Södra norge/hardangervidda

Hej,
Funderar över en liten fjällvandring under kristihimmelfärd. Södra norge/hardangervidda, utgång från rjukan med omnejd är tanken, gärna i kombination med lite öringfiske. Tänker mig ca 3 nätter.

Har titta på UT.no men blir inte riktigt klok på vart man vill vandra. Någon som har förslag på rutt? Är det ens vandringsbart vid den tiden med tanke på snö?
 
Kristi himmlesfärdshelgen är i början av maj i år (5-8 maj) och fjälltrakterna du siktar på ligger på 1100-1200möh vilket innebär vinterförhållanden. Vill du har mer vårlika förhållanden är det nog en bättre idé att titta på möjligheterna nere kring Rjukan och Tinnsjö som ligger på ca 400möh;)
 
Normala år finns det ingen fjällvandring alls i Skandinavien i början av maj. Det är tur- och topptursskidor som gäller. Vill du vandra hittar nog bäst förhållanden om du håller dig till södra Sverige. Norge har inte mkt vandring alls då. De har nära till berg överallt så det finns dåligt med låglandsturer. Visst kan det vara fin vår i låglänta dalgångar även där i maj, men jag tycker som sagt att det är dåligt med bra vandring där.
 
Är det så tidigt, ja då lär det inte bli fjällvandring. Runt midsommar bör det vara rätt okej att ge sig upp i de trakterna?

Har bara själv varit uppe i kebnekaisefjällen tidigare men det är ju lite andra breddgrader så midsommar har ej varit aktuellt där.

Tack för upplysningarna :)
 
Även om Kebnekaisefjällen ligger längre norrut, så ligger huvuddalarna på 700-800 möh medan Hardangervidda och sjöarna ovanför Rjukan ligger på 1100-1200 möh vilket jämnar ut årstidsskillnaderna mellan platserna. Även kring midsommar finns risk för kvarvarande snö, höga vattenflöden och is på vissa sjöar. På en kort tur som du angett, har du bästa möjligheterna för fiske/vandring i trakterna kring Mårfjell (ta vägen upp från Atrå i norra delen av Tinnsjö, via Kalhovd turisthytte och parkera vid Stegaros eller Synken (P-avgift gäller på båda platserna och bompeng på vägen upp mot Kalhovd)). Fiskekort för området finns att köpa.
Här har du prognos och webkameror för Kalhovd turisthytte som ligger på samma höjd/plats:
http://www.yr.no/sted/Norge/Telemark/Tinn/Kalhovd_turisthytte/
 
Vi var precis i dessa trakter kring midsommar förra året, rejält med snö men ändå vandringsbart. +27 på dagen, -2 på natten. Lufsjå-leden har jag för mig den hette. Strax ovan Austbyggd.

Där finns webkameror i området tror jag men minns inte adressen.
 
Avslutade en veckolång skidtur i Finnse den 17 maj för ett antal år sedan. (Finnsejökulen i klart och soligt väder där man kunde se milsvida till bla Atlanten den17 maj med firande norrmän var spektakulärt.) Mestadels perfekt skidföre på skare samt minusgrader och även någon snöby. Startade öster om Finnse i Breistölen (?) - lite osäker på om korrekt namn.
Föreslår lägre höjd eller senare på året.
Mvh
Rickard
 
Tack så mycket för den stora mängden svar!

Det lutar åt att det blir en tur på bohusleden under kristihimmelfärd, var i ett ogenomtänkt ögonblick jag fick för mig att det var vandringsbart på dessa höjder redan i maj :)

Tack för tipset om led för midsommar! Ska titta närmare på det så hoppas jag att vi kommer iväg. Annars är det en mycket bra kandidat för en sensommarvandring!

Mvh Stendunken
 
Bor på Geilo och som många har sagt, snön ligger fortfarande djup :). Om du kan tänka dig midsommarvandring lite längre norrut på hardanger så hjälper jag gärna :)
 
Sent svar nu, tack för det erbjudandet! Blev ingen vandring utan traditionell svensk midsommar istället. Nu har vi däremot en vecka i augusti att planera. Ska försöka knåpa ihop en rutt i jotunheimen på 3-4 nätter med möjlighet till lite fiske vid lägret. Förslag mottages tacksamt! Tätning givetvis samt troligen topptur på galdhöpiggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crilloan Kort tur i mars/april mellersta och södra Sverige Vandringsleder 0
JEK91 Letar efter vandringledtips i Södra Sverige med chans för mosippa Vandringsleder 0
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
Lessin ”Södra Jämtlandstriangeln” Vandringsleder 2
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
hemmmeder 470 km genom södra Sverige. Vandringsleder 0
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
omni96 Klimatet i Kungsleden södra (i Engelska) Vandringsleder 6
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
Hikerdude Helgvandring södra sverige, fre-sön, bra tips? Vandringsleder 2
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
magnus28 Tips på vandring i södra sverige Vandringsleder 2
MalamuteFrida Övningstraska i södra/mellersta Svergie? Vandringsleder 4
da_flower Fin o trevlig vandring i södra sverige Vandringsleder 7
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
Ainon Vandring danmark/södra sverige i natur Vandringsleder 2
Karpaterna.se Tips på vandring i södra Sverige Vandringsleder 3
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
G E Finnskogleden mellan Norge och Sverige Vandringsleder 3
Askel Finnskogsleden Sverige/Norge? Vandringsleder 3
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
Marie Helena Kustenleden Bohuslän- Norge Vandringsleder 3
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
Plindgren Vandring i Norge Vandringsleder 5
Vandringshyveln Tips på vandring i Norge? Vandringsleder 2
gwar Vandring till Norge Vandringsleder 1
hellstrand Leder i Norge, Narvik mer bestämt? Vandringsleder 0
Egel Vandra i Norge Vandringsleder 1
jhw Vandra i Norge Vandringsleder 1
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2
Tiveden Hardangervidda Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.