Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jo går i tankarna om man skulle köpa sig en Solio Classic men så undrar jag om man skulle kunna koppla in sin Garmin Vista HCx för att ladda laddningsbara batteri via den?
Själv köpte nyligen jag en betydligt billigare på ebay inför senaste fjällvandringen http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140417290632
Den funkar bra och kan användas till lite olika prylar och går dessutom använda som ficklampa, men den kräver lång tid i bra solljus för att bli uppladdad (jag tror det är likadant för alla solcellsladdare). Jag laddade min hemma via usb:n i datorn, men fick aldrig riktig användning för den eftersom gps:en (Garmin vista hcx) en har såpass bra batteritid och dessutom hade jag med ett par extrabatterier. Det går inte ladda gps:en med denna och inte heller med den du länkade till, det krävs nå'n slags batteriladdarenhet för det, men det ska gå att köra GPS:en, precis som man kan från en dator via usb-kontakten. En mobiltelefon däremot går att ladda med solcellsladdaren.
Jag tog av skyddsplasten på själva solcellsdelen, men det ska man nog undvika eftersom den lätt blir lite skavd.
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer
Inför årets vandring låg som en grundidé att få med en större topptur och att turen som helhet inte skulle vara avhängig av alltför långa ...
3 kommentarer
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer