Sömtätning i regn

Jag sömtätade ett tält med silikon på lunchen, utomhus. Mindre än en timme senare började det regna (trots att jag kollade prognosen innan och det såg stabilt regnfritt ut ... suck.) Kommer jag behöva göra om tätningen? Den har ju inte vatten som lösningsmedel iallafall.
 
Jag har sömtätat med badrumssilikon på mina tarptents. Det droppar ofta någonstans efter första försöken, så ta med tuben och smeta på mer nästa gång det ösregnar. Det är bara då man ser var det läcker.
 
Jag har sömtätat med badrumssilikon på mina tarptents. Det droppar ofta någonstans efter första försöken, så ta med tuben och smeta på mer nästa gång det ösregnar. Det är bara då man ser var det läcker.
Tack för tipset! Blir det inte kladdigt att behöva hantera silikon i fält? Här hemma har jag haft handskar och gått och torkat efter med hushållspapper för att få det snyggt. Har använt en blandning av badrumssilikon och lacknafta.
 
Jo det blir lite kladdigt, men det funkade. Jag tog med silikontuben och smetade på med fingrarna, det behövdes ett ordentligt ösregn + tätning innan det blev bra... Hmm, jag kanske slarvade lite från början ??
 
Jo det blir lite kladdigt, men det funkade. Jag tog med silikontuben och smetade på med fingrarna, det behövdes ett ordentligt ösregn + tätning innan det blev bra... Hmm, jag kanske slarvade lite från början ??
Knepet är att doppa fingrarna i diskmedel blandat med vatten så fastnar inget silikon på fingrarna. Då kan man även lägga snygga och jämna fogar. Så har jag alltid gjort överallt där jag använder silikon. Det var farsan som lärde mig när jag var liten påg :D
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.