Softvandra i Göteborgs omnejd?

haraldn; sa:
Till Lottas inlägg kan man tillägga att det är cyklisterna som ska se upp. I terräng har alla fordonsförare väjningsplikt mot gående.

Du tänker på motordrivet fordon i terrängkörningslagen eller? Enligt den definitionen är ju en cykel inget fordon. Snarare får man väl använda sunt förnuft och visa hänsyn åt båda hållen vid möten fotgängare-cyklist. Alla har ju faktiskt rätt att vistas i, och njuta av naturen i Sverige pga. allemansrätten.

/Lotta
 
Nej, det är inte terrängkörningslagen jag avser. Enligt den får motordrivna fordon inte alls köras i terräng (med vissa undantag).

Det jag syftar på är denna bestämmelse i Trafikförordningen:

"På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående."

En cykel är ett fordon, det framgår av Lagen om vägtrafikdefinitioner:

Fordon

En anordning på hjul, band, medar eller liknande
som är inrättad huvudsakligen för färd på marken
och inte löper på skenor. Fordon delas in i
motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon,
sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.
 
haraldn; sa:
Nej, det är inte terrängkörningslagen jag avser. Enligt den får motordrivna fordon inte alls köras i terräng (med vissa undantag).

Det jag syftar på är denna bestämmelse i Trafikförordningen:

"På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående."

En cykel är ett fordon, det framgår av Lagen om vägtrafikdefinitioner:

Fordon

En anordning på hjul, band, medar eller liknande
som är inrättad huvudsakligen för färd på marken
och inte löper på skenor. Fordon delas in i
motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon,
sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.

Jaha, det visste jag inte. Bra, då har jag blivit lite klokare. =)
 
Bästa Göteborgsled i regntider?

Någon där ute som kan tipsa om vilken vandringsled som brukar klara sig bäst efter en tids regnande?

Jag funderar främst på Vildmarksleden och Sandsjöbackaleden.
 
Vildmarksleden brukar vara riktigt blöt på sina ställen även när det inte har regnat så den är nog riktigt blöt på sina ställen nu.
 
Någon där ute som kan tipsa om vilken vandringsled som brukar klara sig bäst efter en tids regnande?

Jag funderar främst på Vildmarksleden och Sandsjöbackaleden.

Jag har aldrig gått sandsjöbackaleden, men vildmarksleden har några rejäla blöthål även under högsommar och under nuvarande förhållanden lär det härskande underlaget vara lera. Iaf en bit ut från Göteborg.
 
Någon där ute som kan tipsa om vilken vandringsled som brukar klara sig bäst efter en tids regnande?

Jag funderar främst på Vildmarksleden och Sandsjöbackaleden.

Beror vilka delar du vill gå. Vildmarksleden har ju inte blivit bättre efter att man helt oförklarligt fällt massa träd utefter leden strax öster om Knipeflågsbergens naturreservat men är annars hyfsat bra från Göteborg till Kåsjön. Sandsjöbackaleden är också blöt bitvis, precis norr och öster om Årekärr brukar det t ex kunna vara rejält blött liksom även i våtmarken söder om Mellsjö. I vissa fall finns det alternativa vägar att gå, titta på kartan och välj grusväg där det går.

-Palle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.