Solcell för att spara vikt!

Jag har sen tidigare tagit med mig leksaker som går på AA- batterier typ, digitalkamera, pannlampa, GPS, med min Sol cell Solar 1 inkl skydd strumpa liger den på 210gr.

Nu har jag skaffat mig en multimedia spelare som är helt oumbärlig på mina semester tripper, jag gillar ju att kolla på video och ha med en massa musik ut, dock går den inte att lada upp med AA batterier så nu funderar jag på att köpa en Solar 2 ca 400gr med cigaret uttag, då skulle jag kunna ladda den direkt från solen, men då måste jag släpa med extra laddare för AA batterierna ca 125gr för digitalkameran och GPS.

Så min fråga blir, vilken typ av solcell andvänder ni till era leksaker? Eller tar ni bara med er en pocket bok?
Jörgen
 
En lättare lösning...

River ur kapitlen efter hand, återanvänder dem till tände. Rätt bok rätt läst blir på det sättet blott 1/2 sin startvikt.....och ingen bok att bära hem.
Att slippa tfn, radio, video och dator är oxså en del av upplevelsen, dessutom blir packningen mycket lättare. Jo jag har avstängd lätt tfn med. Förhoppningsvis funkar den när och om jag behöver den. Hititills har jag inte behövt den....Till kameran och pannlampan har jag med extrabatteri. Det blir lättare än laddare i mitt fall. Högsommartid behövs ingen pannlampa.
Men envar skall kunna bruka sina frigjorda kilon som denne önskar...
//J
 
River ur kapitlen efter hand, återanvänder dem till tände. Rätt bok rätt läst blir på det sättet blott 1/2 sin startvikt.....och ingen bok att bära hem.

;)
Detta kan ju kombineras med geocaching: Man gräver ner de kapitel man läst i en vattentät plastpåse varje kväll, tar gps-koordinater och sedan postar man turen här på Utsidan. Ange gärna vilken bok det var så att man inte råkar gå en tur man redan läst...
 
Spåra ur

Nu börjar denna seriösa dialog spåra ur, fokus var på solen och dess nyttiga kraft, inta att gräva ner vikten.
Kan denna diskution slå mitt förra inlägg med rött eller grönt HB tält?
;)
Detta kan ju kombineras med geocaching: Man gräver ner de kapitel man läst i en vattentät plastpåse varje kväll, tar gps-koordinater och sedan postar man turen här på Utsidan. Ange gärna vilken bok det var så att man inte råkar gå en tur man redan läst...

Garv! ;)
Vilken toppenidé!
 
Bäst är såklart att bara ha en enda elektrisk pryl.

Man önskar ju att tekniken hade kommit så långt att man kunde ha en bra kamera, bra musikspelare, bra GPS och bra telefon i en och samma grej. Men vi får nog vänta några år till.

Själv har jag en Sony Ericsson P1, det vill säga en halvdan GPS, halvdan musikspelare, halvdan kamera och bra telefon i en och samma.
 
Idag kom jag på lösningen, jag köpte en ny ladkabel till min mobil Nokia 5310, så nu kan jag andvända min gamla solladare
http://www.coolstuff.se/p819/BarbarSolcellsladdare.html
på 225gr så nu behöver jag bara oroa mig för dåligt väder hela semestern.
Jag kommer inte ta med mig andra elektriska leksaker.
En pocketbok kommer jag ta med för jag måste ha något att läsa till min musik.

Hur laddas den då?

Laddas den via USB så finns det faktiskt laddare som tar AA-batterier.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3205

Bäst är såklart att bara ha en enda elektrisk pryl.

Man önskar ju att tekniken hade kommit så långt att man kunde ha en bra kamera, bra musikspelare, bra GPS och bra telefon i en och samma grej. Men vi får nog vänta några år till.

Själv har jag en Sony Ericsson P1, det vill säga en halvdan GPS, halvdan musikspelare, halvdan kamera och bra telefon i en och samma.
 
;)
Detta kan ju kombineras med geocaching: Man gräver ner de kapitel man läst i en vattentät plastpåse varje kväll, tar gps-koordinater och sedan postar man turen här på Utsidan. Ange gärna vilken bok det var så att man inte råkar gå en tur man redan läst...

Riktigt långa turer kan på det här sättet bli bildande som Ugglan eller t o m gamla Brittanica!
//J
 
annan lösning

Det finns nu en pryl från Energizer--finns i dagllighandeln,
som med hjälp av 2 eller 3 AA batterier
laddar upp telefoner, mp3 osv 2 ggr fullt på nolltid, givetvis måste man då ha med sig ett gäng batterier att "sluka ström ifrån,

själv väljer jag s ålångt att hushålla beroende på hur långt det är tills nästa fasta laddtillfälle

Samt ett tips från en ensam Atlantseglare med minimal båt drygt 3 meter.
Han hadde med sig 3 böcker förr men ilskan han kännde dfter att ha läst dem 3 gånger eller fler ledde till att han slutade med underhållning externt och hängav sig åt tänkande och att berätta historier för sig själv.
det blir ultralätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.