Sot på gore tex byxor

Har fått en svart fläck på mina turkosa norröna skalbyxor från en sotig kastrull. Tvättade med diskmedel och i tvättmaskin med goretex tvättmedel. Delar av fläck kvar. Provade vanish oxi men gjorde ingen skillnad. Tips mottages tacksamt. Läste i en annan tråd om olja på gore tex kunde försvinna med smör??? Något att ge sig på?

Eller acceptera fläcken. Det är trots allt en förbrukningsvara. Så länge de behåller sin funktion så är det ok.
Mindre viktigt hur det ser ut.

Ola

Jo har nu fått bort det mesta. Det var i början en 15x10 cm kolsvart fläck men nu bara lite kvar efter både diskmedel galltvål och tabort. Jag har ju dem på mig i jobbet så får räkna med hårt slitage.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.