Snöläget på Jojoleden i år?

Jag hade tänkt vandra Jojoleden i mitten av juli och undrar framförallt hur passagen vid passet närmast Tarfala är? Klarar man det utan stegjärn och ganska begränsade glaciärkunskaper?

Jag funderar annars på att efter det andra passet ta Kaskasavagge österut för att sedan vika av ner mot Tarfala (väg M i Grundstens bok). Eller är det kanske ett dåligt alternativ?

Det första passet (närmast Unna Räita) går att klara sig förbi utan att behöva gå över glaciären om jag förstått rätt?

Jag vet att frågan har varit uppe tidigare här men hoppas på lite aktuell info om någon har det =)
[Ändrat av Anna_N 2002-06-27 kl 19:12]
 
Inget om snöläget, men...

... det där om att klara sig undan glaciär i passet närmast Unna Reaidda, vet jag inte hur det skall gå till.

Det skall då möjligen vara att man tar sig ner till nedre sjön på norra dalsidan och sedan klättrar upp på sidan om glaciären. Vet inte om det är möjligt, och det verkar vara en grym omväg, om man kommer från Unna Reaiddastugan.

Eller har jag missförstått ngt.?

Mvh Bert
 
Re: Inget om snöläget, men...

nidob49; sa:
Det skall då möjligen vara att man tar sig ner till nedre sjön på norra dalsidan och sedan klättrar upp på sidan om glaciären. Vet inte om det är möjligt, och det verkar vara en grym omväg, om man kommer från Unna Reaiddastugan.


Mvh Bert

Grundsten beskriver kortfattat denna väg.
Man ska tydligen ta sikte på någon av de små sjöarna nedanför tröskeln och sedan följa blockterrängen upp mot passet men bredvid den första glaciären.

Mvh,

J
 
Precis

Hej!

Jo, Johan; Det var precis det jag avsåg. Kanske lite omständligt beskrivet av mig.

Men när man vet hur det ser ut där, och hur knepigt det kan vara att ta sig ner till de nedre sjöarna, för att sedan ta tillbaka den förlorade höjden, menar jag att det är en jobbig väg.

Som Du säger måste nog sedan den enda möjligheten vara att gå öster om glaciären. Det kanske går, (fast i mitt minne är det rätt branta klippor. Det är 6 år sen jag gick där senast.) men å andra sidan - den kanten av glaciären är väl kanske mer att betrakta som ett snöfält än en glaciär.

Mvh
Bert
[Ändrat av nidob49 2002-06-27 kl 20:28]
 
JoJo

Jag gick Jojo i fjol, augusti. Glaciären norr om Pyramiden var barsmält och visade sig helt sprickfri.

Att utnyttia den som färdväg är den säkraste varianten där (stegjärn förutsatt), tycker jag - klippväggen höger om glaciären såg helt obehagligt ut (och klättring med full packning... jag vet inte). Brant. Söndervittrad.

Grundstens variant: jag försökte inte. Det låter som en söndagspromenad i hans bok, men det verkar inte så från hållet. Vem har gått den?

So här ser det ut (bildarna är dokumentation, inte fotografi):
a) själva passet: http://www.musikwissenschaft.de/kebnekaise/del05/pages/d037_DR.htm
b) från nedre sjön upp till passet: http://www.musikwissenschaft.de/kebnekaise/del04/pages/d030_DR.htm

Själv har jag nästan inga glaciärkundskaper. Stegjärn var brå ändå: på barsmälta sprickfria glaciär, på hårdpackade isiga snöfält, t ex bestigningen av pyramiden via snöfält längs sydöstkam. Snöpromenad istället för blockterräng. Men jag avråder att tar sig ner till passen via sydvästkam utan att ha kommit upp där, vilken jag gjorde. Det blir spännande att ta sig när i så fallet...

Tarfalapass är inte sprickfri! Sista året måste man hoppa över en liten tvärspricka där.

Lukas
[Ändrat av laurentiusweg 2002-06-27 kl 21:14]
 
Tack för svaren!

Det ser ut som om jag gör bäst i att införskaffa stegjärn eller välja en helt annan väg med andra ord.
Hur är det att gå österut från Unna Räita (Unna Reaiddavaggi)? Flera svåra vad?
 
Södra sidan av Unna Räita

Om Du går österut så bör Du ta Dig ned ganska tvärt från glaciärtungan som Du tangerar. Om Du håller höjden och försöker göra en "flack" nedgång, så riskerar Du att komma in i ett "kvicksandsliknande" område där glaciären tidigare legat.
Annars är området "kanonfint".
Den gamla historiskt etablerade vägen går ju på norra sidan av dalen vilket innebär några vad + en snöbrygga.
Personligen undviker jag snöbryggor (har åkt igenom en, det räcker) så jag gick på södra sidan av dalen. Det innebar ett enklare vad och en hel del "skrågång".
Man får knixa sig fram i lite olika höjd upp och ned, men det är inte svårt. Beräkna bara generöst med tid.

Mvh Björn
 
Det går att gå på sidan om glaciären

Man kan gå ner (eller upp) på västra sidan om glaciären. Gjorde det själv utan problem i juli 1997. Man slipper stegjärn och risken att rutscha ner för glaciären.

Staffan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...