Snorkel på bil

En Land Rover äldre än en Defender kan ju vara en Ninety, OneTen (eller rent av en RRC), och skillnaden mellan en Deffe och en 90 eller 110 är ju i huvudsak namnet.

Nåja, att åka bil nånstans i dagens läge är väl inte en särskilt nödvändigt, det finns alltid säkrare och bekvämare alternativ, så då är väl resan ett självändamål om man ändå väljer bil. Då liknar det ju faktiskt alpin klättring, och där är det ju lätt att inse att det på toppen av berget inte finns något av värde - varför stilen och klättringen i sig är det enda som har betydelse. Analogt inser man ju då att om man vill åka på en biltur i en veteranbil (t ex en L R Serie-bil...), så åker man ju med stil, och då spelar det ju mindre roll om det faktiskt finns ett mer kompetent alternativ, inte sant?
För övrigt så skulle jag nog säga att vilken bil man än väljer, så finns det i praktiken alltid en bättre bil att välja.

Nu känns det dock som att vi ligger på gränsen från att bli bannade på Utsidan minst en månad, med tanke på att vi tjatar om motorfordon, och dessutom ligger det i farans riktning att fordonen ska framföras vid sidan av vägen...

Nja...det finns länder i Norden där man måste ha ett potent fordon för att färdas på väg. Island är ett. Sverige också. I alla fall om man bränner femtio liter diesel på två mils körning med fullkedjad Volvo Viking Terräng längs skoterled. Jag körde ju på vägen ;)
/J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Som sagt det finns alltid ett annat, bättre sätt att ta sig till ställen än med bil, om det inte duger med en ganska vanlig bil. På skoterled är ju förstås skoter det bästa om man inte föredrar helikopter.

Idag var det dock rätt skönt med lite extra framkomlighet, när det var ett smärre kaos och folk fastnade lite här och där på vägarna.

Kanske fel forum men jag testar ändå.
Satt precis och tittade på en Landrover Defender och drömde mig bort till en jorden-runt-expedition då det slog mig att snorkeln verkar vara rätt meninglös. Det jag menar är att luftintaget sitter ju så pass högt ändå, nästan vid nederkant vindruta. Ofta sitter snorkeln ovanför taket. Är det ofta man kör i så djupt vatten? då får man ju även ha dykutrustning på sig :) .
Kom på nu när jag skriver detta att det kanske har med dam att göra. det kanske är mindre dam ovanför bilen.
Hur ligger det till?

Självklart ser det ballt ut med snorkel! :cool:

Men det är inte huvudanledningen. Precis som ni säger så får man renare luft med luftintaget högre upp och därmed mindre sand och damm i luftfiltret. Man märker stor skillnad med eller utan snorkel i sandstormar men även vid vanlig grus och sandkörning, framförallt om man kör i karavan.

Sen händer det ju att det blir ett och annat vad i Afrika när broar rasat eller saknas men mest användning för snorkeln har jag utan tvekan haft på Island. Avsaknaden av broar gör att det blir många vad med vatten upp på huven och som mest upp på halva vindrutan...

Man klarar man sig utan snorkel om man byter luftfilter oftare och väljer lite större vägar. Men de svårtillgängliga platserna brukar bjuda på betydligt mer upplevelse och är det jag uppskattar mest på våra resor. :)

/Ronnie
www.4x4expedition.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips