Solovandra med ett Hilleberg Niak?

Kallar mig amatör fortfarande, men har tältat och vandrat i flera olika väder. Sol, hårt regn, åska, nysnö och storm. Om du på det minsta sätt riskerar att hamna i ett väderomslag som utmanar. Köp kvalitet. Vad är då kvalitet? Jo oftast är kvalitet tillverkat av bättre material, avancerade lösningar, sytt av proffs (tråd och sömmar) samt granskat i flera steg. vilket tält som helst duger inte i fjällen. Särskilt om du ensamvandrar. Kommer intresset bestå, så investera. Kostnaden initialt får du slå ut på alla turer du vill göra. Sen har du ett begagnatvärde att lägga till i ekvationen.

Köp vet jag...
Du kommer gilla det tältet.
Möjligen om du ska paddlat och tälta på klippor som du ska fundera lite mer.
Förutsätter det inte är en natt per år och en säsong så det är ett billigt hotell.

Köpte hem ett sånt där niak för ett par år sedan, betalade runt 8500 för det då. Insåg att det var fel tält för mig så jag skickade tillbaka det. Jag såg framför mig ett rymligt tält för en men som det gick att sova två i. Det kändes för stort för en person men jag skulle inte vilja sova två i det. Sedan var det också 100g tyngre än vad som var specat och jag tror att det skulle kunna regna in i innertältet om yttertältet är öppet. Inte för att det skulle vara ett dåligt tält men jag har kanske lite svårt att förstå vem det här tältet är till för.

För min del slutade det med att jag köpte ett Tarptent StratoSpire 1 vilket ju är en helt annan typ av tält. Jag har inte ångrat mig. Alla tält har sina för och nackdelar men det här passar mig mycket bättre :)

Jag hamnade med ett Niak från HB outlet för 8å5ish efter att ha gjort samma resa som du, ställt samma frågor om tyngden och solovandring som du, tittat på samma alternativ som du efter att ha fått samma svar som du, i detta forum. Tror jag, pallade bara läsa sida 1,2 och 6. :)

Det jag landade i är att om man är nyfiken på HB och inte ryggar för kostnaden så kan man bara stilla sin nyfikenhet genom att prova. Kör ba, de syr ju med kylda nålar och använder tråd som sväller, bara en sån sak! ;)

Jag har haft ett Hilleberg Niak i tre säsonger som jag använt till vandring både i fjällen och i låglandet. Jag tycker att det är ett väldigt stabilt och rymligt tält. Jag ser det som ett enmanstält då det bara har en ingång på sidan och absiden är rätt liten om man skulle vilja ha två personers packning där. Dock är det rymligt och man kan sitta upprätt och pyssla med packningen och byta om relativt enkelt.

Det går enkelt att sätta upp relativt snabbt och fungerar bra att göra det när det blåser. Trevligt med att det är fristående så att man kan lyfta det på en optimal plats och att man kan skaka ut skräp.

Ventilationen är bäst när det är lite vind som gör att det blir lite cirkulation. Det är lite meckigt att torka bort kondens på tältet men går att plocka bort innertältet om man verkligen vill. Har dock inte varit ett stort problem för mig.

Jag gillar att det går att trycka ner tältet i en drybag och få ner storleken rätt mycket. Behöver inte vara noga med att rulla ihop tältet. Pinnarna har jag i en sidoficka på ryggsäcken.

Det är ite tyngre jämfört med andra tält men kvaliteten är härlig och känns premium.

I år spontanköpte jag ett Durston X-dome 1+ som jag tyckte på pappret var bättre på en del punkter. Den är storleksmässigt rätt likt men offrar lite golvyta mot en större absid. Går att enkelt ta ner innertältet och förvara det separat om yttertältet är blött eller det regnar. Sedan är det lättare. Men sida vid sida känns Niak som en Rolls Royce i jämförelse och vi får se vilket tält jag tar med till fjällen i sommar.

Är i det stora hela väldigt nöjd med Niak och får man tag i det till ett bra pris så rekommenderar jag det.

I år spontanköpte jag ett Durston X-dome 1+ som jag tyckte på pappret var bättre på en del punkter. Den är storleksmässigt rätt likt men offrar lite golvyta mot en större absid. Går att enkelt ta ner innertältet och förvara det separat om yttertältet är blött eller det regnar. Sedan är det lättare. Men sida vid sida känns Niak som en Rolls Royce i jämförelse och vi får se vilket tält jag tar med till fjällen i sommar.

Är i det stora hela väldigt nöjd med Niak och får man tag i det till ett bra pris så rekommenderar jag det.
Beställde du Durston-kupoltältet med det solida innertältet? Har du räknat totaltvikten då du adderat ytterligare linor samt tältpinnar? Enligt en engelskman blev det ca 1,2 kg totalt.

Beställde du Durston-kupoltältet med det solida innertältet? Har du räknat totaltvikten då du adderat ytterligare linor samt tältpinnar? Enligt en engelskman blev det ca 1,2 kg totalt.
Jag beställde med mesh och har även beställt det solida separat. Har inte hunnit räkna på totalvikten. Men som du säger beror det på hur mycket linor och liknande man tar med sig. Skall man använda alla linor som är möjliga. (finns 6 st fästpunkter) och alla fästpunkter med tältpinnar så sticker vikten iväg. Med mesh, packpåsar och 8 pinnar så väger det 1,1 kg. De 8 pinnarna som kom med (4 små och 4 stora) väger 100 g. Har en uppsättning linor för de fyra hörnen som jag nog kommer använda som väger ca 50 g. En solidinner väger väl lite mer än mess så 1,2 kg kan nog stämma.

Har primärt tänkt använda det i låglandet där vind inte är ett större problem. Jag kommer att testa det nu i sommar när man går ut på vandring i närområdet. Gillar jag det så kommer jag testa det i fjällen med. Mitt Niak vet jag att det fungerar.

Jag äger två tält, ett lite större och tyngre tält och ett Niak. Jag är väldigt nöjd med mitt Niak på soloturer.

Något jag uppskattat på tur är hur lätt det varit att sätta upp oavsett plats. Det tar upp ganska liten yta och är mestadels självstagande. Tycker att det nästan varit mer regel än undantag att underlaget är stenigt och tunt då jag tältat i västsverige och är alltid väldigt tacksam att slippa leta efter en tältplats. Ett Enan eller motsvarande från andra tillverkare hade ofta inte funkat, alternativt att jag fått sätta upp det i lutning med dålig sömn som följd.

Ibland är det skönt att ha gott om plats inne i tältet och att kunna sitta upp. Kopplar ofta bort delar av innertältet och lagar mat i tältet när det regnar och är bedrövligt. Tycker det är obehagligt att göra liggandes eller för nära tältduken. Det är också väldigt skönt med lite extra utymme i tältet när man måste hålla sig till designerade tältplatser med många andra personer. Tex längs sträckningar av skåneleden.

Känner att det nog oftast finns mer optimala tält än Niak för given tur, men har man inte möjlighet att införskaffa 10 olika tält för alla olika förhållanden så är Niak ett väldigt bra allroundtält som funkar till allt.

Senast ändrad:
Nu mindes jag en potentiellt rätt stor nackdel också. Tältet har heladragna stångkanaler som bågarna måste tryckas igenom. Det kan vara lite pilligt att få dem i bott men är normalt inget problem ensam.

Men en gång försökte jag, mest som övning, att slå upp tältet på klippor i Bohuslän i byig vind som kom från alla håll samtidigt. Använde tunga stenar som förankring. Det var ett rent helvete och tältet slog upp och ned och hit och dit tills jag gav upp för att inte förstöra något. När stängerna väl är i tar vinden tag i det som ett segel. Speciellt när den byter riktning hela tiden.

Tror att ett tält med clips där man först kan förankra alla hörnen ordentligt och förbereda stormlinorna för att sedan lyfta upp tältet är bättre i sådana situationer.

På fjället tror jag inte det är något problem. Berg sliter väldigt och stenar gör det lite lurigt att förankra jämfört pinnar i marken.

Kan dock tänka mig att man kan få bekymmer med frusna stångkanaler runt nollan om det är blött. Men det vet jag egentligen inget om.

Nu mindes jag en potentiellt rätt stor nackdel också. Tältet har heladragna stångkanaler som bågarna måste tryckas igenom. Det kan vara lite pilligt att få dem i bott men är normalt inget problem ensam.

Men en gång försökte jag, mest som övning, att slå upp tältet på klippor i Bohuslän i byig vind som kom från alla håll samtidigt. Använde tunga stenar som förankring. Det var ett rent helvete och tältet slog upp och ned och hit och dit tills jag gav upp för att inte förstöra något. När stängerna väl är i tar vinden tag i det som ett segel. Speciellt när den byter riktning hela tiden.

Tror att ett tält med clips där man först kan förankra alla hörnen ordentligt och förbereda stormlinorna för att sedan lyfta upp tältet är bättre i sådana situationer.

På fjället tror jag inte det är något problem. Berg sliter väldigt och stenar gör det lite lurigt att förankra jämfört pinnar i marken.

Kan dock tänka mig att man kan få bekymmer med frusna stångkanaler runt nollan om det är blött. Men det vet jag egentligen inget om.
Tack för infon om clips vs heldragna kanaler! Jag har inte förstått vitsen med clips förrän nu.

Tack för infon om clips vs heldragna kanaler! Jag har inte förstått vitsen med clips förrän nu.
Jag har upplevt både för- och nackdelar med clips. Fördelen vid ensamuppsättning i hård vind blir nog tydligare i kupoltält (och säkert större tält generellt). Tunneltält, särskilt mindre enbågstält, går ju att resa med bågen/bågarna nere in i det sista.

Jag märkte i a f ingen fördel mot mitt Ringsting SL när jag hade tillfälle att testa den gamla versionen av Vaudes Power Lizard - ett annars väldigt fint tält med den konstruktionen. Fördelen i det fallet var konstruktiv - den utvändiga bågen kunde dels ha större radie, och dels, i just detta fall, samverka med en invändig spännlina till en extra stark "fackverksbalk". Tältet var mycket stabilt för sin lilla vikt.

Men konstruktionen innebär en serie punktlaster på tältväven (och stången) i stället för stångkanalens jämnt fördelade linjelast, och både fästpunkterna i tyget och själva clipsen är ju mer sårbara för ev. haverier. Jag tyckte nog också att det var pilligare att klippa upp Vaude-tältet med frusna händer, än att trå in bågen i en kanal.

Vaude har nu uppenbart frångått denna så teoretiskt tilltalande konstruktion, säkert av någon god anledning. Eller så är det bara billigare med stångkanal ;)

Tack alla fina personer som har fortsatt svara på min fråga!

Jag glömde logga in förra helgen och svara att när jag hade bestämt mig för att köpa Niak tältet av min kollega. Så berättade han att han hade ångrat sig och ville gärna behålla sitt tält. Så det blir inget Niak för mig. :(

Det lutar åt ett Enan nu, men vi får se 😊

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 48
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
avslutat_medlemskap_2501 Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
avslutat_medlemskap_2501 Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
andy69 Sy om ett Rajd..?? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg