Snöläget i Padjelanta

Funderar på att vandra Padjelantaleden med start i Kvikkjokk ca 20 juni. Vet att det är tidigt. Någon som har aktuell info om snöläget? Undrar också om bron över Bållávrjåhkå (ca 8km SO Staloluokta) är en sommarbro? I så fall vet när den läggs ut. Såg uppgift om ca 25 juni. Om bron saknas, tips om alternativ väg.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Undrar också om bron över Bållávrjåhkå (ca 8km SO Staloluokta) är en sommarbro? I så fall vet när den läggs ut. Såg uppgift om ca 25 juni. Om bron saknas, tips om alternativ väg.
Ja, bron är en sommarbro. Åtminstone har den varit det och jag tror knappast det har ändrats. Jag och några kompisar var i Padjelanta i juni 2008 och då vadade vi eftersom bron inte var pålagd. Vadet var inte särskilt svårt men det beror ju också på hur snösmältningen är för tillfället. Vid Duottarstugorna var det rätt mycket vatten så folk hade vadat där också (men vi kom från ett annat håll). Även i Tarradalen kan vissa jokkar vara strida och något år var en av de stora broarna precis i början bortspolad.

När det gäller snöläget så är det lite av ett lotteri om snön ligger kvar. Ibland hård och bra att gå på, ibland lös så man sjunker igenom. Det man ska se upp extra noga med är ställen där det finns gölar eller jokkar precis under snön. Men det har du nog koll på.

Funderar på att vandra Padjelantaleden med start i Kvikkjokk ca 20 juni. Vet att det är tidigt. Någon som har aktuell info om snöläget?
Verkar vara en bra bit snö kvar.
Här kan du kolla nästans dagsfärska sattelitbildar (och även äldre bildar).
Undrar också om bron över Bållávrjåhkå (ca 8km SO Staloluokta) är en sommarbro? I så fall vet när den läggs ut. Såg uppgift om ca 25 juni. Om bron saknas, tips om alternativ väg.
Ja, bron är en sommarbro. Åtminstone har den varit det och jag tror knappast det har ändrats.
Det har ändrats för 10 år sen.

Henning

Den norska simulerade kartan når in över Padjelanta. Det finns mätpunkter också men inte på svenska sidan.

Thure

Screenshot_20220612-233548.png

Screenshot_20220612-233640.png

En fundering apropå detta, vid vissa broar har jag sett att det på lantmäteriets karta står "sommarbro", men om jag förstått det rätt kan vissa broar utefter sommarleder vara sommarbroar även om det inte uttryckligen står sommarbro?

Det tror jag inte förekommer, såvida inte den fasta bron har spolats bort i något oväder och fått ersättas med en tillfällig bro. Trenden är dessutom den att tidigare sommarbroar successivt ersatts av fasta broar. Förmodligen blir det billigare i längden.

Bron över Ravddajåhkå på Nordkalottleden kan vara ett undantag (det enda?) När jag gick där (år 2017) så var det uppenbarligen en sommarbro, men på kartan är den inte markerad som sådan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips