Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km

Hej,

Ska vandra med min son en helg. Min första tanke var Järna-Mölnbo eftersom den är en fantastiskt fin sträcka, lagom lång (15km) och pendeltågsförbindelse både i båda ändar.
Men eftersom jag själv gått den "hundra gångaer" undrar jag om det finns några lämpliga alternativ. Det jag letar efter är alltså en sträckning som

1. är minst lika fin som Järna-Mölnbo :)

2. max 20km

3. Kan åka buss/tåg till den. Eller åtminstone tillbaka till starten där jag isf ställer en bil.

4. Max en timme med bil från Södertälje

Är väldigt intresserad av sträckningarna väster om Skottvångsgruva och borrtåt Malmköping. Men här blir det väl svårare med att hitta bussanslutningar?

Södertörnssträckningarna är jag inte så intresserade av om inte någon kan övertyga mig om motsatsen :)

/Erik S
 
ang. bussanslutningar så är det nog inga problem men det gäller nog att planera in turen med hur bussarna går och det blir ju lite meckigt med att matcha in busslinjerna med varandra. det kanske går att matcha in så att du kan ta tåget från mariefred eller liknande tillbaka till s-tälje.
 
Inte enkelt

Jag har varit en del i området i samband med skridskoturer här kan man klara 15 sjöar på en dag om man åker från A till B eller gör en lämplig rundslinga.

Ånhammar har bara buss vardagar. Men från väg 55 är det inte så långt till Sörmlandsleden söder om Magsjöarna.

Ett lämpligt upplägg vore bil via Åker till Magbro strax söder om 55:an. Ställ bilen vid bommen vid Gruvtorp och gå rakt österut till Sörmlandsleden och följ denna söderut till Ånhammar. Lifta sedan på grusvägen norrut mot Magbro tillbaka till bilen det är hyfsat tät trafik tillbaka till 55:an.

Ett annat upplägg är att satsa på att det går att lifta vid Harsjöhult men det är krångligt att komma tillbaka till bil om du ställt den vid Skottvångs gruva.

En variant är att ställa ut två cyklar vid Harsjöhult och sedan ställa bilen vid Skottvångs gruva och efter vandringen så cykla tillbaka till Skottvång.

Samma går också Harsjöhult Ånhammar.

Kommunikationerna är förstås bättre på Södertörn.

Nyfors - Svartbäcken via Tyresta nationalpark är mycket vandringsvärd. Några bussar per dag går ända till Tyresta.

Thure
 
Jag känner mig manad att försöka svara på din fråga då jag är åretruntboende efter leden och van vandrare på etapperna kring Järna, Mölnbo, Gnesta och upp till Läggesta tågstation.
Den enda riktigt bra bussförbindelsen till leden förutom de fyra tågstationerna som ovan nämnts är hållplats fredriksberg etappmål för 14. Buss 543 avgår från Gnesta station kl. 8.33 lördagar och kl. 10.33 söndagar. Förvisso går det att vandra sträckan Fredriksberg-Läggesta men jag tycker här inte ni skulle få tillräckligt för besväret då ett par kilometer från Läggesta enligt mitt tycke mest känns som en transportsträcka.

För att få ut mycket av en vandring från Fredriksberg till Läggesta skulle jag välja att ta rundslingan via Skottvång men då hamnar ni uppskattningsvis på omkring 22-23 km skulle jag gissa på.

Slutgiltligen vill jag komma med ett förslag och det är att ta pendeltåg till Gnesta, därifrån taxi till Yngsviken. Från Yngsviken vandrar ni etapp 12 via stora/lilla alsjön, stora/lilla horssjön, trönsjön, ner till anslutningsleden till Mölnbo strax innan Vattgruvorna. Etappmålet blir Mölnbo pendeltågsstation. Blir en vandring på ungefär 12-13 km som går i mycket fin terräng.

Vad gäller etappen skottvång, harsjöhult, ånhammar, känner jag mig inte tillräckligt kunnig för att säga annat än att buss 511 från Ånhammar-Sjärnhov endast går vardagar.


Jag har varit en del i området i samband med skridskoturer här kan man klara 15 sjöar på en dag om man åker från A till B eller gör en lämplig rundslinga.

Ånhammar har bara buss vardagar. Men från väg 55 är det inte så långt till Sörmlandsleden söder om Magsjöarna.

Ett lämpligt upplägg vore bil via Åker till Magbro strax söder om 55:an. Ställ bilen vid bommen vid Gruvtorp och gå rakt österut till Sörmlandsleden och följ denna söderut till Ånhammar. Lifta sedan på grusvägen norrut mot Magbro tillbaka till bilen det är hyfsat tät trafik tillbaka till 55:an.

Ett annat upplägg är att satsa på att det går att lifta vid Harsjöhult men det är krångligt att komma tillbaka till bil om du ställt den vid Skottvångs gruva.

En variant är att ställa ut två cyklar vid Harsjöhult och sedan ställa bilen vid Skottvångs gruva och efter vandringen så cykla tillbaka till Skottvång.

Samma går också Harsjöhult Ånhammar.

Kommunikationerna är förstås bättre på Södertörn.

Nyfors - Svartbäcken via Tyresta nationalpark är mycket vandringsvärd. Några bussar per dag går ända till Tyresta.

Thure
 
Gällande södertörnsetapper och andra etapper ner mot trosa kan jag precis som ovanstående skribent rekommendera etappen Tyresta till Nyfors, nummer 3.

Förutom dessa vill jag slå ett slag för exempelvis:
1. Handen till Paradiset (etapp 5) därefter 2 km promenad till busshållplats bruket vid Ådran.
2. Berga Vägskäl till Skansundet etapp 59 och 60 (17 km). Buss finns till såväl start som mål upp/från tumba pendeltågsstation.
3. Trosa- Tullgarns slott (etapp 56). Mycket fin sträcka med undantaget några kilometer kring fritidshusbebyggelse någon kilometer från Trosa.
4. Tullgarns slott till Pålsundet (Mörköbron), 12 km, etapp 57. Denna är en mycket fin sträcka där start och mål kan nås med kollektivtrafiken. Rekommenderar varmt att ta 1 km extra eller däromkring genom en fantastisk fin rundslinga ner på näset ungefär halvvägs efter etappen. Det är främst Näset som lyfter denna etapp rejält enligt mitt tycke.
 
Tack för tipsen. Jag blir så glad när jag får sådana direkta svar på mina frågor.

@thureb: Cykelvarianten glömmer jag alltid. Den har du tipsat mig om förr. Min son älskar MTB dessutom så den varianten skulle passa

@Guteb
Taxi hade jag också glömt. Just den sträckan du nämner vid alsjöarna tycker jag också är något av det finaste man kan uppleva. Riktig vildmarkskänsla. Även tacksam för recsensionerna av Trosa-Tullgarn etapperna. Spontant känns de inte lika vilda så där hade jag nog inte chansat utan ditt omdöme.

Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
780615 Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping Vandringsleder 14
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.