Söker barnkajak

Dotter på 8 år som jag vill hitta en säker kajak till. Helst plastvarianten men inte för tung. Då hon inte kommer ha mer än sitt eget vatten i den måste den vara smidig i vattnet.

Var skall jag börja leta. Har sökt på begagnatmarknaden men inte hittat något. Ni som vet, hjälp mig.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
kåre kanske

Om din dotter inte är "liten till växten" tycker jag du skall fundera på Kåre. Jag har hjälpt många barn att paddla första gången i just Kåre. Den är väldigt lättdriven och för ett barn är de flesta kajaker stabila. Många kanotklubbar och uthyrare har Kåre så det kan vara idé att testa först. Vkv har tagit upp tillverkningen igen och det är heltklart en prisvärd kajak. Lycka till!

Menja kanske

Jag köpte en Prijon Flipper till mina barn, den är lätt att bära och rolig att leka med nära bryggan men den är inget att paddla långt med, den är som en tvålkopp på vattnet och svänger mycket på varje paddeltag.
Jag borde köpt en Menja i stället, den har många kanotklubbar som barnkanot.
Men ska men paddla mer än någon kilometer med en 8 åring så är det bättre att paddla K-2, då slipper du paddla jättesakta och barnet kan paddla eller vila när som helst.

VKV 101 eller Riegel är också bra till barn.

Jag har inte hittat någon paddel med skaft som passar barnhänder.

/Pär

Vad gäller paddel så skriver kajaktiv på sin hemsida (som just nu är buggig pga uppdatering):

TNP Assymetric Light
Även barnen vill paddla. Vi har därför till i år tagit hem kortare modeller av TNP Assymetric. Dessa har även mindre blad och ett smalare skaft, allt för att barnen skall kunna använda dessa utan problem.
Pris: 690 :-

Tack för alla tips

Skall till Pampas i helgen så det blir en titt.

Hart hört från flera att Prijons små är lite "tvåliga"

Tack för alla tips

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips