Sony Xperia V - äntligen en vettig friluftsnalle?

En annan sak som är svår att överkomma när det gäller Japan, är att de ofta ställer krav på abonnemang för att köpa telefoner.
 
Nu kommer jag ju med lite ideer, frågor och tips om någon annan telefon än just den som trådstartaren fråga om. Tänkte dock att det ändå passar att fortsätta skriva här.

Det där med CDMA verkar ställa till det en del med casios mobiler för användning i sverige. Men efter en hel del sökande på nätet har jag funnit nya uppgifter.

Casio håller nu på att få en telefon klar för lansering inom kort. Modellbetäckningen blir c811 och kommer att erbjudas för gsmnät samt 3g och lte. Kan inte mycket om tekniken men verkar ju som om den skulle funka i sverige då. Någon spännande är att den även innehåller elektronisk kompass, barometer samt termometer. Dessa sensorer har appar för att förutspå väder m.m. Gissar att de även kan visa höjdmätare m.m. spännande.

Här finns en länk till en japansk modell som troligen är den modellen som kommer bli C811 när den är i gsm-utförande.

http://www.techspot.com/news/50531-casio-unveils-rugged-gzone-type-l-smartphone-with-barometer.html

Kan såklart inte påstå att mina uppgifter är 100% korrekta, men klart spännande enligt mig:)
 
CDMA i Sverige

I Japan och delar av USA så är det ju CDMA (?) nät som gäller. Det betyder att dessa nallar går i ide i Sverige.

Det finns CDMA i Sverige också, tidigare icenet, numera tele1 erbjuder CDMA-nät. Dock bör man kolla frekvenserna så att mobil och operatör använder samma. Man bör nog fråga operatören ifall en parallellimportad mobil funkar i deras nät innan man slår till.

Dock erbjduer ju de stora som telia, tele2, telenor och 3 samt deras MVNOer (icke nätägande operatörer) följande radiostandarder : GSM (2G), WCDMA (3G) samt LTE (4G) (inkl i flera fall EDGE och HSPA).

/Patrik, som överväger en Xperia V alterntivt en XPERIA ACRO S
 
Det finns CDMA i Sverige också, tidigare icenet, numera tele1 erbjuder CDMA-nät. Dock bör man kolla frekvenserna så att mobil och operatör använder samma. Man bör nog fråga operatören ifall en parallellimportad mobil funkar i deras nät innan man slår till.

Dock erbjduer ju de stora som telia, tele2, telenor och 3 samt deras MVNOer (icke nätägande operatörer) följande radiostandarder : GSM (2G), WCDMA (3G) samt LTE (4G) (inkl i flera fall EDGE och HSPA).

/Patrik, som överväger en Xperia V alterntivt en XPERIA ACRO S

Japp, det finns mängder med standarder tillämpade i Sverige, men dessa innehåller också ett spann av frekvenser som inte säkert används här just nu.
Fråga iPad3 / iPhone5-användare om deras LTE :)

It´s a djungle out there!!!!!!!
 
Nackdelen med batteripack är att man inte får kontinuerlig drift. Om man nu förlitar sig på mobilens kamera, gps eller andra funktioner (vilket är förutsättningen för den här diskussionen) så känns det inte så lockande att behöva vänta på uppladdning när batterier plötsligt tar slut.

Så länge det inbyggda batteriet räcker mer än en dag så kan man ju välja att ladda fullt varje natt, så har man i alla fall inte det problemet. Däremot är det ju sant att att varje omvandling tappar lite energi, så det är oftast vettigare med utbytbart batteri.
 
Xperia Go

Själv funderar jag på en Sony Xperia Go. Jag har bara hört bra om den ute på tur. Bra batteritid, tåla lite vatten och stötar är det jag behöver. Lagom prisklass enligt mig. Någon som har erfarenhet?

/Rasmus, som tog sin andra topptur för säsongen på skidor idag
 
Så länge det inbyggda batteriet räcker mer än en dag så kan man ju välja att ladda fullt varje natt, så har man i alla fall inte det problemet.

Ja, om man upplever att batteriet alltid fixar en hel dag, när man använder mobilen till det man vill kunna använda den till, i de temperaturer man vill. Hittills har jag inte gjort det, men det kanske finns såna mobiler också.
 
Någon med Android-vana som har en gissning om vad som händer om man stoppar ett 64 gb minneskort i Xperia V (Android 4.0 eller 4.1)? Den är ju specad till minneskort på max 32 gb, det är min gamla N8 också men den har inga problem med 64gb-minneskort - nån vits att hoppas på att det är samma med denna?
 
Någon med Android-vana som har en gissning om vad som händer om man stoppar ett 64 gb minneskort i Xperia V (Android 4.0 eller 4.1)? Den är ju specad till minneskort på max 32 gb, det är min gamla N8 också men den har inga problem med 64gb-minneskort - nån vits att hoppas på att det är samma med denna?

Jag skulle tro (utan att kunna lova) att det kommer att funka. Testning av vad som funkar görs väl med vad som är normalt största tillgängliga storlek vid tidpunkten för testernas genomförande och sen lovar man det man verfierat. Men jag har svårt att se vad som inte skulle funka med större minnekort. Jag tror t ex Andoid-OS klarar att adressera adressrymden 64GB om den klarar 32 osv men man kan aldrig veta förrän man provat. Klarar andra mobiler med samma OS-version den större storleken sitter ju inte begr i OS och just adressering till minneskort tror jag inte är en del som resp mbiltillvekrare anpassar i motsats till hur tex "skrivbordet" ser ut och vilka appar som är med default, facebook-integrationer etc.

/Patrik, fortfarande velande mellan AcroS och V
 
Disclamer: Jag jobbar på Sony och är därmed inte helt opartisk ;)

Om Xperia V kan hantera 64 GB-kort beror inte på Android OS, utan på den läsaren som sitter i telefonen. Jag är osäker på om V klarar av 64 GB, men om det står 32 GB på sidan så är det nog så att det är SDHC som används och det klarar bara upp till 64 GB. Är det så kommer telefonen inte ens att känna igen ett 64 GB-kort. Jag ska kolla om jag kan få fram någon information om det här.

När det gäller jämförelsen mellan Acro S och Xperia V så vinner Xperia V alla dagar i min bok. Den har en bättre form och är enormt mycket snyggare. Den är bättre vad gäller hårdvara och jag tycker att man har tänkt till ett steg längre när det gäller själva utformningen för vattentätheten iom att du kan byta batteri.
Dessutom har V en grymt bra skärm. Skärpa och klarhet är riktigt bra och den står sig bra i vilket skärmtest som helst mot vilken motståndare som helst.
 
Disclamer: Jag jobbar på Sony och är därmed inte helt opartisk ;)

De e lugnt, det förstod vi redan i trådens andra inlägg. ;)

Jag ska kolla om jag kan få fram någon information om det här.

Gör gärna det! Jag har förstått att det också hänger en del på vilket filsystem (FAT32, exFAT, NTFS) som minneskortet måste formateras till för att telefonen ska kunna läsa det, så det vore intressant med lite info om det också!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.