Sony Xperia V - äntligen en vettig friluftsnalle?

Vad tror vi om den då?

http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-v/

http://www.swedroid.se/hands-on-med-sony-xperia-v-ifa-2012/

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sabceviTlEE


Jag tycker det känns som att det för första gången kan gå att få en mobil som är tålig (30 minuter på en meters djup..) utan att alla funktioner och prestanda är bortprutade? Och med utbytbart batteri, så att man kan ha ett knippe billiga ebay-batterier i fickan och förlita sig på gps, kamera osv även ute i kalla skogen. FM-radio så man kan kolla väderleksrapporten även utan mobil-täckning. Fysiska knappar så man slipper svara med näsan hade man gärna sett, men om jag förstått rätt så har den nån ny tunn skärmteknik som är mer känslig och faktiskt går att använda med tunnare handskar på åtminstone? (såg nån demovideo nån stans)
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är en grymt bra telefon! Skärmen är enormt bra, men den går tyvärr inte att använda med handskar, om du nu inte väljer att använda dig av de där smartphone-handskarna (vilket jag inte har testat). Min helt personliga uppfattning är att den har både ett trevligt format, bra funktioner och en hårdvara att matcha de bästa. Du får väldigt mycket telefon i den här förpackningen.

Anledningen till att vi inte ser fysiska knappar längre är att det inte är standard i Android längre. Iom JellyBean så är det helt borta, om jag inte tar fel.
 
Sony har en annan telefon som du kan använda med handskar, Xperia Sola. Men det är ingenting jag skulle rekommendera ;)
 
Ser ju faktiskt bra ut! Vad man ska med en 13mp kamera till vet jag inte riktigt..

Att den "inte går att använda med handskar" är ju bara en fråga om vilken teknik som används i pekskärmen, och skärmar som bara känner av tryck används väl i princip inte längre? Eller?
Känns som en otroligt begränsning om man har det som krav när man väljer telefon... :)

Även om det verkade effektfullt med Nokias presentation med handskar på :)
 
Vad man ska med en 13mp kamera till vet jag inte riktigt..

Man ska fota med den så klart! ;) (fast det är förstås inte bara antalet pixlar det hänger på)

Att den "inte går att använda med handskar" är ju bara en fråga om vilken teknik som används i pekskärmen, och skärmar som bara känner av tryck används väl i princip inte längre? Eller?

Nej, tryckkänsliga skärmar används nog inte längre. Grejjen med den där Nokia-skärmen är att det är en kapacitiv skärm, precis som alla andra nu för tiden. Man kan ju hoppas att det blir vanligare - jag tycker det vore grymt smidigt att kunna använda hela mobilen även med fingerhandskarna på. Kanske ännu mer så på en telefon som är så pass tålig att man inte drar sig för att använda den när det är grisigt väder?
 
Håller med... Det hade varit en väldigt bra utökning av Xperia V med en sån skärm. Det finns ju som sagt i Sola och är en schysst outdoor-feature. Vi får hoppas att det kommer fler med den tekniken längre fram...
 
ACRO S och GO redan nu?

Om du vill vänta till kommer snart (som enligt min telenorbutik tidigast blir slutet på November) och vill ha 4G i mobilen så är XPERIA V ditt val. IP57 klassad

Vill du köpa mobil idag så kan XPERIA ACRO S (IP57) var ett alternativ som är mycket likt V med utan 4G. Eller vil du ha ett snäpp tåligare mot partikelinträngning (IP67) kan du idag köpa en XPERIA GO som är IP67-klassad men mindre i format och inte riktigt lika kraftfull avseende t ex kamera och skärm.

Jag velar mellan ACRO S och V när min SOnYE C702i har flaggat sig för pension nu.

/Patrik, som också vill ha en tålig mobil
 
Jag är inte övertygad...

Jag har en Sonim XP3 Quest Pro. Under mycket blöta förhållanden lyckades jag dränka även den. Svaga punkten visade sig vara luckan för USB och lurar. Den trodde jag var stängd men ena gummistyrningen hade gått av och vek sig när man tryckte igen luckan. Den var alltså inte riktigt stängd. Mycket svårt att se om man inte är särskilt uppmärksam på det. Vilket man måste vara.

Min poäng är att även en värsting vad gäller kapsling kan svaga punkter.

När det gäller de förhållanden som rådde så hade jag inte förlitat mig på annat än riktiga knappar. Sonimen har också en mycket bra högtalarfunktion med extra högtalare, det enda som funkar när vatten kommit in i den lilla högtalaren som man håller intill örat. Man kan skaka ut vattnet men det brukar ändå bli en liten rest, som sänker hörbarheten, tills den torkat ur. Sitter man i en kajak i busväder med blöta händer ställs kraven på funktion på sin spets. Batteriluckan skruvas fast. Batteriet har extremt bra kapacitet och är utbytbart. (Helst hade jag sett att man kunde stoppa i standard AA eller AAA.)

Dessutom är det nog klokt att tejpa över luckskarvar med spinnakertejp, gäller även handhållna GPS:er. Alla gummipackningar bör smörjas in med lämpligt fett och alla luckor som inte behöver öppnas i fält, tejpas över.

Sonim-mobilen är ren mobiltelefon utan särskilt mycket finesser, den har FM-radio men det kräver hörlurar och funktionen kan därmed inte nyttjas i busväder. Den har en mycket bra lampa. Den är mycket robust och man kan slå i tältpinnar med den.

Jag har alltså med en extra android-lur men den kan bara plockas fram under torra förhållanden eller i tält.

Prova gärna att använda en android i duschen.
Funkar det att knappa på skärmen?
Hör man något?
Hur mycket ser man i starkt solljus?

Det är inte min mening att göra reklam för Sonim, men jag har ännu inte sett någon android jag tror på. Sonimens funktioner räcker inte så jag måste ha med mig en extra android. Detta är självklart inte optimalt. Sonim skickade en ny, "no questions asked". Så den får duga tillsvidare.

thomas
 
Hur är kameran? Hade en Nokia N8 med bra GPS och kamera,men som strulade för mycket på många andra sätt, men som tog underbara bilder. Den byttes ut till en Xperia Arc S som funkar bra på många sätt men jag är så besviken på kameran att jag överväger att köpa en annan mobil. Jag tycker att kameran är långsam, tar inte när man tror att den tar, ger suddiga bilder osv. vilket gör att jag inte använder den. Blir V bättre i detta avseende än den Xperia jag har? Vad tror ni? / Sofia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...