Höör - Stockholm på ett hjul 29/5-4/6 + Sthlmmaran 5/6

Hej alla glada utsideskämpar med äventyret och utmaningarna som en last och glädje!

Den 29 maj kl 06.00 sätter jag mig på min enhjuling i Höör för att enhjula mig upp de 70 milen till Huvudstaden (10 mil/dag). Jag svänger förhoppningsvis in på Nygatan i Gamla stan via Slussen fredag eftermiddag den 4 juni för att efter en natts vila ta mig an Stockholm Marathon. Trots en läkardom efter två operationer då läkaren sa, nu är det slutsprunget så ska jag efter 10 år, då jag sist sprang Sthlmmaran och då blev Veckans kanon i TV4, för att jag då även kutade de 70 milen upp på 8 dagar, försöka igen. Denna gången blir det lite annorlunda stuk, för jag tänker springa halva som alla andra men halva (21 km) med enbart baklängesspring. Jag har gjort många utmaningar, enhjulscyklat Haparanda - Ystad, utfört Sveriges längsta triathlon, mm mm men det här blir inte så jävla lätt, jag har nu hunnit bli 61 år och all fokus måste ligga på enhjulscyklandet då ett litet misstag direkt kan innebära en kollision med en stor tung lastbil, vilket jag varit nära två gånger. En gång utanför Örnsköldsvik och en gång då jag enhjulade mig runt Vättern. Båda gångerna var det stora tunga feta virkesbilar som drog omkull mig av suget men som min mor alltid sa: "ont krut förgås inte så lätt"!

Men livet är till för att levas och jag älskar utmaningar och träningen inför dem , vilket är min medicin mot psykisk ohälsa. Om jag misslyckas bryter jag inte ihop men visst är det en besvikelse och en stor sådan men jag ska kämpa och göra allt jag kan för att klara utmaningen

Är det någon som tycker det kan vara roligt att följa den "Galne enhjularen" så finns en blogg och dagbok som jag via mobilen skriver in 4 - 5 inlägg/dag både text och bilder. Den finns på:
http://enhjulsprojektet.blogspot.com/

Min hemsida som visar allt annat jag gjort i mitt halvgalna liv finns på hemsidan
http://www.rolandfors.se

Slutligen vill jag önska alla er med galna upptåg, och stora mål som långscyklingar runt jorden, långspringande utan service, all lycka. För att utföra utmaningar med service är aldrig detsamma som att vara fullständigt utlämnad till sig själv, då man måste ta i allt själv!!!

Det är det som jag tycker är grejen med utmaningar men visst måste man kunna behöva ha hjälp ibland självklart!!!!!!
 

Bilagor

  • bildsthlmproj.JPG
    bildsthlmproj.JPG
    48.3 KB · Visningar: 496
Härligt Roland

En släkting till mig gick för hundra år sedan baklänges mellan Stockholm och Uppsala för att "träna andra muskler".

Härligt med udda projekt.

Lycka till.

Thure
 
Hej Thure!

Det var i löparmagazinet Runners jag läste om en marathonlöpare son tränade baklängesspring för att stärka knän och vader, så efter att mina knän blivit uträknade som ospringbara, började jag med enhjulingen och bakåtspringet och det gav resultat (det tog dock flera år) , jag springer långt ifrån som förr men några mil 4 - 5 st i 10-11 km/timme går numera bra och det är jag överlycklig över. Sedan om jag klarar att springa bland trängseln i Stockholm är ju en annan sak. Men att baklängesspring är bra som träning råder ingen tvekan om! Förresten var det en som föreslog mig att springa baklänges på Västerbroräcket, men där går gränsen (skrattar). Jag älskar alla galna upptåg och läser mer än gärna om andras!!!!
 
Två dagar kvar!!!!! Härligt!!!!!

Nu är det bara två dagar kvar och en dryg väntan med förberedelser av allehanda slag är snart över. Träningen har pågått sedan i november så jag kan inte klaga på något. Har dock inte lyckats packa min enhjuling riktigt bra än, det är obalans, för mycket vikt bak, ska på det i dag igen, så att inte man får anstränga ryggen mer än man behöver s a s. Hoppas att några fler än Thure tittar in på min blogg, som jag börjar skriva i, i morgon och sedan 4-5 gånger varje dag under utmaningen, projektet. Bloggadress: http://enhjulsprojektet.blogspot.com/
 
Fast här får ni en bild direkt!

Testkör utanför huset och kollar så jag avvägt pqckningen. Allt är perfekt. Mindre än 8 timmar till start. Upp kl 4 med tuppen och ladda mentalt och värma upp både kroppsligt och med massor av kolhydrater.
 

Bilagor

  • testkorning.JPG
    testkorning.JPG
    69.3 KB · Visningar: 302
Allt som sagts är gjort, uppdraget utfört!!!!

Med kamp i stark motvind som är mycket krävande för en enhjulare och diverse annat nådde jag Stockholm via Liljeholmsbron, Hornsgatan och slussen ner till mitt hotell i Gamla Stan kl 12.00 fredag den 4 juni. Jag sprang sedan maran varav den sista milen baklänges till folkets jubel. Jag hade nöje att vara i direktsändning i TV4:s nyhtesmorgon och man sände även i TV 4 i Norrköping från fältet. Kan ses på deras webbsidor. Hela min berättelse kan läsas på min blogg;
http://enhjulsprojektet.blogspot.com

Motto, snacka gärna men utför också!!!!!

Tack för en del av er som tillhör utsidans forum för era kommentarer på min blogg.

Next year or the year after UNI TOUR DE SUEDE 500 mil runt Sverige på enhjuling!

Tilla allla som inte bara snackar utan utför: LYCKA TILL MED ALLA ERA UNDERBARA PROJEKT!!!

www.rolandfors.se
 
förlåt blev fel på bloggadressen

Bloggadressen är denna:

http://www.enhjulsprojektet.blogspot.com/

och se nu till att inte bara drömma, vad det är är, små eller stora projekt UTFÖR!!!!!!! det är det som ger kryddan i livet!!!!!!

Än en gång Lycka till! Om några år skriver jag här igen, då om Sveriges absolut längsta enhjulingsf'ärd Uni Tour de Suede 500 mil runt hela Sverige på ett hjul, det är en utmaning det, vill jag lova!!!!!!!
 
TACK, det var tufft och hårt men nu är det bara ett minne!

Tack men som sagt nu är det bar en ny unik extrem utmaning att lägga till mina samlingar, det är underbart, jag skiter i loppisar, antikviteter, pengar, utan det jah lever för är UTMANINGAR och bestämmer jag en sådan så då finns det ALDRIG någon chans att jag drar mig ur i så fall måste jag vara illa däran!!!!


Så ni som bara tänker på hur mycket ni vill göra, börja med något mindre och sedan öka!!!! Det är mitt råd, för jag är absolut inte annorlunda än någon av er, det jag klarar kan vem som helst klara med träning och jävla anamma!!!! Glöm aldrig det, jag är ingen supermännniska för det är VI ALLA om vi vill!!!!!!!
 
Kom igen nu med era mål!!!!

Kom ign nu med era mål oavsett om det är Globen runt springande, eller USA på ett ben, varje utnaing är lika mycket VÄRD glöm aldig dert, oavset o det är att gå melan Stokjholm och Trosa!!!!

På denna tråd är det mnga so utmärker sig innan de startat glöm dem, många kommer aldrig att klara sina mål beronde på att de rtyvärr inte har den emntala styrka som krävs!!!!! men ett litet ävetyr, ertt litet mål betyder allt för DIG, så skit i oss vansinnga typer so tror att vi kan göra vad so helst, gör det som passar dig!!!!! och njut sedan av segern att du klarat det!!!!!!!

Me de vänligaste hälsningar till alla som vill men kanske inte tror riktigt på sig själv, som Gunde Svan säger INGETING ÄR OMÖJLIGT, hat idag efter at t ha vilat några dagar inte med hårt fysiskt arbte pr3cis men med medmotion tgåhjulscyklat ca 9 mil i regn UNDERBART! för jag vert ju att jaf kjlarar det!!!!!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
incitatus Sven Yrvind på radion nu Expeditioner 3
KLAGER Björn Suneson går i mål på sitt tredje coast to coast Expeditioner 1
Bulten13 En natt på Cheops Expeditioner 0
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
super mario återhämtning efter vistelse på hög höjd Expeditioner 3
bjorn_zatterstrom.com Vntervandring Unna Alakas-Sitasjaue på norska sidan Expeditioner 3
AndersSupertramp Hon gjorde det ... Norge-på-langs Expeditioner 17
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
gegga moya Enklaste/billigaste stället att sätta foten på en 4000topp Expeditioner 6
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
mhenning Snorkel på bil Expeditioner 15
Arctic Fox Var går gränsen för tid på fjället? Expeditioner 15
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
bastuper Kartor på nätet som visar befolkningsmängd Expeditioner 5
phibe guider på Svalbard? Expeditioner 8
Noatun. På skidor över Grönland 2011 Expeditioner 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.