Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur ska man rigga rep/broms/mellansækringar/standplats om man vill klættra solo på egna mellansækringar? Det enda jag kan komma på ær att sætta typ dubbelt halvslag på varje mellansækring men då førlorar man ju elasticiteten i repet som ær ute under sista mellansækringen?
Kolla in Silent Partner från Wren Industries, deras manual ger dig alla svar om repsolo. Givetvis kan man använda andra repbromsar, men Silent Partnern anses bäst. Själv har jag använt min GriGri som dock är opraktisk eftersom den inte matar repet lika bra.
Vad man måste tänka på när man soloklättrar flera replängder är att standplatserna måste vara välgjorda och hålla åt både det hållet man kan tänkas falla ifrån och för firning / repklättring då man ska rensa.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar