Södra Norge.

Har planer på att fjällvandra med tält i dom sydligare delarna av Norge några dagar till sommaren.
Jotunheimen och Rondane har jag redan testat.
Hardangervidda skulle kanske kunna vara något.
Några tips på vandringar i vacker miljö i syd regionen motages tacksamt.

Det spørs jo hva du legger i begrepet vakker natur. Personlig synes jeg Hardangervidda er fin men noe flat og kjedelig. Kanskje en vandring i området Dovrefjell, Trollheimen og videre mot kysten kan være noe. Jeg har i alle fall dette området som et av de områdene jeg skal besøke "en gang". Sjekk DNT sine sider for info om hytter og slikt.

Hardangervidda undvek jag i det längsta, men tyckte de 8 planerade dagarna senast var en lagom kort tur mellan Pyreneerna i juni och Schweiz i augusti - det blev 6, eftersom vädret var så trist.
Jag skulle säga att de södra delarna och delarna närmast Hardangerjøkulen är hur fina som helst, de centrala delarna är aningen enformiga och de östliga, öster om leden Finse-Krækkja, riktigt tråkiga. Detta bör framgå av mina bilder på huthyfs.com. från 2008 och 2009.

Skulle jag räkna upp mina favoriter i Sydnorge, efter möjligheter och naturskönhet, bleve det kanske:

1) Jotunheimen
2) Dovrefjell
3) Skarvheimen

En riktigt lyckad tur i Skarvheimen är om man fortsätter ett par dar i södra Jotunheimen, med t ex Fleskedalen och Hjelledalen, som många inte känner så väl till.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Hardangervidda er absolutt ikke flatt. Riktignok er store deler av østvidda preget av flate vidder. I vest stuper vidda ned mot fjorden. Her finner en noe av det mest varierte fjellterreng du kan tenke deg; frodige daler, bratte fjell, hvite vidder (i store områder er det bre) og karrig fjell.

Største problemet er været - ofte regn og tåke.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips