 gr gasflaska, vindskydd, fötter till gasflaskan och en kastrumm med lock från Toak på 1100ml. Vill jag lyxa till det med stekpanna, får den ligga löst i ryggan, men då är det så mkt annat som tillkommer i form av kryddor och "riktig" mat, så det är ett annat äventyr.
Hade gärna sett en mer detaljerad beskrivning av hur du packar detta. Sitter med samma prylar men får inte igen locket med bara gasbehållaren och brännaren inuti! Smått irriterande..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.