Sommarcamping med barn, tips?

Hej!

Förra sommarn införskaffades ett campingtält och två testnätter genomfördes på campingplats och det gick väl rätt bra.

Det som vi inte upplevdes som så bra var vår sömn med barn på uppblåsbara luftmadrasser av tjockare slag, typ dubbel-gästsäng. Barnen rullade då in mot mitten och låg på varann eller på oss vuxna.

Tänkte nu i år testa med tunnare liggunderlag av typ självuppblåsande, men är lite osäker på hur tjockt det behöver vara till en tvååring och en femåring. Tänkte också lägga någon sorts barriär runt 2-åringen.

Räcker 3 cm tjocklek, kommer dom att sova gott på det?

Med vänlig hälsning
Andreas

Min erfarenhet är att barn sover bra oavsett tjocklek på liggunderlaget. Dels väger barn så pass lite att deras tryck mot markytan skapar inte obehag plus att de är mjuka i kroppen, dels upplever jag inte att barns sömn påverkas i i speciellt stor utsträckning av yttre faktorer. De är mycket bättre än vuxna på att klara av störningar så som ljud, ljus, obekväm liggyta och olika temperaturer. Det handlar i mångt och mycket om vana, första natten/nätterna kan vara lite krångliga men så fort de har vant sig sover de mycket bättre vuxna.

Observera att ovanstående erfarenheter enbart grundar sig på mitt egna barn (4 år), andras barn kan så klart bete sig annorlunda. Men just när det kommer till tjocklek på liggunderlag skulle jag nog vilja hävda att det är ganska oväsentligt oavsett barn. När jag själv var liten sov jag utan bekymmer på ett tunt liggunderlag av cellplast, det kan jag inte sova bekvämt på nu när jag är en gammal stel gubbe.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag är av samma uppfattning, barn brukar kunna sova fint på ganska enkla liggunderlag. Det svåra, för oss, brukar vara att få dem att somna.

//A

Tack!

Tack för snabba och bra svar!

Jag funderar på ett "outwell sleepin double 3" (3cm) till våra guldklimpar att sova på. Hoppas det duger i mjukhet och markisolation.

Några övriga tips på sovutrustning?

Mvh
Andreas

En tvååring och en femåring kan säkert sova skavfötters på samma liggunderlag. Då kan ni vuxna ligga på varsin sida om dem så behöver de inte packas in. Mitt tips är annars att noga se till att lära barnen att inte släppa in myggen!

Jag växte upp på 1 cm vanligt liggunderlag. Gissar att alla sov så fram till 20 år sedan.

Sen köpte familjen ett thermarest 1,8 cm som var rena lyxen.

Idag har jag expeed 7 cm vilket inte ens går att jämföra med "vanliga" liggunderlag.

Allt funkar. Bara fråga om pris vs komfort.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips