Snorkel på bil

Kanske fel forum men jag testar ändå.
Satt precis och tittade på en Landrover Defender och drömde mig bort till en jorden-runt-expedition då det slog mig att snorkeln verkar vara rätt meninglös. Det jag menar är att luftintaget sitter ju så pass högt ändå, nästan vid nederkant vindruta. Ofta sitter snorkeln ovanför taket. Är det ofta man kör i så djupt vatten? då får man ju även ha dykutrustning på sig :) .
Kom på nu när jag skriver detta att det kanske har med dam att göra. det kanske är mindre dam ovanför bilen.
Hur ligger det till?
 
Snorkeln är inte bara för förhindra vatten från att komma in utan för att inte luftfiltret ska sättas igen av sand och partiklar.

Så självklart ska Du ha en Land Rover och självklart ska Du ha en snorkel ;)
/Peter
 
Jag tyckte först att snorken var ett "wannabe" tillbehör och hade ingen verklig funktion på en 'normal' expedition..

men jag skaffade en snorkel därför att den har (i mitt fall iaf) damm och partickel avskiljning på ett bättre sätt en att endast använda luftfiltret.

#först hamnar insuget högre än 15cm över framhjulen (insuget på en Deffe sitter på sidan snettöver/bakom framhjulet) kupens insug sitter uppe på flygeln, medans motorns insug sitter nästan rakt i däcksprutet

#Min snorkel skapar en virvel av luften där partiklar slungas ur den och renade luften går sedan till filtret

I mitt fall då jag färdas några mil på grusväg så märks det en stor skillnad i luftfiltret.
1R7O1820%20copy.jpg
 
Det är klart att det är ett wannabetillbehör; hela bilen är ju ett wannabetillbehör... Vem f-n behöver en bil som kan simma och åka över stengärdesgårdar?
 
Det är klart att det är ett wannabetillbehör; hela bilen är ju ett wannabetillbehör... Vem f-n behöver en bil som kan simma och åka över stengärdesgårdar?

Det är väl sant ;)
..men efter 7år så kan jag fortfarande inte lämna parkeringen utan att vända mig om och titta på den..

(några mil dammig grusväg om dagen menade jag i mitt andra inlägg)
 
Klart att en Land Rover behöver snorkel!

Kom bara osökt att tänka på en harjakt på Österlen förra vintern.
Gott om folk med 4x4 och markfrigång.
Väldigt gott om snö också, både på marken och i luften.
En enda förare lyckades köra fast i en driva... Han med Land Rovern...
Då trodde jag att det berodde på att Land Roverns berömda framkomlighet var överdriven men nu inser jag ju att det berodde på att han inte hade snorkel på bilen...;)

/Santa Fe.
 
Alla bilar går att köra fast, det är bara en fråga om hur långt man kommer innan dess. Och sen är det förstås en attitydfråga också. Jag har ju tvåhjulsdrivna bilar som jag aldrig kört fast med också.

Därmed var vi väl definitivt inte bara off-road och off-topic, utan även utanför vad som får diskuteras på utsidan.se...
 
Kom bara osökt att tänka på en harjakt på Österlen förra vintern.
Gott om folk med 4x4 och markfrigång.
Väldigt gott om snö också, både på marken och i luften.
En enda förare lyckades köra fast i en driva... Han med Land Rovern...
Då trodde jag att det berodde på att Land Roverns berömda framkomlighet var överdriven men nu inser jag ju att det berodde på att han inte hade snorkel på bilen...;)

/Santa Fe.

I 9 fall av 10 är det föraren det hänger på, inte nödvändigtvis bilen...
Har själv dragit upp både XC90 och BMW X-vilketnummerdetnuvar ur snödrivorna ;)
 
Om du ska iväg rekommenderar jag böcker av Tom Sheppard. Speciellt Vecicle dependent expeditions. Åk en sväng till Island, hyr en bil och känn på vad det innebär. Köp absolut inte en äldre Landie än en Defender. De är skräp! Den är inte den bästa när det gäller framkomlighet men det enda fordon som är fabriksbyggt för expeditioner. Snorkel i all ära men det viktigaste är att man lär sig se hur luften ser ut och anpassar körningen efter det. Om man till exempel möter ett fordon på en dammig väg sparar man till exempel mycket filter på att koppla ur och låta motorn gå på tomgång i mötet. Jag har stor erfarenhet av förberedelser inför den här typen av resor. Har du frågor är det bara att höra av sig. Det finns väldigt många misstag att begå så skaffa dig ordentlig kunskap innan resan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
incitatus Sven Yrvind på radion nu Expeditioner 3
KLAGER Björn Suneson går i mål på sitt tredje coast to coast Expeditioner 1
Bulten13 En natt på Cheops Expeditioner 0
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
super mario återhämtning efter vistelse på hög höjd Expeditioner 3
bjorn_zatterstrom.com Vntervandring Unna Alakas-Sitasjaue på norska sidan Expeditioner 3
AndersSupertramp Hon gjorde det ... Norge-på-langs Expeditioner 17
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
gegga moya Enklaste/billigaste stället att sätta foten på en 4000topp Expeditioner 6
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
Arctic Fox Var går gränsen för tid på fjället? Expeditioner 15
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
bastuper Kartor på nätet som visar befolkningsmängd Expeditioner 5
Den galne enhjularen Höör - Stockholm på ett hjul 29/5-4/6 + Sthlmmaran 5/6 Expeditioner 11
phibe guider på Svalbard? Expeditioner 8
Noatun. På skidor över Grönland 2011 Expeditioner 6
perjessen.dk Skandinavien på langs Expeditioner 3
desmo79 Ett rop från världens tak - Nu på SVT Play Expeditioner 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.