Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen

Sambon och barnen är inte jättevana vandrare och vi äger inget stort tält så jag tänkte släpa med dem ut i fjällen på en stugtur 4 dagar i sommar. Något tips på tur som passar. Gärna rundtur eftersom vi bor i Boden och har rätt så lätt att ta oss någonstans med bilen, vandra och ta bilen tillbaka. Men andra alternativ med buss/tåg osv går oxå bra, flyger inte helikopter om jag inte måste, är galet flygrädd. 2-2,5 mil per dag orkar barnen med, sambons knän borde klara det samma.
 
Om ni har 4 dagar på fjället så funderar jag på Ritsem - båt till Vájsáluokta - STF Kutjaure - STF Kisuris (via broarna vid Sáluhávrre) - STF Akkastugorna - båt till Ritsem. Om man har möjlighet till 2 nätter i Kisuris så kan man ta en dagstur in Sarek. Man får naturligtvis kolla båttiderna på STF:s hemsida så att de fungerar med sin planering.

Men det finns säkert många andra möjligheter. Lycka till! /Hans
 
Om ni har 4 dagar på fjället så funderar jag på Ritsem - båt till Vájsáluokta - STF Kutjaure - STF Kisuris (via broarna vid Sáluhávrre) - STF Akkastugorna - båt till Ritsem. Om man har möjlighet till 2 nätter i Kisuris så kan man ta en dagstur in Sarek. Man får naturligtvis kolla båttiderna på STF:s hemsida så att de fungerar med sin planering.

Men det finns säkert många andra möjligheter. Lycka till! /Hans
Tack Hans. Just den rutten kikade jag på i min Grundstenbok i morse. Skönt att höra någon annan säga det samma. Tack för tipset att stanna en natt extra och ta en dagstur. Det kan säkerligen vara trevligt.
 
Du kan jo vurdere et par alternativer lenger sør. Fra Hemavan tar det deg ca fire dager å gå til Ammarnäs, men derfra må du ta buss for å komme tilbake til bilen.

Et annet alternativ er å starte litt lenger nord for Hemavan, fra Kåtaviken. Derfra går du til de norske hyttene Kvitsteindalstunet, Sauvassytta, Umbukta Fjellstue og tilbake til Kåtaviken. Turen kan kortes ned en dag ved å gå direkte fra Sauvasshytta til Kåtaviken, eller ta bussen mellom Umbukta og Kåtaviken.

En ulempe med de norske hyttene er at de ikke har proviant så dere må bære all mat selv. En fordel er at de koster langt under halvparten av STF sine ved Ritsem.
Otto
 
Det här blir visserligen inte en rundtur, men Vakkotavare–Nikkaluokta är en finfin (och oförtjänt bortglömd) sträcka.
 
Har egentligen inga bra tips att komma med men var noga med att kolla busslinjer och -tider om ni planerar en tur som behöver buss tillbaka. Tror att busslinjen mellan Hemavan och Mo i Rana är nerlagd (liksom Silverexpressen). Att ta sig mellan Ammarnäs och Hemavan med buss tar säkert större delen av en dag (byte i Sorsele och Storuman). (Då är det kanske lika bra att åka kollektivt hela vägen från Boden...).
 
Det här blir visserligen inte en rundtur, men Vakkotavare–Nikkaluokta är en finfin (och oförtjänt bortglömd) sträcka.

Tack för tipset. Skall kollas in. Och se så vi kan ta oss fram och tillbaka med allmänna kommunikationsmedel. Får väl utöka kattvaktstiden om vi inte får ihop logistiken.
 
Har egentligen inga bra tips att komma med men var noga med att kolla busslinjer och -tider om ni planerar en tur som behöver buss tillbaka. Tror att busslinjen mellan Hemavan och Mo i Rana är nerlagd (liksom Silverexpressen). Att ta sig mellan Ammarnäs och Hemavan med buss tar säkert större delen av en dag (byte i Sorsele och Storuman). (Då är det kanske lika bra att åka kollektivt hela vägen från Boden...).

Jo då blir det nog ingen bil alls. Tar dock en hel dag att åka allmänna kommunikationsmedel mellan Boden och Ammarnäs när jag skulle gå Ammarnäs-Hemavan. Den sträckan är fin men jag skulle vilja se något nytt :)

Lite nyfiken på turen från Kyrkviken Otto skrev om. Nu sitter vår planering mer i tid än pengar så vi behöver inte välja Norge för lägre priser. Vi behöver kunna ta oss fram och tillbaka inom rimlig tid. Någon dag extra för grannen att ta hand om katterna skall väl gå att ordna.
 
Ytterligare ett tips som kan övervägas: Åk till Abisko och ställ bilen där. Vandra till STF Abiskojaure, vidare till STF Unna Alakas, till norska stugan Hunddalshytta och avsluta i Katterat (där ni tar tåget tillbaka till Abisko). Torde vara rätt lättvandrad om än med lite längre etapper på dryga 20 km mellan Abiskojaure och Hunddalshytta. Det är säkert väldigt fint att gå intill storslagna Storsteinsfjellet. (OBS: Har inte gått hela rutten själv, vet inte hur det är med vad på norska sidan, men det går säkert att finna information om här på Utsidan om alternativet lockar).
 
Sitasjaure - Vakkotavare

En annan sällan vandrad sträcka är at gå från Sitasjaure till Vakkotavare via Hukejaure, Singistugorna och vidare söder ut längs Kusleden. Man parkerar då bilen i Vakkotavare och tar bussen till Ritsem. Men sen "måste" man se till att få tjuts till Sitajuare, för Ritsem - Sitasjaure är inte rolig att vandra. Men sist jag vandrade i detta område gick det att ordna...vill minnas att detta varit uppe på diskussion här på utsidan tidigare.

Men om detta visar sig vara krångligt lutar jag nog mot att Fowwes alternativ är det bästa, även om jag personligen tycker att Kaitumstugorna är bland det vackraste vi har i landet :)

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
insidanut Söker Medkompanjon(er) Fjällvandring 0
Larssss Söker en själsfrände Fjällvandring 0
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
British Söker inspiration Fjällvandring 3
Spiros Söker partner för vistelse i vildmarken Fjällvandring 6
skaidde söker hundhistoria från Sallohaure Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
kanis Söker sällskap för veckolång tur Fjällvandring 6
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
Pesson86 Kebnekaise Juli söker sällskap:) Fjällvandring 2
Magget Söker tips på vandringsområde. Fjällvandring 4
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
Shrinker Söker fjällvandringskompisar Fjällvandring 2
Söker information om tidig vandring Fjällvandring 5
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
DMAX marchtävling Haninge, jag söker medtävlare.8-maj Fjällvandring 1
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
UnderEnTarp Lämplig start för vandring Sundsvall - Trondheim? Fjällvandring 7
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Roxendal Lämplig vandringsled i Norge (?) Fjällvandring 0
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
Robert_nikula Lämplig väg abisko-tjåmuhas-kåtotjåkka Fjällvandring 1
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.