Sommarfjäll, vandring 12-15 åringar Grövelsjön hjälp med rutt?

Sommarfjäll, vandring 12-15 åringar Grövelsjön hjälp med rutt?

Hej!
Vecka 30 planerar vi en vandring med en grupp om ca 15 ungdomar åldern 12-15 år. De är vana att sova ute, bära ganska tung ryggsäck och att gå 10-15 km. Nu funderar vi på en vacker, upplevelserik och lagom lång rutt i trakten av Grövelsjön.

Upplägget just nu är en fyradagarstur, innan feed-back, är att starta i Grövelsjön, gå leder norrut och toucha Töfsingdalens naturreservat. Därefter västerut via leder, till Ryvang. Sedan Linnéleden inne i Norge mot Elgåhogna, och vika söderut ner till vägen. Karta bifogad. Jag uppskattar längden till ca 45-50 km, och hyfsat lättnavigerat.
Jag skulle gärna höra från någon som rört sig i området hur vi bäst får en upplevelse av Töfsingdalen? Och kanske synpunkter på om det finns partier som är blockiga, och därmed tar mer tid att passera?

Bilagor

• IMG_1267.jpeg
    IMG_1267.jpeg
    5.4 MB · Visningar: 112
Töfsingdalens nationalpark är en pärla med besvärlig blockterräng. Annars är er rutt mkt lättvandrad. Att bara gå in mot centrala delar av parken t o r utan packning skulle jag rekommendera.

Jag har vistats i Grövelsjön mkt både som barn och vuxen. Många i familjen flugfiskade i Storån.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En liten tanke när jag ser det ritade turförslaget: Vore det inte trevligt om de fick se lite mer av sjön, och gärna komma ner till den vid något tillfälle? Hur en sådan tur ska dras får någon annan föreslå eftersom det var länge sedan jag var där. Grövelsjön är både fin och omtalad, så om ungdomarna kommer långväga ifrån kan det vara bra ge dem en tydlig bild av den som allmänbildning.

Tillägg: Varför inte gå upp på Elgahogna? Jag har gjort det från väster och minns inte att det var några problem. Att gå upp på någon topp med fin utsikt har stort värde.

Fortsättning på tillägget: Ser att det blir en omväg att gå upp på Elgåhogna från väster, och att det kan bli knepigt att hitta en trevlig väg runt västra sidan av berget. En beskrivning av lämplig väg upp på Elgåhogna med karta finns här:

https://vandragrovelsjon.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/04/turbeskrivning-elgc3a5hogna.pdf

Om ni inte väljer Elgåhogna tycker jag absolut att ni ska gå upp på åtminstone ett annat berg med fin utsikt. Det ger en stor upplevelse för deltagarna och ”hör till” en sådan fjällvandring enligt mig. Vilka berg som har fin utsikt och är lämpliga kan andra här på forumet förhoppningsvis tipsa om.

Ta inte med onödig packning vid toppturer. Jag skulle låta ledarna och eventuellt några av de starkaste ungdomarna bära ryggsäckar med dryck och mat mm. Övriga slipper ryggsäck. Väderleksprognosen måste beaktas.

En möjlighet är att låta vissa toppbestigningar bli frivilliga eftermiddagsaktiviteter efter att ni nått vandringsmålet för dagen.

Jag gick genom Töfsingedalen ett par år sen. Oförglömlig natur. Rekommenderar att lägga tid där. Varför inte ta vägen upp över Storvätteshågna, ner på östsidan, gå stigen norrut mot Hävlingen. Finns flera broar som leder över och in i Töfsingdalen. Finns minsta äventyrslust bland ungdomarna så kommer de trivas där. Fiske o bad också. Tänk på tältningsreglerna där bara. Men då spricker ju förstås tidsplanen på övriga rutten…

Den skissade rundturen är helt OK, men som påpekats vill särskilt ungdomar ha topptur(er). Det finns ju några "höjdare" att välja mellan inom räckhåll - Storvätteshogna, Gröthogna och Elgåhogna - men även lite lägre fjäll kan ge tillräckliga utmaningar och fin utsikt.

När det gäller den sista delen söderut har jag två kommentarer:
1) det finns en riktigt bra tältplats med plats för flera tält efter Revlingesjöarna precis innan leden går upp på kalfjället
2) allra sista biten ner mot parkeringsplatsen kan var väldigt blöt och geggig och är tämligen relativt ointressant. Om man efter Lilla Grövelsjön i stället går österut och rundar Sushögda och följer bäcken söderut så får man en trevligare men lite längre vandring. Valet mellan rutterna kan ju göras först när man är vid "vägskälet".

Go tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips