Söker vägg i Norge/Sverige

Hej

Tänkte ge mig ut på en bigwalltur i oktober. Kan bara vara borta en långhelg. Är det någon som känner till en trevlig, någorlunda lättillgänglig vägg i norge eller sverige som går att klättra så här dags utan att möta snö och is? Har inte lett värre än 5+ på kil men klättrar 6+ 7- rent tekniskt och kan tänka mig kortare inslag i detta register.

Tack på förhand

/Henrik
 
Nissedal

Hägefjell i Nissedal er et meget bra alternativ. Det ligger i Telemark fylke.

En annen av östlandets klassikere er Andersnatten, som ligger i Eggedal, ca 1,5 timer fra Oslo

Du finner mer info om den på http://www.steepstone.com. Poster du et innlegg og stiller samme fråga der vil du få mange veldig kompetente svar - som også er oppdatert mht snö og is.

Steepstone har også et bra utvalg av förere online

God tur!
 
Bigwall??

Du menar en långtur helt enkelt. Bigwall är väl mer teknisk klättring och ofta längre än 1 dag. Typ Blåmannen (kort) eller trollväggen i Norge.

Tänk på att det är ofta mycket sämre säkrat på långturer än på kortisar. Kruxen kan vara dåligt säkrade med hyllor under utan att det står något om det i föraren.

Och man blir lite sliten, så om den 12:e repan är en sparsamt säkrad 5+ så kan det vara ganska jobbigt.
 
tusen tack för tipsen snorre! Ska kolla sidorna.

Ture, klättra bort abstinensen istället för att läsa facktidningar, då blir det trevligare att chatta med dig. Med chatta menar jag alltså att i omväxlande ordning skriva in och läsa inlägg på detta forum, bara så att det inte blir några begreppsliga missförstånd ;-)
 
Jag tyckte jag upplyste dig

Jag tyckte jag upplyste dig, men förlåt så mycket killen.

Om du säger att du har klättrat en bigwall så kan det ju lätt missuppfattas.

Och så försökte jag antyda att du kanske inte ska klättra långturer på din maxnivå, men det var kanske lite känsligt.
 
Jam High; sa:
Ture, klättra bort abstinensen istället för att läsa facktidningar, då blir det trevligare att chatta med dig. Med chatta menar jag alltså att i omväxlande ordning skriva in och läsa inlägg på detta forum, bara så att det inte blir några begreppsliga missförstånd ;-)

Fattar inget....bad du inte om råd??? Här ställer vänliga människor (i det här fallet Ture) upp och försöker att tipsa ...om man sedan vill ta åt sig tipset eller inte är en sak...men att slänga ur sig nosiga kommentarer är lite lågt!!

Visa lite stil på forumet.

//P
 
Ok, Ture och P, ledsen om jag upprört er. Inte min mening. Har läst Tures inlägg igen och inser att det går att läsa på flera sätt. Givetvis är kommentarerna bra. När jag läste det igårkväll tyckte jag att formuleringen "Bigwall?? du menar långtur helt enkelt" var skriven i en rätt så dryg ton. Jag tyckte att det var uppenbart vad jag menade, bigwall slank mest med för att det är namnet på forumet, och därför tyckte jag att det var onödigt att anmärka på.
Gillar inte begreppsfascister, vilka det ju finns en hel del av i de flesta subkulturer. Kategoriserade dig som en sådan Ture, vilket var fel av mig. Sorry.

Ha det bra

Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
The_Lost_Cyclist Söker efter varma kängor som fungerar bra med stegjärn OCH vanlig trekking Alpin / Bigwall 16
Himmalaya Söker expeditions medlemmar Mc Kinley och Peak Ismail 7495 meter Alpin / Bigwall 1
Mr_Duracell Gratis sherpa söker kompis/grupp Alpin / Bigwall 0
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
CirruZZ Söker en spcifik dokumentär film Alpin / Bigwall 5
StefanP- Söker dokumentärer Alpin / Bigwall 19
brolle Söker boende i Chamonix 27 juni - 4 Juli Alpin / Bigwall 0
jskoog Kebenekaise & omgining vinter+sommar Söker information Alpin / Bigwall 2
Finns den känga jag söker? Alpin / Bigwall 4
Söker info om Kåvan/Funäs Alpin / Bigwall 0
motumba Brits/säng att hänga på vägg Alpin / Bigwall 1
föhl Helags öst-vägg Alpin / Bigwall 2
föhl Helags öst-vägg? Alpin / Bigwall 1
janosh12 Grade 3 scrambling/Diff i södra Norge? Alpin / Bigwall 5
Bultfeber Lätta långturer Norge och Via ferrata Alpin / Bigwall 2
Henriko Topptursguide för Norge Alpin / Bigwall 5
teoek Monsteris i Norge. Alpin / Bigwall 9
mo9jan Klätter böcker Norge? Alpin / Bigwall 2
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
diluruf Is/snö tur i Norge? Alpin / Bigwall 2
mo9jan Stora väggar Norge? Alpin / Bigwall 19
midas66 Väggklättring i Norge Alpin / Bigwall 7
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
Jokk Höga, "lätta" 2000m toppar i Norge? Alpin / Bigwall 1
maarten Förare över Kvaløya, Norge Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.