Sökes: vettigt multiverktyg

Någon som kan tipsa om ett seriöst multiverktyg, som inte envisas med att ha korkskruv, kapsylöppnare och en slö kniv?

Sökes: Bra tång, pryl/syl, Spår- och stjärnskruvmejsel, avbitartång, och möjligtvis en fil ifall den faktiskt "biter" på annat än naglar.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
De flesta har det du efterlyser

men också en tveksamt användbar kniv och kapsylöppnare.

Ursprungs Leatherman Tool har en bra kompromiss mellan bulk och vettiga verktyg. Många senare varianter är betydligt tyngre.

Vad ska du ha verktyget till?

Thure

Ang. Leatherman

- Bra tång

Det har alla multitools, t.o.m de för 50 kr på Clas Ohlson

- pryl/syl

Vet jag ingen som har. Victorinox möjligen, dom brukar ju ha det på knivarna.

- stjärnskruvmejsel

Leathermans är bra och håller helt OK. De nyare har en bits sats som man ska släpa med sig. Fånigt, minst sagt.

- avbitartång

Ett skämt på Leatherman. Klarar najtråd och elkabel, men inget hårdare.

- och möjligtvis en fil ifall den faktiskt "biter" på annat än naglar.

Diamantfilen är jättebra till att slipa knivar mm. Den andra filen är mer åt nagelfilshållet.

/Björn, bortskämd med Knipex och Bacho

Gerber Legend/Urban Legend

Kolla dessa från Gerber
Utbytbara hårdmetallskär i tången som dessutom är fjädrande. Legend som är den större har även ett fäste för utbytbara sticksågsblad.

Leatherman

Är jättenöjd med min Wave. Så nöjd att jag när jag tappade bort den första köpte jag en ny.

Håller med om att avbitaren är klen men resten av verktygen är OK.

Jan

Leatherman har i alla fall bra service, bröt av ett av knivbladen och sände verktyget till leverantören för utbyte av bladet. Fick ett helt nytt verktyg gratis.
koivu

Letherman

Har haft ett par tre olika märken,plus några noname.Och den absolutmestfunkisutanenmassabjäfs var Letherman Sideclip,har det man behöver och inget annat.

peter

Jag har en Leatherman PST II. Nackdelarna med den är att verktyg som kniv inte är låsbara, kanterna är skarpa så det gör ont i handen om man gör något större jobb. Avbitaren är, som nämnts för Leatherman, klen. Filen är jäkligt bra. Sågade av mittstången i aluminium till min kåta med den utan mer problem än att kanterna på verktyget skar in i handen. Saxen är bra den också. Skulle verktygen vara låsbara, avbitaren starkare och kanterna tillrundade vore det ett riktigt bra multiverktyg.

Raskesven

har ej använt leatherman så den kan jag ej säga nått om däremot gerber kniv o multi använder jag dagligen i mitt arbete o även på fritid o är jättenöjd med dessa 2

Victorinox Swisstool!!!

Jämför Du vilken multitång som helst med denna märker du skillnaden!

Alla verktyg går att ta fram utan att öppna den, alla har låsning och är stadiga, inget glapp och tången är den bästa jag använt. Sedan har den självklart Victorinox berömda lilla sax aom verkligen fungerar.

Ska jag pressa fram lite negativt så är den lite tyngre än Leatherman Wave och liknande(tror jag) och en aning kantig form på "greppet" men oj vilken skillnad. Känn på den i butik så förstår Du...

Och ett pris på 995:- är ingen nackdel...
[Ändrat av vonlarsson 2006-01-24 kl 12:14]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips