Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader.

Jag anser att vi lugnt kan använda Tritanflaskor - om vi nu finner rostfritt och/eller lackerad aluminium vara
"för tungt".

Att använda PET för högtemperaturvätskor skulle åtminstone jag undvika, precis som jag definitivt inte an-
vänder PET till bränsle (men av helt olika skäl och bakgrund)...

Nej, Tritan är inte en HDPE: Tritan® består av tre polymerer; dimetyltereftalat (2,2,4,4 tétrametyl), 1,3-cyklo-
butanediol och 1,4 cyclohexanedimetanol

Ja, man brukar få olika svar från olika förståsigpåare, men faktum är att ett omfattande migrationstest avse-
ende polymerprodukter genomfördes av European Commission, Joint Research Centre, Institute for Health
and Consumer Protection, under 2010-11 där inte mindre än 277 olika nappflaskor - av olika märken och
material undersöktes.

Testet visade migration av olika ämnen från det stora flertalet av nappflaskorna men ingen migration från
de nappflaskor som var gjorda i Tritan. Läs gärna mer på http://dx.doi.org/10.1080/19440049.2011.644588.
/Odd

PS
Och vin skall serveras ur glasflaskor! Jag "avnjöt" nyligen Pinot Noir ur aluminiumburk på en grabbmiddag.
Men iofs så käkade vi pizzorna direkt ur kartongerna också - med engångsbestick. Häpp - ingen disk...
Direkt iväg till NoTimeToDie-premiären...

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Frågan är vad som händer med tiden alla plastflaskor blir hårdare med tiden och då måste mjukgörare försvinna den som vill vara säker får då ha tunn RF flaska.
Jag byter plastflaskor ofta de luktar illa även bra märkesflaskor till cykling märkta med fri från bisenol osv även de som tillverkats i Eu,vid cykling får de ju även UV strålning och som bryter ner materialet sett även på Bell- hjälm som ändar färg innan 5 år.
Anv ej mer än att hämta vatten i i fjällen eller om man vet att det ej är vattendrag på ett tag,kanske annat om man ska koka osv i Södra sv (går att rena direkt med filter eller tabl och dricka det man behöver på ett tag)

Förr kokade jag vatten och hällde på PET-flaska. Det som hände var ju bara att botten deformeras. Detta undveks lätt genom att lämna lite kallt vatten kvar i flaskan när man fyllde på med nytt kokhett vatten. Numera filtrerar jag vattnet i stället.

Vill man ha en hyfsat lätt flaska som tål värme så är ju sirapsflaskan bra. Den är gjord av polypropen som tål värma bra.

Har börjat använda filter också. Tyvärr så är vattendragen, lågland, Sörmlandsleden riktigt rika på partiklar av olika slag. Sist så var filtret slut efter kanske 15 liter. 500 kr för ett nytt filter ger lite för hög literkostnad  och dessutom så kan man inte längre filtrera.

Ja något sådant får det bli. Funderar på ett bränslefilter till bilar, genomsiktligt med gult filter, ja ni vet.

:) Naturligtvis tungt glas vid cykling,...
Ja, vad annars?
Lunchvinet i Tetra Bric?!? :eek:
_IMG3610_DxO+Odd.jpg
Det är en fråga om att välja rätt flaskhållare till sin cykel...
/Odd

Apropå förfilter. Googla på millbank bag. Borde gå att göra av ett avklippt byxben eller motsvarande. Eller att man använder någon tygpåse man ändå har i utrustningen typ påsen runt trangiaköket eller så.
En tydlig förbättring både med kemisk rening eller filter om man har klart vatten till en början.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips