Sommarvandring Abisko-Nikkaluokta

Jag och min hustru (vi har passerat 50 år) skall vandra Kungsleden från Abisko till Nikkaluokta sommaren 2002. Vi avser att tälta och med på turen har vi vår hund (en Kelpi).
Hur många dagar bör avsättas? Ge mig tips om lämpliga sträckor? Utrustningstips? Finns det möjlighet att fiska? Jag är tacksam för alla tips vi kan få så att vi slipper göra alltför stora misstag. Vi gör varje år en kortare vandring på ett par dagar i fjällen, men vi har aldrig gått en så här lång sträcka.

Tack till alla er som tipsar oss.
Olle

tips

1) skaffa Claes Grundstens På Fjälltur: Kebnekaise och Abisko (STF) - där finns det allra mesta ni behöver veta
2) tiden/etapper: avstånden mellan stf:s stugor utgör lämpliga dagsetapper, räkna alltså med ca 7 dar. Kan gå med mindre om man är snabb, men en vilodag eller extra dag vid Kebne är ju inte fel.
3) vägen: en vacker alternativ sträckning är att gå Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka. Lite längre men enbart vägen ner i Vistasdalen är värt det. Liksom landskapet kring Nallo.
4) packning: utrustningslistor finns gott om på Utsidan (se reseberättelser). Ta inte onödigt mycket mat, det finns att köpa i riklig sortering i Alesjaure och Sälka.
Ett bra tips: skicka en väska med ombyteskläder med bussgods från Abisko Turiststation (personalen hjälper till) till Nikkaluokta Turist. I Nikka finns dusch, härligt innan man sätter sig på bussen.
5) fiske vill jag inte uttala mig om, men tror knappast sträckan bjuder på några särskilt bra möjligheter
6) Tältning: första dagsetappen från Abisko går genom nationalpark där man inte får tälta. Man kan tälta vid Abiskojaurestugan mot avgift. Eller efter nationalparksgränsen passerats på väg upp till sjösystemet, men där kan vara svårare med bra tältplatser. I övrigt finns det bra tältplatser mest överallt om man håller utkik. Och vid stugorna om man vill utnyttja deras faciliteter. (Bastun vid Alesjaure!)
7) undvik första halvan av juli (för myggen)
8) ta varma kläder/sovsäck, när vi gick motsvarande sträcka i juli för ett par år sen var det inte över +5 på hela vägen. Och snö i luften... men det kan vara +22 också, och vindstilla (därmed mygg...), det är charmen!

Lycka till,

Pär Fjällström

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Träning

Pär har ju givit en bra beskrivning på vad ni behöver. En sak dock. Ni kanske behöver träna lite innan, för att förbereda er på den fysiska ansträngningen. Man behöver inte ha extremt bra kondition, men vara i god form.

Exempel på träning:
Långa, raska promenader (och då menar jag långa och raska!)
Stavgång (inte bara "gå och peta" med stavarna, utan ta i)
Gympa
Ryggsäcksbärning (varför inte gå en dagsetapp, med övernattning och alll utrustning hemmavid, så får ni känna på hur det är att använda grejorna oxå).

Hur mycket och hur ofta? Hellre långt och länge och sällan, än kort och ofta. Börjar promenera på helgerna, trappa långsamt upp till t ex ett pass på 3-4mil. Komplettera med ett stavgångspass i veckan (eller promenad eller gå/cykla till jobbet, ELLER åk längdskidor (ni är ju så lyckligt lottade att ni bor i rätt landsända)). Ett gympapass i veckan för allmän styrke-/konditionsträning. Börja gärna nu med de tre första, ryggsäcken kan vänta till nån månad innan avresa.

/Håkan

[Ändrat av Håkan K 2001-12-14 kl 08:40]

Pär ock Håkan har skrivit det mesta, men

"vi har passerat 50 år ... skall vandra Kungsleden från Abisko till Nikkaluokta sommaren 2002. ... tälta"

1. gångs vandring = vandra endast Kungsleden. Stuger, ingen vad, proviant, telefon, hjälp i nödfall.
Träna 1-2 gång/vecko vandring *med* ryggsäck (rätt vikt) på ordentliga sträck, min. 15 ofta 25-30 km.
Träna i att resa tält i hårt väder.

50+ år = räkna med genomsnit 2 km/time, d.e. mycket längre tid end vad Grundsten skriver.
T.ex.:
Dag 01: Abisko-tältplats (utanför Abisko Nationalpark)
Dag 02: vilodag
Dag 03: tältplats-Alesjavvo/Alesjaure
Dag 04: vilodag
Dag 05: Alesjavre-6 km före Sälka-passet
Dag 06: före Sälka-pass - Singi
Dag 07: vilodag
Dag 08: Singi-Giebnegaise/Kebnekaise
Dag 09: vilodag
Dag 10: Giebnegaise-Nikkaluokta

Trevlig vandring, John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips