Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa?

Många bra naturtips, jag fyller på med lite kommersialism:

Clas Ohlson i Insjön (originalbutiken är ju alltid bäst)
Iittala outlet i Insjön (har Pappelina-outlet)
Leksandsbröds fabriksförsäljning (mellan Leksand och Insjön)
Lager 157 i Sågmyra (bra priser på dyra kläder)
Haglöfs och Pumas outlet i Avesta

Hopp och lek:
Plåtrodelbanan i Rättvik (Rättvik har även Dalarnas mest långgrunda badstrand)
Sommarland i Leksand

Friluftande:
Forsränning i Dala-Floda och Björbo-trakten
Fäbodvandring- och cykling i Gagnef (info finns på turistbyrån i Insjön)
 
Tack för alla ytterligare tips! Nu gäller det att välja ut de verkliga guldkornen så semstern inte blir för stressig...

Att Dalarna var ett sådant outlet-mekka var en nyhet för mig. Bra att veta att man kan göra klipp både på friluftsprylar och knäckebröd.
 
Smilies och vissa länkar raderade då man får ha max fem, skitforum. :p

Här är en liten film från när jag tog (den då nyblivna) sambon på en tour de Dalarna för ett par år sedan: http://vimeo.com/4509213

Rodeln i Rättvik var inte så jättespännande, men rätt charmig på sitt sätt. Björnparken i Orsa (eg. Grönklitt) var sevärd redan innan isbjörnarna (som kom 2009). Njupeskär är alltid värt att åka till. Runt midsommar vid soluppgång händer det till och med att solen lyser på fallet.

Är du/ni vana terrängcyklister och vill köra DH är Gesundabacken intill Tomteland öster om Mora bäst, är ni helt nybörjare är Säfsen/Fredriksberg ett bra alternativ. Lugnet i all ära.

Koppargruvan i Falun är helt klart värd att gå ned i, en annan film därifrån: http://vimeo.com/4509181 Velodrom har vi bara en av i Sverige så det kan helt klart vara läge att passa på! yaarena.se

Se till att köra vägen väster om Siljan mellan Leksand och Mora, pittoreskt så det förslår. En riktigt häftig väg är "Kanonvägen" mellan Grönklitt och Älvdalen (mer detaljerat: mellan Våmhus och Rot), enfilig (!) vindlande asfaltsväg. I Älvdalen finns Trängsletdammen, om man vill se en stor våldtäkt på moder jord.

Turistfällan Nusnäs kan man utan dåligt samvete hoppa över, om man inte har en alldeles särskild fetisch för dalahästar och hantverk. Men visst, passerar man med turister i bilen är det klart man stannar.

Hamnar ni i trakten av Avesta är Avesta Art på Verket väl värt ett besök, bara öppet vartannat år (i år är det öppet). verket.se

Fjällen är så klart fjällen... Idre har dessutom ett antal outlettält om det bränner i plånboken.

MTB-lederna runt Mockfjärd är det nu många år sedan jag besökte, då var de skyltade men inte speciellt framkomliga och bitvis rejält dränkta. Runt Idre finns också MTB-leder men där är istället massor av sten. MTB-lederna vid Säfsen är av karaktären skogsväg, men tydligen är vandringslederna rätt ok.

Det finns ett antal luftvärns-/brandvaktstorn, se mer här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48519

Vidablicktornet i Rättvik är en klassiker om man inte vill vandra till tornet.

Lousastugan är säkert spännande om man är stort fan av Dan Andersson, annars är det rätt värdelöst med ännu en liten röd stuga i skogen. Fast jag är uppväxt i trakten så det kanske påverkar.

Västerdalälven bjuder på riktigt bra forsar för att vara Sverige, passa på att paddla!
 
Boka i tid!

Jag har jobbat på hotell i Mora tre år, och jag måste uppmana er att boka all övernattning i förväg. Runt Siljan brukar nära nog allt boende vara upptaget hela sommarlovsperioden. Det vanliga är att man som receptionist får ringa till nästa plats med hotell, och det blir alltså Malung, Sveg och Edsbyn!
Det räcker oftast att ringa en eller två dagar i förväg, så ni måste inte boka varenda natt hemifrån.
En lustig detalj är att hotellen i Mora SÄNKER priserna under sommarens högsäsong. Underligt, eftersom allt blir fullt ändå, men bra för turisterna.
Räkna också med mycket långsam trafik genom Mora hela sommaren.
 
Jag har jobbat på hotell i Mora tre år, och jag måste uppmana er att boka all övernattning i förväg.
Fast det gäller väl inte campingplatser, i alla fall inte med tält? (TS skrev att de hade tält, så jag tänkte att de kanske skulle campa.) Vi har inte haft några problem med det i alla fall.
 
Fast det gäller väl inte campingplatser, i alla fall inte med tält? (TS skrev att de hade tält, så jag tänkte att de kanske skulle campa.) Vi har inte haft några problem med det i alla fall.

Nej, tält brukar det alltid finnas plats till, det är nog ingen fara.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.