Solpanel till en kylbox.

Kompressorkylbox må vara dyr i inköp men med tanke på att Waeco-boxen har passerat 15 år tack vare sin höga byggkvalitet och kompressorsystemet i sig och trots att den alltid är inkopplad hemavid också som avställningsbox vid livsmedelshandlande och dryckesskyl rent allmänt så kan man inte säga att den är dyr och skulle man använda en peltier-box under denna tid så hade man förmodligen konsumerat 8-10 sådana och belastatt återvinningen med elektronik-skrot och plast pga. byggkvaliten är så usel på dem med fläktlager som ger upp efter redan några månader dygnet-runtanvändande (hur vet jag det - gissa, de kunde väl åtminstone ha använt datorfläktar, men nej eget jox med pissiga lager och det går inte att köpa reservdelar), dålig till obefintlig isolation (hur vet jag det - gissa!) och en vek kyla hela den tiden som gör en missnöjd - och så har vi elförbrukningen kring 1 kW/dygn också...

Är det inte gynnsamt för kompresorer att gå hela tiden jämfört med att slås till och från, så kanske din kontinuerliga drift är snällare mot kompressorn jämfört med att användas då och då.

Annars håller jag med dig och skickar en sak jag lärt av en kollega: Om det finns en dyr och bra och en billigare lite sämre variant så har jag inte råd att köpa den billiga, eftersom jag ändå kommer att köap den dyra när den billiga börjar krångla så lika bra att köpa den dyrare direkt och inte slösa onödiga pengar på den billiga först.

/Patrik
 
Kompressorkylar går ibland att hitta på Blocket, jag köpte en att ha i stugan för en massa år sedan, betalade 800 spänn har jag för mig. Den drivs av en 200 w (eller om det är 250?) solcell och det funkade fint tills batteriet frös sönder. Idiot som jag är glömde jag ta hem det på hösten. Solceller funkar inte så bra när de är begravda under en meter snö.

Mitt lilla kylskåp har avtagbar kompressor, så att den kan placeras kanske en knapp meter ifrån själva skåpet. Då värms inte skåpet av värmen som uppstår i kompressorn och du sparar nägra watt. Och som någon sade, isoleringen påverkar mycket. Så oavsett vilken lösning du väljer, se till att tilläggsisolera om du kan. Lägg i varorna kalla, ha en kylklamp eller tre osv. så minskar du energiåtgången för att hålla kylan.

Sedan kan man ju allttid välja mindre känsliga varor. Helkött istället för köttfärs, mjölk med lång hållbarhet istället för den vanliga, välsaltad salami istället för leverpastej ... ja, du fattar. Då är det inte hela världen omm temperaturen sticker några grader. I väntan på nytt batteri i stugan lägger vi helt enkelt en plastlåda i källan uppe i stugan, då håller sig grejerna svala och ingen har blivit matförgiftad hittills.

Och slutligen: Var noga med hygienen. Ju fler bakterier och svampar som tillsätts maten av smutisga fingrar och verktyg, desto snabbare blir den dålig.
 
Är det inte gynnsamt för kompresorer att gå hela tiden jämfört med att slås till och från, så kanske din kontinuerliga drift är snällare mot kompressorn jämfört med att användas då och då.

Annars håller jag med dig och skickar en sak jag lärt av en kollega: Om det finns en dyr och bra och en billigare lite sämre variant så har jag inte råd att köpa den billiga, eftersom jag ändå kommer att köap den dyra när den billiga börjar krångla så lika bra att köpa den dyrare direkt och inte slösa onödiga pengar på den billiga först.

/Patrik

Min är typ 15 år gammal och har varit inkopplad hela den tiden - så detta med av och på verkar inte vara åldringsdrivande i det här fallet - dessutom är det rätt täta intervaller så kompressor och dess styrelektronik varierar inte så hemskt mycket i temperatur. Hade den startat från iskall varenda gång så hade det förmodligen blivit annan sak.

vitvarukompressorer för din kyl och frys gör likadant men med lite längre intervall och dessa kan lätt hålla långt över 20 år trots att de är inkopplade hela den tiden.

Man vill ha avsiktligt kompressorer rätt varma även vid start då man vill inte att köldmediet när trycket höjs med kompressionen inte skall börja kondensera till imma/vätska ut redan i cylindern och spä ut oljefilmen i cylindern innan gasen trycks iväg i högtrycksledningen - på kompressorer med R600a (isobutan) är det lite extra viktigt då vid kompressionen höjs inte så mycket i temperatur pga. hög termisk kapacitet att daggpunkten nås tidigare med höjd tryck än vad gasens inre värmning av kompressionen höjer i temperatur.

Den andra delen varför man inte vill att kompressorn skall hinna bli kall mellan körperioderna är att köldmedel gärna löser sig i oljan när det är kallt och vid kallstart så kan det börja skumma när det kokar ur samt oljan är mer utspädd i början av starten - med varm kompressor för att det arbetar i kortare intervaller så inträffar inte det.
 
Mitt främsta problem med kompressorboxarna är inte priset, utan storleken. I förhållande till hur mycket kylvaror de rymmer.

Vi hade fått lov att slänga ut ena väskan med kläder för att få plats med den. Ismaskinen plus kylväskan tog mindre plats, gick att dela på (så man slipper släpa med sig kompressorn hela tiden) och dessutom fick vi som sagt var "is till drinken".

Men det är ju bara en vettig lösning för tältcamping, har man båt, husbil, husvagn, sommarstuga eller annat köper man säkert en kompressorbox (eller husvagnskyl) plus en ismaskin. (Ismaskinerna verkar väldigt populära hos husvagnsfolk.)

Och för kajak är nog inget av alternativen tyvärr vettigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Solpanel Utrustning allmänt 114
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
MikeMike Solpanel Utrustning allmänt 12
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.