Snöskornas historia i Sverige

Under de allra senaste åren har snöskor fått en renässans och vi kan läsa om hur de används för olika aktiviteter. Jag har nyligen själv köpt ett par på rea men har inte testat dem än. Så satt jag och tittade på professor Axel Hambergs bilder och fann en bild från 1904 på honom själv i snöskor. Fast då kallades de trugor. I min föreställning har snöskor varit något som används i Kanada och på trappertiden i USA. Kanske också vid guldletning och vid slädturer med hundar. Sån't som man läste om i pojkböckerna när man var ung. Tydligen har de använts i Sverige under lång tid. Någon som vet något om deras historia eller kan tipsa om var det går att få reda på mer?

Professor Axel Hamberg på trugor vid Pårek i Sarek 1904.

Bilagor

• Hamberg_Sarek_1856.jpg
    Hamberg_Sarek_1856.jpg
    12.8 KB · Visningar: 593
Nu är ju varken professor Axel Hamberg eller för den sakens skull trappertiden i USA eller guldletning några historiskt avlägsna tider! I Nordamerika var det ju ursprungligen indianerna som använde snöskor.

https://www.facebook.com/historiska/photos/a.277953052321.142651.178433017321/10152517242477322/

http://www.vbm.se/assets/files/Pdf/Vbn_history/1964.pdf (sid 3-

Förövrigt så ryktas det ju om att Vasaloppet skall byta skidor mot snöskor, det skulle både minska kostnaderna för att preparera spår, vara mera historiskt korrekt och lösa ev problem med blöt snö:

http://blog.svd.se/historia/2011/09/02/akte-gustav-vasa-vasaloppet/

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den som är van vid skidåkning vet att det är en tredjedel neråt med glid. Den får vid trugvandring, lyfta och gå vid varje steg. Det tränar sällan nyttjande muskler som kanske är underutvecklade, men brukar märkas vid varje steg och förflyttning. Go tur!

Tillskillnad mot TS så brukade jag mina tilldelade i flera veckor i fält. Det förbandet har sedan bytt till skidor. Kanske av någon orsak...
go tur

Skall man transportera sig från punkt A till B i djup snö, så är ju nästan alltid skidor effektivare. Men om man t ex skall arbeta i djup snö (fälla träd) så är ju snöskor mycket smidigare.

Min redovisning ovan var från en A-B och lite mer övning.
Från bil till stuga och vid skogsarbete kan rätt sorts snöskor vara optimalare.
Men för turer och linjearbeten är skidor vida effektivare.
Ett besök på Svenska skidmuseet rekommenderas alla som inte varit där.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips