Softshell och skalbyxa i ett

Jag har den sista tiden sökt efter en ny byxa för att ersätta mina Klättermusen Mithril. Jag gillar verkligen mina Mithril och dess tighta passform. Men de stramar för mycket då man har på sig underställ (tygen hugger tag i varandra) och sen är byxen inte vattentät.

Nån som kan ge förslag på en byxa som är likt Mithril, men även är vattentät och har inbyggda damasker ner till? Den behöver inte vara 100 procent vattentät, bara så den inte suger till sig vatten som Mithril gör. Ska främst använda byxan till klättring (is, klippa och alpint). Skulle också vara praktiskt om den hade öppningsbara ventileringshål, likt vissa skaljackor har under armarna.

Typ skalbyxa och softshell i ett alltså.
 
Sweden
Abisko: Abisko Turiststation, Fjällboden, 0980-402 00, 0980-402 00
Bodafors: Get Out, Fabriksgatan 3, 0380-37 17 70, info@getout.se
Boden: Intersport Boden, Kungsgatan 38, +46 921 16880, boden@intersport.se
Borås: Friluftsfabriken, Allegatan 48, 033-41 09 04, tord@friluftsfabriken.se
Gävle: Naturkompaniet, Drottninggatan 26 B, 026-14 25 60, naturkompaniet-gavle@telia.com
Göteborg: Fjällsport, Magasinsgatan 7, 031-741 49 11, info@fjallsport.se
Göteborg: Terräng, Smidesgatan 4, 031-15 02 07, 031-15 02 07
Järna: Inspirea, Nykvarnsvägen 1, 08-55178100, 08-55178100
Kalmar: Naturbolaget, Kaggensgatan 34, 0480-42 62 20, kalmar@naturbolaget.se
Karlstad: Magazinet, Fredsgatan 1, 054-21 27 68, peo@mbox347.swipnet.se
Kiruna: Fors och Fjäll, Meschplan 5, 0980-148 01, 0980-148 01
Kiruna: Sportiaden, Föreningsgatan 6, 0980-108 20, info@sportiaden.se
Linköping: Uteliv, Platensgatan 7, 013-13 00 66, info@uteliv.com
Luleå: Äventyrsbutiken, Storgatan 26, 0920-156 40, thomas.aventyrsbutiken@telia.com
Lysekil: Nautopp Kust och fjälläventyr, Kungsgatan 57, 0732 63 25 63, kathrine@nautopp.com www.nautopp.se.
Malmberget: North star, Järnvägsgatan 3, 0970-251 83, info@northstar.se
Malmö: Fiberfin, Drottningtorget 2A, +46 40 233 255, +46 40 233 255 www.mossagarden.se. Only ecological clothes.
Malmö: Terräng, Engelbrektsgatan 13, 040-12 29 49, 040-12 29 49
Piteå: Fritid & Vildmark I Norr, Höjdvägen 3, 0911-342 03, info@fritidvildmarksliv.se
Själevad: Utekompaniet, Handelsvägen 2, 0660-505 00, 0660-505 00
Solna: K-G Jonsson Sport & Fritid, Huvudstagatan 12, 08-82 20 30, info@kgjonssonsport.se
Stockholm: Säck, Roslagsgatan 36, 08-612 06 30, 08-612 06 30 www.getout.se. Enbart ryggsäckar och sovsäckar.
Stockholm: Terräng, Sveavägen 138, +46 (0) 8 612 12 11, stockholm@terrang.se www.terrang.se.
Stockholm: Addnature, Birger Jarlsgatan 67, 08-545 40 304, info@addnature.com www.addnature.se.
Stockholm: Sportkompaniet, Kungsgatan 68, 08-21 26 50, info@sportkomp.se
Stockholm: Addnature, Högbergsgatan 30 A, 08-641 99 30, info@addnature.com www.addnature.se.
Sundborn: Smygprodukter, Buskbovägen 13, 023-621 20, info@smygprodukter.se www.smygprodukter.se.
Sundsvall: Wått & Tårrt, Köpmangatan 7, 060-12 71 71, wattochtarrt@yahoo.se
Uddevalla: Uteguiderna, Hellevigsgatan 6, 0522-101 50, info@uteguiderna.se
Umeå: Utebutiken, Storgatan 38, 090-12 02 20, utebutiken@utebutiken.se
Uppsala: Fjällskog, Östra ågatan 27, 018-50 53 20, info@fjallskog.se
Västerås: Naturkompaniet, Köpmangatan 6, 021-18 99 80, vasteras@naturkompaniet.se
Växjö: Naturbolaget, Västergatan 7, 0470-362 35, växjö@naturbolaget.se
Åre: Klättermusen HQ, Årevägen 55, +46(0)647 618 618, info@klattermusen.se www.klattermusen.se.
Östersund: Terräng, Stortorget 2-4, +46 (0) 63 10 12 78, ostersund@terrang.se www.terrang.se.
 
Mammut har ju några intressanta modeller också: Extreme hybrid pants, Extreme Logan pants och Extrem Logan pants proshell.

Finns lite här och där. Addnature, Skövde natur t ex.
www.draussen.de också
 
Japp, Mammuts kläder är helt klart fina. Var i Schweiz i somras och tog då chansen att prova en del. Tyckte dock deras byxor var mer för skidåkning än klättring.
 
Jag minns att det har funnits en tråd om detta här på Utsidan tidigare, prova att söka så finns det nog fler svar där. Jag minns iaf att Salomon hade en byxa som hade hårdskal från knänan och neråt och mjukskal upptill. Samma sak hos en byxa från The North Face. Båda dessa såldes då av Addnature vill jag minnas. Idag finns ju som sagt Mammut men de passar som du säger kanske bättre för skidåkning eller klättring med storskor.

Har du funderat på att impregnera dina Mithril ordentligt, främst där de suger upp vatten? Det gör stor skillnad ett tag iaf.
En annan idé kan väl vara att prova ett par tunna damasker (gaiters) i lagom vattentätt material, det finns ju lätta par att tillgå.

En annan sak jag undrar är om det till alpin- och isklättring inte vore bättre med ett par grövre mjukskalsbyxor än Mithril? Kanske ett par i Polartec Powershield skulle vara något att fundera på. Dessa är ju betydligt mer motståndskraftiga mot väta och vind än vad Mithiril är.

För klippklättring är väl Mithril hur fina som helst, jag är själv sugen på ett par som komplement till mina Arc'teryx Gamma AR och Lundhags då båda dessa har ganska vida ben som ibland skymmer sikten för fötterna lite.

Well, lite tankar iaf.
Lycka till med byxorna.
 
Ska ta och testa impregnera dem rejält. På klippa är Mithril helt perfekta och så länge det inte regnar funkar det även till alpin klättring. De är varmare än man tror. I somras klättrade jag nordvästsidan på Mönch (4107 m) och det var skugga rätt långt in på klättringen. Visst frös jag en hel del på standplatserna, men då hade jag faktiskt inget underställ på mig.

main.php


Här är jag (till vänster) på toppen i mina Mithril.

Jag har funderat på ett par tunna skalbyxor, men inte hittat några tighta nog. Mina billiga skalbyxor som jag har nu till isklättring är rätt pösiga, vilket gör att jag kör fast stegjärnen i dem då och då, även om jag använder damasker.
 
Mycket fin bild, gissa om man blir sugen...
Tighta skalbyxor görs av ex. Arc'teryx då de finns i flera benlängder så man kan få en tight passform men rätt längd. Jag har inte alpinklättrat i mina Theta SK (de som nu heter Theta SV) men har aid-klättrat i dem utan problem (samt skidåkning så klart).
Vill man ha riktigt tighta skalbyxor så minns jag att Patagonia hade ett par som var avsmalnande ner mot foten, har för mig att de var till för löpare och cyklister samt med hellånga blixtlås på sidorna. Såg de i New York 2006 om jag minns rätt så jag har ingen koll på om motsvarande finns idag. Dock tror jag de var så pass tighta i benslutet att det hade varit tveksamt om de gått över ett par kängor men vem vet?
 
Japp, Mammuts kläder är helt klart fina. Var i Schweiz i somras och tog då chansen att prova en del. Tyckte dock deras byxor var mer för skidåkning än klättring.

Dom har ju rätt många modeller. Jag har själv ett par champ pants som är alldeles utmärkta för klättring; sitter rätt tight och är elastiska (schoeller dryskin). Dock inte vattentäta men snabbtorkande.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.