Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige.

Skaffa en gps och gå vid sidan av leder. Lovar du möter bara älgar.
Jobbigare men mer nära naturen.

Att gå utanför leder är något rekommenderar starkt. Själv har jag dock inte bara mött älgar. Betydligt vanligare är vildsvin.:) Jag använder dock inte GPS. Bara kompass och papperskarta.
Om man inte har något emot vintervandringar är det ett mycket bra sätt att "slippa" folk. Jag vandrade i 3 dygn längs Sörmlandsleden utan se någon i januari i år.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Om du vill så långt söderut som möjligt är det svårt vid gränsen mellan Ystad och Skurup, runt Mossby strand. Det finns flera ängsplättar med fri parkering men få av dessa är avskilda från landsvägen. Dessa är dock att rekommendera om man har fler dagar på sig då det är ett fint område med mycket klassisk åkermark och många s.k. "Skånelängor" som blivit orörda sedan de byggdes .

västra vätterleden

gick
för några år sen och träffade inte en människa på leden som vandrade men man paserade bebyggelse ,som inte störde

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips