Solovandring i fjällen

Det var en ganska dålig ledbeskrivning som STF har på sin sida. Om jag förstår den rätt går man Keb-Singi-Sälka-Nallo-Vistas-Tarfala-Keb.

Då är det konstigt att de skriver markerad led. Från Keb till Sälka är det markerad led. Från Sälka till Vistas via Nallo är det "rekommenderad färdväg" markerad på kartan. Dock finns det en stig i verkligheten så där är det hyfsat enkelt.

Den sträcka som kan ställa till problem är Vistas-Tarfala. Dels är det långt, dels är det stora höjdskillnader. Dessutom är det inte markerat från Kaskasavagge och till Tarfala. Där kommer man upp på en gigantisk platå med sten så långt ögat når. Det kan vara lite klurigt att orientera där. Så här såg det ut när jag gick den sträckan https://camillalundborg.wordpress.com/2014/07/11/vistas-tarfala

Ja, det verkar framgå i tråden här mer och mer att "Kebnekaise Runt" kan vara förhållandevis svårorienterad. Men tack för din länk! Känns skönt att både kunna läsa, och se bilder, om färden i detalj. Har annars varit halvsvårt att hitta bra info.
 
Slutligen tycker jag inte att helikopter mellan Keb och Nikka är något för vältränade... :)

Ja du har en poäng! :) Flygningen har för mig mer än ett syfte dock. Det sparar lite tid (som jag tyvärr har begränsat av denna sommar) samt att det ger ett nytt perspektiv på naturen. Jag är nämligen lite intresserad av fotografering och skulle tycka det vore kul att få se/fota dessa mäktiga landskap ovanifrån också!
 
Utan skydd (tält, vindsäck) är det ingen bra idé att sätta sig ner och vänta ut ett oväder. Även under sommarmånaderna kan man drabbas av hypotermi.
Är sikten dåligt och man har inget skydd så går man vidare med hjälp av kompass och karta eller/och GPS.
Är terrängen brant och faran att ramla ner ett stup finns (sällan på svenska vandringsleder), då är det bäst att vända om/ välja den väg som är minst riskabelt.
Som man säger i Norge: det er ingen skam å snu!

Se tips på Fjällsäkerhetsrådets lista för en trygg vandring sommartid: www.fjallsakerhetsradet.se/forbered...e/-Praktiska-tips-for-en-trygg-fjallvandring/

Förlåt för mitt allt för kortfattade inlägg, ibland går det lite för fort. Speciellt korkat av mig med tanke på att det är nybörjare den här tråden riktar sig till.

Är sikten dålig redan på morgonen är det, som jag nämnde, bäst att stanna kvar vid stugan tills vädret blir bättre. Blir man däremot överraskad mitt ute på fjället måste man anpassa sig till situationen. Handlar det om ett kraftigt regn med indikationer om något bättre väder längre bort är det helt ok att t ex sätta sig bakom en sten i väntan på att det värsta ska dra förbi. Likaså är det också ok att stanna om låga moln drar in överraskande med dålig sikt som följd, men då menade jag inte flera timmar utan en kortare stund för att se om sikten öppnar sig igen. Gör den inte det kan man mycket riktigt bli tvungen att navigera sig fram med kompassen. Bara för att det är dåligt väder behöver det inte vara kallt.
Är det däremot kallt och jag redan fryser så är det generellt sett bättre att hålla sig i rörelse än att sätta sig ner och bli ännu kallare med risk för hypotermi.
 
Jag gick mellan Kvikkjokk och Saltoluokta första veckan i september. Perfekt nybörjartur med olika inslag av fjällterräng, dock ingen högalpin, men fantastisk utsikt från Skierfe fick jag. Just som solovandring var det skönt vid den perioden och den riktningen. Inte så mycket folk och alla gick i motsatt riktning. Så jag mötte mellan 1-15 pers om dagen. Lite nervöst inslag var det att passa de två båtskjutsar som fanns.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Den sträcka som kan ställa till problem är Vistas-Tarfala. Dels är det långt, dels är det stora höjdskillnader. Dessutom är det inte markerat från Kaskasavagge och till Tarfala. Där kommer man upp på en gigantisk platå med sten så långt ögat når. Det kan vara lite klurigt att orientera där. Så här såg det ut när jag gick den sträckan https://camillalundborg.wordpress.com/2014/07/11/vistas-tarfala

Jag tänkte premiärensamvandra i sommar, ser fram emot det jättemycket. Har planerat sträckan Katterjåkk - Unna-Allakas - Alesjaure - Vistas - Kaskavagge - Tarfala, och sen möta upp vänner vid fjällstationen. Men just sträckan Vistas - Tarfala får min puls att öka.

Vill gärna gå i Vistas-dalen, men vill inte vända om där. Finns det nått lugnande att säga? :) Tänkte att man skulle kunna dela upp sträckan Vistas - Tarfala på ett par dagar om vädret inte är det bästa, tälta vid Kaskavagge eller vid Njunni t.ex. Och nergången ner mot Tarfala-stugan känns brant och läskig.

Har ramlat på din blogg innan, jättebra.
 
Jag tänkte premiärensamvandra i sommar, ser fram emot det jättemycket. Har planerat sträckan Katterjåkk - Unna-Allakas - Alesjaure - Vistas - Kaskavagge - Tarfala, och sen möta upp vänner vid fjällstationen. Men just sträckan Vistas - Tarfala får min puls att öka.

Vill gärna gå i Vistas-dalen, men vill inte vända om där. Finns det nått lugnande att säga? :) Tänkte att man skulle kunna dela upp sträckan Vistas - Tarfala på ett par dagar om vädret inte är det bästa, tälta vid Kaskavagge eller vid Njunni t.ex. Och nergången ner mot Tarfala-stugan känns brant och läskig.

Har ramlat på din blogg innan, jättebra.

Det är egentligen jättesvårt att ge råd till någon man inte känner och vet vad den har för förutsättningar så först tänker jag bara på alla farhågor jag kommer på.

Det är en jättehäftig sträcka att gå om vädret är ok. Jag har gått den ensam, och jag överlevde ju så det är inte omöjligt. Det går bra att tälta i Kaskasavagge, där finns också ett rastskydd om det skulle vara riktigt eländigt.

Så till farhågorna, det är lite klurigt att orientera efter Kaskasavagge, håll koll på topparna som du passerar för att hitta rätt pass att gå över. Första gången jag gick här gick jag med sällskap och åt andra hållet. Då plockade jag fram GPSn för att vara säker på att komma rätt. Det finns lite markeringar med rösen här och där men de kan vara svåra att hitta eller saknas helt ibland. Ner mot Tarfala är det brant, gå mer mot forskningsstationen än mot fjällstuga, sicksacka neråt och ta det försiktigt så går det bra.

Jag tycker att det är övre delen av Vistasdalen som är finast så ett alternativ för dig kan ju vara att gå till Nallo efter Vistas, sedan till Sälka och till Keb. Då får du det bästa av Vistas, får se Nallo som är en väldigt häftig plats och behöver inte gå i riktigt lika branta backar. Fördelen här är också att du troligen träffar på något fler andra personer vilket i alla fall jag upplever som lite tryggare när jag vandrar själv.

Kul om du får nytta av något på min blogg!
 
Hej,

Jag är en 20-årig kille som är väldigt intresserad av att solovandra under 4-5 dagar i fjällen. Jag har sysslat med idrott på elitnivå de senaste sju åren ungefär och är således i god form. Däremot har jag ingen som helst erfarenhet av vandring och allt som tillkommer (bortsett från skolorientering samt guider/videoklipp på internet).
!

Jag är nybörjare själv och gick turen Nikka- Vistas-Nallo-Sälka-Keb fjällstation i somras ensam. Några erfarenheter från detta: första sträckan i regn och vind och 12 km innan Vistas gav kroppen upp. Har aldrig upplevt något liknande förut!! tur är att viljan kopplade på en "växel" och de kilometrarna gick jag som i drömmen... Otäckt.. Terrängen mellan Nalo och Sälka är STEN och åter STEN..När jag kom till Sälka upptäckte jag att ena tå var infekterad och då fick jag "operera" den och ta det lugnt en dag. Vägen till Keb var ansträngande, vind och regn och dimma i ett. Och jag blev nedkyld, förta erfarenhet här med. Jag kunde inte ens fatta beslut var jag skulle ställa tältet.. Nästa dag blev det helikopter till Nikka.. Man åker till fjällen för att komma hem och ingenting annat...

Kontentan: det finns en hel del som behöver upplevas för att förstå sina egna gränser och hur man kommer att hantera olika situationer, det går verkligen inte att tänka sig till detta.

Åk och njut och ha en plan B och en plan C..Lycka till!
 
Kontentan: det finns en hel del som behöver upplevas för att förstå sina egna gränser och hur man kommer att hantera olika situationer, det går verkligen inte att tänka sig till detta.

Åk och njut och ha en plan B och en plan C..Lycka till!

Oj där ser man! Vad bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Det känns väldigt aktuellt och behjälpligt! Ärligt talat har denna tråd fått mig att tänka om, jag är nu mer inne på Abisko - Nikkaluokta. Det känns som en "tryggare" sträcka och därmed en bättre nivå att börja på.

Jag hoppas du fick ut något av din vandring i alla fall och att det inte enbart var lidande!
 
Jag fick mycket av min vandring: fantastiska vyer, möten med människor som jag skulle aldrig träffat annars. Och jag fick blodad tand och ska upp igen redan nu till midsommar, till Jämtland den här gången . Längtar! :)

Önskar dig en fin tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
Tamit Solovandring i Vålådalen, vadställen? Fjällvandring 4
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.