Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers?

Hej,

Har sedan flera år ett par Keb Trousers som har stretch i knä och gren samt ventilationsdragkedjor i sidorna.

Det har fungerat tillfredsställande i många år men nu börjar jag tänka att det borde finnas byxor som är mer optimala för mig. De två största problemet är att jag tycker byxorna är ivägen lite, jag är mellan två storlekar och har därför valt en storlek upp vilket innebär att jag behöver livrem som ofta är ivägen eller skaver under längre vandringar.

Vikt Keb trousers + livrem är 761 gram.


Har därför nu provat ett par Tierra Off-course pants (softshell) som sitter superskönt och ej kräver livrem. Det enda jag eventuellt kommer att sakna hos dem är ventilationsdragkedjor samt att de eventuellt är mer känsliga för glödsprätt. Vikten på dem är nästan hälften, dvs 385 gram.

Nu till mina egentliga frågor:
1) Någon som har eller har haft byxor både med och utan ventilationsdragkedjor - saknar ni ventilationen när ni ej har den?
2) Någon som har en uppfattning om hur känsliga softshellbyxor är för glödsprätt egentligen?



Användningsområde är främst låglands- och fjällvandring.
 
Personligen är jag nog alldeles för varm och svettas för lätt för att kunna ha byxor utan ventilation på.

Mina klätterbyxor som är i softshell har fått ett par små hål efter flertalet lägereldar. Så absolut det blir hål, men i relation till hur många eldar jag suttit vid så är det inte ett super stort problem.
 
...saknar ni ventilationen när ni ej har den?

Väldigt mycket, vilket är tråkigt i och med att det begränsar utbudet så pass mycket. Jag tycker inte ens en riktigt tunn och luftig byxa kommer i närheten av ett par keb, även om de är rejält invaxade och väven i sig andas nära på ingenting.

Har även testat Klättermusen Gere som har ventilationsöppning likt keb fast bara upptill på låret, och då med en meshväv mot myggen. Sämre luftflöde och inget korsdrag som man får med dubbla öppningar. Jag fick panik av dessa byxor under midsommarhelgen när solen var framme, och varmare än så är det ju ofta under stora delar av juli och augusti. De fick tyvärr säljas efter första ordentliga provkörningen på grund av det så nu är jag åter på jakt.

Keb är en kanonmodell tycker jag, men mina rasar sönder och samman regelbundet så det blir inga nya den dagen de inte går att laga längre.
 
Long eller rålängd.

Jag är mellan två storlekar och har därför valt en storlek upp vilket innebär att jag behöver livrem som ofta är ivägen eller skaver under längre vandringar.

Nu till mina egentliga frågor:
1) Någon som har eller har haft byxor både med och utan ventilationsdragkedjor - saknar ni ventilationen när ni ej har den?
2) Någon som har en uppfattning om hur känsliga softshellbyxor är för glödsprätt egentligen?

Användningsområde är främst låglands- och fjällvandring.

Om du mellan storlekarna så kanske "long" modellerna passar dig perfekt? Så är det för mig...jag är en 50-52 (52 vinter med underställ) i midja och en 54 på benlängden..och FR "långa" modeller passar mig perfekt.

Ett alternativ kan vara FR nya modell Abisko Ligth Trekking "long"...den är tunnare och har ventdragkedjor vid låren, men ej vid byxsluten. Den har även stretch.

450g i strl 48
630g i strl 48 (keb).

Själv använder jag den ännu lättare Abisko zip of hybrid (390g). Den har inga ventkedjor, men istället så går man i shorts när det är varmt och drar på sig "benen" på kvällen :)! Fördelen med den är att det är rålängd och att den har flexande resår i midjan :).
Den har jag storlek 50 på.

Angående livremmen så kan du göra så här: Att du bara sätter dom i dom två främre hättorna(bältet blir bara 30-40 cm) så undviker du skavande bälte bakom ryggen :)!

Lundhags har också någon längre modell om jag inte minns fel.
 
Tack för era synpunkter.


Efter ytterligare research så står jag och väger mellan Tierra-byxorna samt ett par Montane Terra Pack Pants som jag fortfarande väntar på leverans för.

Är det någon som har erfarenhet av dessa?
 
I slutändan blev det det Montana Terra (Long), dvs inte Montana Terra Pack (Long). Lätt material, kan öppnas både på låren och vaderna samt tillräckligt behagliga och luftiga att ha på sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PJE Tierra softshell Kläder 12
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.