Alternativ till Hilleberg Akto

Väl bekomme.
Och välkommen i Veloce-maffian :)
Bra med lite motvikt till hillebanerna! ;-)
Skämt åsido, jag är sjukt nöjd med mitt Veloce för 1900 kr. Känns ruskigt prisvärt.. Jag tror du kommer bli nöjd!

Exped spica ser riktigt fint ut! Bra specs och Exped gör fina tält. Den som köper får gärna lägga ut lite bilder och en recension.
 
Tack för alla svar!

Något jag glömde skriva i första inlägget är att min budget är något ansträngd, så mer en 3000:- har jag inte lust att lägga. Jag har inte behov av tält på mina vanliga utflykter som sker i mellansverige, då kör jag bara med en tarp och en bivacksäck.

Om man tänker sig ett pristak på 3000:-, helst runt 2000:-, och en lite högre vikt, typ 2.5kg

Jag har kollat lite på detta tält http://www.xxl.se/vildmark/talt-och-sovsackar/talt/helsport-nordmarka-2-talt/p/1037133_1_style men undrar vad som är "felet" med det eftersom det är så billigt.

Jag är tacksam för fler tips!

Tack på förhand!

80 cm i höjd.

Kör på Veloce.
 
I sommar skall jag ge mig ut på en längre ensamvandring i Padjelanta och Sarek, och behöver därför få lite tips och råd kring vad för tält som skulle vara lämpligt.

Jag tänkte först använda en lite större bivacksäck i kombination med en tarp, men om vädret blir riktigt jäkligt är detta ingen njutbar kombination.

Efter flertalet googlingar verkar Hilleberg Akto vara ett bra alternativ, men bortsett att det är ganska dyrt så är min uppfattning att Hilleberg, likt Fjällräven, är mer måna om varumärket än att leverera riktiga kvalitetsprodukter.

I normalt språkbruk skulle "måna om varumärket" innebära att måna om företagets rykte,
vilket är mycket svårt om man inte levererar kvalitetsprodukter. Vet du själv vad du menar?

Akto har rykte om sig att vara ett stabilt och vindtåligt tält och det är också min uppfattning.
Mitt eget, som jag använt 340 nätter,
i nio länder, lågland, fjäll, Alperna, Korsika, Pyreneerna, har utstått en del, bl a ett par ordentligt blåsiga nätter i norska fjällen. Det kanske är för trångt för dig - jag är 175 cm lång och föga voluminös.

Jag har även ett Laser som jag använt ett fåtal nätter i franska Alperna och hemma i Östergötland. Orignalpinnarna är löjliga och utbytta mot Hillebergs V-pinnar. Det är ju påtagligt lättare än Akto
och av mycket behändig packvolym, men det är lite pilligt att sätta upp, speciellt om det blåser.
Bland annat träs pinnarna i par av elastiska öglor, en ögla var från innertällt och yttertält.

Det är också flera fästen, t ex mellan ytter- och innertält, som tenderar att lossna när tältet är hoppackat.
Det känns rymligare invändigt än Akto , men jag gissar att det inte är lika varmt.
En trevlig detalj är att man kan fälla ned hela innertältsdörren t ex när man lagar mat på morgonen.
 
I normalt språkbruk skulle "måna om varumärket" innebära att måna om företagets rykte,
vilket är mycket svårt om man inte levererar kvalitetsprodukter. Vet du själv vad du menar?

Akto har rykte om sig att vara ett stabilt och vindtåligt tält och det är också min uppfattning.
Mitt eget, som jag använt 340 nätter,
i nio länder, lågland, fjäll, Alperna, Korsika, Pyreneerna, har utstått en del, bl a ett par ordentligt blåsiga nätter i norska fjällen. Det kanske är för trångt för dig - jag är 175 cm lång och föga voluminös.

Jag har även ett Laser som jag använt ett fåtal nätter i franska Alperna och hemma i Östergötland. Orignalpinnarna är löjliga och utbytta mot Hillebergs V-pinnar. Det är ju påtagligt lättare än Akto
och av mycket behändig packvolym, men det är lite pilligt att sätta upp, speciellt om det blåser.
Bland annat träs pinnarna i par av elastiska öglor, en ögla var från innertällt och yttertält.

Det är också flera fästen, t ex mellan ytter- och innertält, som tenderar att lossna när tältet är hoppackat.
Det känns rymligare invändigt än Akto , men jag gissar att det inte är lika varmt.
En trevlig detalj är att man kan fälla ned hela innertältsdörren t ex när man lagar mat på morgonen.

Jag betvivlar inte att Hilleberg levererar bra grejer, men de är dyra grejer. Det var väl mer så jag tänkte i första inlägget. Det förekommer exempel här på utsidan där Hilleberg inte är intresserade av respons från användare, när det gäller diverse konstruktionsfel, eller förslag på förbättringar. Samtidigt vägrar jag att tro att Hilleberg är den enda leverantören på som kan leverera att kompetent tresäsongerstält, som klarar de värsta förhållandena på fjället sommartid.

Jag köpte ett Arctic Alpine Design VELOCE idag, och hoppas att det kommer fungera bra.
 
Som alltid med bra grejor som fått ett visst rykte så blir det såklart också motyttringar, där folk vill protestera mot de i deras tycke hallelujakörernas ensidiga budskap om att märket minsann är bäst. Trots att ingen egentligen hävdat det. Jämför med Apple på datorsidan...

Hilleberg är jäkligt bra grejor. De tar betalt men får ändå sälja och kunderna är nöjda. Vad är problemet? Egentligen?

Sedan finns det andra tillverkare som också gör bra grejor, kompromisserna kanske ligger på andra områden och det tänkta användningsområdet kanske också är lite annorlunda.


För ungefär hundra år sedan fick August Plym, legendarisk båtbyggare på Neglingevarvet där samtidens finaste kryssare byggdes, frågan om han inte var lite väl dyr. Han svarade: "-Under fyrtio år har jag byggt båtar och de enda klagomål jag någonsin fått, rör prisläget. Jag ämnar fortsätta ha det på det viset."

Om Hillebergtälten är "bäst" eller inte, spelar väl roll enbart för den som avser att glänsa med det snarare än att bo i det. Vad saker kostar är mindre viktigt än om de fungerar under olika förhållanden, erbjuder komfort och finesser, är lätt att sätta upp och håller länge. Det finns många andra tält som också är bra, de kostar också rätt mycket.
 
Jag betvivlar inte att Hilleberg levererar bra grejer, men de är dyra grejer. Det var väl mer så jag tänkte i första inlägget. Det förekommer exempel här på utsidan där Hilleberg inte är intresserade av respons från användare, när det gäller diverse konstruktionsfel, eller förslag på förbättringar. Samtidigt vägrar jag att tro att Hilleberg är den enda leverantören på som kan leverera att kompetent tresäsongerstält, som klarar de värsta förhållandena på fjället sommartid.

Jag köpte ett Arctic Alpine Design VELOCE idag, och hoppas att det kommer fungera bra.

Det många glömmer är att tex Akto är ett 4-säsongstält, vilket gör att det kostar lite mer.
 
Hmm, vilken djungel.
Är själv i begrepp att köpa tält nu och det lutar åt ett Akto,
Förlåt att jag hijackar tråden lite men tycker ändå det hör lite till.
Är det värt att använda Footprint skyddsgolv? Såg att vissa affärer kör kampanj där man får det på köpet. Det väger ju trots allt 0,24kg extra i ryggan.
Vissa förespråkar även Hillerberg Anjan 2 som alternativ. Nån som provat båda? Jag letar efter enmans men Anjan 2 verkar väga lika mycket som ett Akto.
 
Senast ändrad:
Hmm, vilken djungel.
Är själv i begrepp att köpa tält nu och det lutar åt ett Akto,
Förlåt att jag hijackar tråden lite men tycker ändå det hör lite till.
Är det värt att använda Footprint skyddsgolv? Såg att vissa affärer kör kampanj där man får det på köpet. Det väger ju trots allt 0,24kg extra i ryggan.
Vissa förespråkar även Hillerberg Anjan 2 som alternativ. Nån som provat båda? Jag letar efter enmans men Anjan 2 verkar väga lika mycket som ett Akto.

Anjan är förstås större, väger som pre-2002 Akto (mitt är från 2000), 1,8 kg.
(Akto från 2002 och framåt väger, packat, 1,5-1,6 kg). Två bågar, antagligen lite bökigare att sätta upp.

Extra golv till Akto? Om terrängen motiverar extra golv är den förmodligen inte behaglig att sova i; dvs. med intelligent val av lägerplats ska det aldrig vara aktuellt med någon förstärkning.
 
Det många glömmer är att tex Akto är ett 4-säsongstält, vilket gör att det kostar lite mer.

Jag har haft ett Akto men sålde det för det var lite för litet för att jag skulle trivas med det och har ett Veloce idag. Tälten är väldigt snarlika med skillnaden att Veloce är både högre takhöjd och generösare liggbredd. Med det så vill jag definitivt påstå att Veloce tältet är precis lika mycket 4-säsongstält som Akto men till ett något förmånligare pris. Arctic Alpine tälten är inte lika marknadsförda som Hilleberg och de säljs inte i varenda friluftsbutik vilket säkert påverkar priset till det positiva för oss konsumenter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Skarpa alternativ till Nallo Bo och sova 78
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.