Softshell jacka

Någon som testat någon av följande jackor
Marmot Women's Mercury
Jacket

Millet W3 Softshell Jacket

Eller någon som har tips på någon annan prisvärd jacka?
 
Har just gått igenom utbudet av softshelljackor i Stockholm och är inte helt imponerad. Framför allt har ju begreppet softshell alltmer vuxit ihop med hardshell (vanliga skaljackor), inklusive vattentäta goretexmembran, huva, överarbetade detaljer etc.

Lundhags Baloo är inte av det slaget, utan av traditionell softshelltyp, ser funkis och snygg ut och är dessutom hyffsat billig (c.a. 1500:). Finns dock just nu INTE till försäljning innanför Stockholms tullar vad det verkar.

00863_900.jpg


En softshellare MED huva OCH Windstoppermembran, men som trots det verkar fin, är Haglöfs Sharkfin Hood Jacket för runt 3000:- (dyr!). Finns lite varstans.

951084.jpg


I övrigt verkar Milletjackan W3 hyffsad tycker jag, men något enkel. Skojigast är väl ändå att det börjar poppa upp helt okej lågprissoftisar, exempelvis från Everest (Stadium). Hittade vid surfning även Didriksons "Spoon Jacket" för knappa 800:- från Danmark.

934883.jpg

Men vem vet hur den ser ut IRL.

Sportkompaniet på Kungsgatan (nere vid Vasagatan) kan vara en bra startpunkt för en softshelljakt. De har ett rätt bra sortiment.

Good luck!
 
Jag har en Marmot´s Mercury jacket men inte dammodellen. Det ser ut som att dammodellen inte har lika många fickor.
Jackan är smidig och skön,tight passform, rätt så tunn, men jag har inte behövt ha något extra på mig under än så länge. Jag har inte använt jackan i ösregn.
Den har ingen huva, det saknar jag lite, ifall man överraskas av regn och har glasögon. Jag köpte jackan på Playgrounds rea för inte så länge sedan.
 
Lundhags Baloo

Vad gäller denna jacka så tyckte jag när jag provade den i affären att den var väldigt tunn! Frågan är hur begränsande detta är? Hur pass bra värmeförmåga har jackan egentligen?
Jag misstänkte att det var orsaken till att den trots allt var rätt billig.
/
 
Håller med att Baloo verkar för tunn för vintern.
Jag har beställt en Lundhags GIZMO. Den är skidinspirerad.
Jag återkommer när jag har kännt på den.
mvh
ht
 
Lundhags Baloo

Tja! Har en Lundhags Baloo. Helt suverän enligt mig och allaround. Måste man ha det dyraste? Sitter bra på kroppen, smidig å håller vind å en lättare skur borta. Visst, kanske inte är den varmaste, men man bygger väl med lager på lager? Dessutom kan jag tipsa om att de har den på Naturkompaniet i V-ås. (åtminstone för 2 v. sen.)

/Mathias
 
Om man letar softisar i roligare färger än svart, grå och möjligen röd, så har jag märkt att utbudet är rätt litet. Sneglar lite på Lundhags Baloo och Marmot Mercury. Synpunkter, ni som testat båda dessa? Söker en tunn softshell som går att få i någon nyans av gult (!), vilket är möjligt med ovanstående jackor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.