Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse

Tält / SALEWA MICRA

Helnöjd med mitt Salewa Micra 1695kr ser ut ungefär som ett Hilleberg Niak, visst inte lika exklusivt men inte heller priset, fördel det är i stort sett självstagande, med en liten absid o 2 bågar restid 3,5min o full sitthöjd att utföra div saker, finns hos ADD NATURE COM, visst drömmer om ett HILLEBERG men eftersom andra handsvärdet är GRYMT så får man leta vidare i tältdjungeln, till slut jag ger Salewa Micran 4 tält av 5, med pris ,vikt, kvalite, volym, o vissa bra extra funtioner mm Hans BLEKINGE
 
Förutom mitt Staika (som är underbart vid paddling men inte vad du frågade efter) så har jag ett Jack Wolfskin Gossamer. Obetydligt större än ett bivytält men betydligt bekvämare och plats för lite kläder m.m. inne i tältet. Dessutom går det att rulla ihop yttertältet lätt och få ett insektssäkert nät/mesh-tält när vädret är bra. Lätt att slå upp och fordrar inte mer än tre pinnar/stenar. Litet och smidigt - 1,5 kg. Jag har lagt in en recension om det här på Utsidan.

/Lennart
 
Helsport Snota

Jag sover sedan många år i ett Helsport Snota (av mina kompisar kallat sarkofagen) vid ensamturer i skyddad terräng.

Det väger bara dryga halvkilot.

Nackdel måste ha packningen utanför och tillgång till en buske för att hålla upp fotändan. Avrådes för klaustrofobiker.

Fördel väger väldigt lite.

Kollade Helsports hemsida om de ännu har något liknande, motsvarande Snota fanns ej. Men deras Stetind 1 såg intressant ut och väger 1,5 kg.
[Ändrat av klippen 2004-12-04 kl 09:26]
 
Stora kondensproblem i små tält.

Hej,
jag har inte något speciellt tips, men jag har egna erfarenheter med enmanstält...och dessa var inte så lyckade. Mitt enmanstält ser så här ut:
wb11101-.jpg

wb11101a.jpg

Tältet här ovan är ett "fourseasons", jag har ett "Walrus" som ser likadant ut.
Problemet har alltid varit kondensvattnet -- hur mycket jag än vädrade ut och ventilerade: tältet och allt som fanns därinne blev så pass blött att det knappast går att använda under någorlunda torra sommarförhållanden och definitivt inte i den kalla årstiden där man inte kan torka grejorna.
Vi har tidigare diskuterat just denna kondensfråga, men jag skulle gärna vilja ta tillfället och fråga återigen hur ni fixar det, framför allt om ni
a) äger ett lika litet tält
och
b) är ungefär 2 m långa, så att ni nätt och jämnt ryms i det ifrågavarande lilla tältet.

Hälsningar,
/Georg
 
Re: Stora kondensproblem i små tält.

sachsaren; sa:
Hej,
jag har inte något speciellt tips, men jag har egna erfarenheter med enmanstält...och dessa var inte så lyckade. Mitt enmanstält ser så här ut:
wb11101-.jpg

wb11101a.jpg

Tältet här ovan är ett "fourseasons", jag har ett "Walrus" som ser likadant ut.
Problemet har alltid varit kondensvattnet -- hur mycket jag än vädrade ut och ventilerade: tältet och allt som fanns därinne blev så pass blött att det knappast går att använda under någorlunda torra sommarförhållanden och definitivt inte i den kalla årstiden där man inte kan torka grejorna.
Vi har tidigare diskuterat just denna kondensfråga, men jag skulle gärna vilja ta tillfället och fråga återigen hur ni fixar det, framför allt om ni
a) äger ett lika litet tält
och
b) är ungefär 2 m långa, så att ni nätt och jämnt ryms i det ifrågavarande lilla tältet.

Hälsningar,
/Georg

Min erfarenhet med småtält begränsar sig till HB Akto, den gamla och den nya modellen och HB Unna.

Det gamla Aktotältet hade bara ventiler nära marken och därför blev det ofta mycket kondens i vindstilla väder. Jag kvartade ofta i GT-överdrag för att hålla sovsäcken torr i detta tält.

Det nya Aktotältet med en högt placerad ventil och Unna-tältet har bara marginella kondensproblem - Unna-tältet är dessutom stort nog att vara i utan att slå i innerväggarna.

Så det blir till att sova i något vattentätt eller skaffa ett tält med bättre ventilation då :).

//J
 
Hejsan Georg.

Jag har ett lika dant tält fast från Eureka!

Kolla här (Model Moonshadow Solo): http://www.eurekaeurope.com/en/tents.php?group=2&product=5

Tältet har ett löst yttertält som man spänner fast över innertältet om det är dåligt väder. Poängen med ett löst yttertält är att man (efter en kondensrik natt) enkelt kan dra av yttertältet och torka bort all kondens, och därmed lämna resten av tältet intakt och tort.
Eureka tältet har jag använt i ungefär hundra dagar i de flesta väderlekar och det har fungerat OK när det gäller kondens i innertältet, i.o.m. det lösa yttertältet har det faktiskt aldrig varit mer än små fuktigt, om jag tänker efter.
Däremot så är det ju extremt svettigt att göra något i så små tält..laga mat på armbågarna är ingen höjdare precis.

:)
 
Blekingepaddlare; sa:
Vad finns det och vilka är bra vill ha den dels för ensamvandring året om dels för ensamkajak

nu vet jag inte om du redan löst problematiken.
men jag svarar ändå.

Det finns ju ett antal olika tält lösningar.
typ hilleberg Jannu som kan vara en lösning.
själv kör jag med ett staika och är ensam.
har inte varit ute med det i kajak ännu, men det köptes för det användningsområdet.

Observer Gore-Tex Bivy-bag
finns på http://www.militaryshop.se men personligen anser jag den vara för dyr för att vara intressant.

Har du testat ensama vargen ?
ganska lätt att sätta upp i Stockholms och Blekinge skärgård. snabbt o trevligt mot regn o rusk
men kan vara lite jobbigare på västkusten.
(klipphällarna är ganska olika.)
2 linor och 3 mellanstora stenar.
och på sommaren sover du rakt av i sovsäck, eller sovtäcke.
vinter/vår/höst är det trevligt med ett tält.


lycka till
 
Mckinley

Jag har några års erfarenhet av Mckinleys enmanstält. ANvänt det både i samband med cykling och paddling. Tältet är en mycket bra kompromiss mellan olika önskemål. Det är lätt (0,9 kg) och tar liten plats (ca 1,5 liter). Använt det under bl.a. en regnig Lofotencykling med gott resultat. Kondens uppstår naturligtvis men ett stort myggnät minskar besvären. Absiden är nästan obefintlig så all packning måste vara utanför tältet.
Det var också ett lågt pris. Ca 1000 kr för fem år sedan.
 
hej...jag kör på en bivak från mac-pac...som är en helårs grej och väger typ 500gram...helt suverren...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
daniel81 Söker tips ang liggunderlag Bo och sova 13
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
olatheplumber Söker stuga på landet Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.