Sommarfjäll, vandring 12-15 åringar Grövelsjön hjälp med rutt?

Sommarfjäll, vandring 12-15 åringar Grövelsjön hjälp med rutt?

Hej!
Vecka 30 planerar vi en vandring med en grupp om ca 15 ungdomar åldern 12-15 år. De är vana att sova ute, bära ganska tung ryggsäck och att gå 10-15 km. Nu funderar vi på en vacker, upplevelserik och lagom lång rutt i trakten av Grövelsjön.

Upplägget just nu är en fyradagarstur, innan feed-back, är att starta i Grövelsjön, gå leder norrut och toucha Töfsingdalens naturreservat. Därefter västerut via leder, till Ryvang. Sedan Linnéleden inne i Norge mot Elgåhogna, och vika söderut ner till vägen. Karta bifogad. Jag uppskattar längden till ca 45-50 km, och hyfsat lättnavigerat.
Jag skulle gärna höra från någon som rört sig i området hur vi bäst får en upplevelse av Töfsingdalen? Och kanske synpunkter på om det finns partier som är blockiga, och därmed tar mer tid att passera?

Bilagor

• IMG_1267.jpeg
    IMG_1267.jpeg
    5.4 MB · Visningar: 67
Töfsingdalens nationalpark är en pärla med besvärlig blockterräng. Annars är er rutt mkt lättvandrad. Att bara gå in mot centrala delar av parken t o r utan packning skulle jag rekommendera.

Jag har vistats i Grövelsjön mkt både som barn och vuxen. Många i familjen flugfiskade i Storån.

Thure

En liten tanke när jag ser det ritade turförslaget: Vore det inte trevligt om de fick se lite mer av sjön, och gärna komma ner till den vid något tillfälle? Hur en sådan tur ska dras får någon annan föreslå eftersom det var länge sedan jag var där. Grövelsjön är både fin och omtalad, så om ungdomarna kommer långväga ifrån kan det vara bra ge dem en tydlig bild av den som allmänbildning.

Tillägg: Varför inte gå upp på Elgahogna? Jag har gjort det från väster och minns inte att det var några problem. Att gå upp på någon topp med fin utsikt har stort värde.

Fortsättning på tillägget: Ser att det blir en omväg att gå upp på Elgåhogna från väster, och att det kan bli knepigt att hitta en trevlig väg runt västra sidan av berget. En beskrivning av lämplig väg upp på Elgåhogna med karta finns här:

https://vandragrovelsjon.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/04/turbeskrivning-elgc3a5hogna.pdf

Om ni inte väljer Elgåhogna tycker jag absolut att ni ska gå upp på åtminstone ett annat berg med fin utsikt. Det ger en stor upplevelse för deltagarna och ”hör till” en sådan fjällvandring enligt mig. Vilka berg som har fin utsikt och är lämpliga kan andra här på forumet förhoppningsvis tipsa om.

Ta inte med onödig packning vid toppturer. Jag skulle låta ledarna och eventuellt några av de starkaste ungdomarna bära ryggsäckar med dryck och mat mm. Övriga slipper ryggsäck. Väderleksprognosen måste beaktas.

En möjlighet är att låta vissa toppbestigningar bli frivilliga eftermiddagsaktiviteter efter att ni nått vandringsmålet för dagen.

Jag gick genom Töfsingedalen ett par år sen. Oförglömlig natur. Rekommenderar att lägga tid där. Varför inte ta vägen upp över Storvätteshågna, ner på östsidan, gå stigen norrut mot Hävlingen. Finns flera broar som leder över och in i Töfsingdalen. Finns minsta äventyrslust bland ungdomarna så kommer de trivas där. Fiske o bad också. Tänk på tältningsreglerna där bara. Men då spricker ju förstås tidsplanen på övriga rutten…

Den skissade rundturen är helt OK, men som påpekats vill särskilt ungdomar ha topptur(er). Det finns ju några "höjdare" att välja mellan inom räckhåll - Storvätteshogna, Gröthogna och Elgåhogna - men även lite lägre fjäll kan ge tillräckliga utmaningar och fin utsikt.

När det gäller den sista delen söderut har jag två kommentarer:
1) det finns en riktigt bra tältplats med plats för flera tält efter Revlingesjöarna precis innan leden går upp på kalfjället
2) allra sista biten ner mot parkeringsplatsen kan var väldigt blöt och geggig och är tämligen relativt ointressant. Om man efter Lilla Grövelsjön i stället går österut och rundar Sushögda och följer bäcken söderut så får man en trevligare men lite längre vandring. Valet mellan rutterna kan ju göras först när man är vid "vägskälet".

Go tur!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
dalekant Fråga om vandring i Kebnekaisefjällen Barn och friluftsliv 9
kaskelotta Kortare barnvänlig vandring i Chamonix-dalen? Barn och friluftsliv 1
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Askel kort vandring omkring Växjö Barn och friluftsliv 3
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
gusbo Säkra barn i samband lätt exponerad vandring i alperna Barn och friluftsliv 10
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
goinghiking Vandring Österrike/Italien? Barn och friluftsliv 9
goinghiking Barnvänlig vandring i Norge Barn och friluftsliv 9
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
Jessjalle Jotunheimen med ettåring? Barn och friluftsliv 4
Tomdan Vandring/camping med barn Barn och friluftsliv 2
BillyLindqvist Barn och vandring Barn och friluftsliv 7
eoinnethercott Vandring på Kungsleden med småbarn? Barn och friluftsliv 7
jel_1976 Vandring i Idre/Grövelsjön Barn och friluftsliv 1
termoskaffe Zillertal med 1-åringar? Barn och friluftsliv 2
joliat lekar / tävlingar 14 - 15 åringar Barn och friluftsliv 2
Skipper_ Söker fyra/fem-åringar kring Nacka/Hellas/Björkhagen? Barn och friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg