Snötillgång Åre vecka 4-6

Tänkte eventuellt åka med familjen och brossan till Åre och åka skidor i vinter.
Letar efter prisvärt boende och undrar hur snötillgången är under "lågsäsong" v 4-6 tex.
Andra förslag är även välkomna.
Det var länge sen jag själv åkte och barmen har inte tidigare åkt. 5 och 7 år.
 
Det varierar förstås kraftigt år från år, men det brukar vara tillräckligt med snö i januari även om högzon inte alltid är öppen. Personligen så brukar jag bara vara i Åre tidigt och sent på säsongen, tidigt finns det chans för fin kallsnö men vädret är lynnigt. Det kan vara rikigt kallt och dagarna är ganska korta.
 
Åre är överskattat

Jag vet att rubriken kan provocera, men måste säga det. Åre är förvisso en kalasskidort men allt har en baksida (hmm lät ju nästan fyndigt då just Åreskutans baksida är känd för sin fina offpist haha) Backarna är fina, långa, fin natur mm men allt kostar skjortan. Vet många skidorter jag hellre åker till i Sverige.
Hemavan och Björkliden är två höjdare i norra Sverige. Båda lämpar sig bra för barn och håller hyfsat i pris. Visst resan kostar.
Härjedalen är däremot mitt största tips. Här har vi exempelvis Lofsdalen som håller mycket hög kvallite om jag får säga mitt (www.lofsdalen.se) Här är backarna långa och åker du under lågsesong så kan du nästan räkna med att få vara ifred... risken finns nästan att dom stänger vissa delar för det är så få där. Men å andra sidan så har dom en av Sveriges absolut högsta fallhöjder 492m vilket slår dom flesta i Sverige på fingrarna... Visst Åre ligger några hundra fallmeter till, men då slipper snuskigt långa köer.
Men slutligen. Visst hittar du en stuga i Åre till förhållandevis bra pris så kan det absolut vara värt ett besök, men får du för dig att åka dit under högsesong vill jag bara önska dig trevligt i köerna och glöm det där med att vara ensam i backen.

Hoppas ni får en riktigt trevlig resa och se till att ungarna tycker det är riktigt kul.
Tomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.