Funderar på att vandra Padjelantaleden med start i Kvikkjokk ca 20 juni. Vet att det är tidigt. Någon som har aktuell info om snöläget? Undrar också om bron över Bållávrjåhkå (ca 8km SO Staloluokta) är en sommarbro? I så fall vet när den läggs ut. Såg uppgift om ca 25 juni. Om bron saknas, tips om alternativ väg.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Snöläget i Padjelanta
- Trådstartare myrberget
- Start datum
Hejsan.
Närmaste webbkamera (så vitt jag vet) hittar du i Sulitelma (https://www.webcamsinnorway.com/webcams.php?viewcam=2515)
Nu är det ju klart snöfattigare inne i Padjelanta, men med tanke på hur det ser ut i Sulitelma just nu samt att det varit en mycket snörik vinter och sen vår där uppe tror jag att du får räkna med en hel del snö.
/ Stefan
Närmaste webbkamera (så vitt jag vet) hittar du i Sulitelma (https://www.webcamsinnorway.com/webcams.php?viewcam=2515)
Nu är det ju klart snöfattigare inne i Padjelanta, men med tanke på hur det ser ut i Sulitelma just nu samt att det varit en mycket snörik vinter och sen vår där uppe tror jag att du får räkna med en hel del snö.
/ Stefan
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ja, bron är en sommarbro. Åtminstone har den varit det och jag tror knappast det har ändrats. Jag och några kompisar var i Padjelanta i juni 2008 och då vadade vi eftersom bron inte var pålagd. Vadet var inte särskilt svårt men det beror ju också på hur snösmältningen är för tillfället. Vid Duottarstugorna var det rätt mycket vatten så folk hade vadat där också (men vi kom från ett annat håll). Även i Tarradalen kan vissa jokkar vara strida och något år var en av de stora broarna precis i början bortspolad.Undrar också om bron över Bållávrjåhkå (ca 8km SO Staloluokta) är en sommarbro? I så fall vet när den läggs ut. Såg uppgift om ca 25 juni. Om bron saknas, tips om alternativ väg.
När det gäller snöläget så är det lite av ett lotteri om snön ligger kvar. Ibland hård och bra att gå på, ibland lös så man sjunker igenom. Det man ska se upp extra noga med är ställen där det finns gölar eller jokkar precis under snön. Men det har du nog koll på.
I Facebookgruppen om Padjelanta lade Fiskflyg ut bilder häromdagen som visar snöläget i närliggande dalar i Sarek, kanske kan du få en ledtråd.
Verkar vara en bra bit snö kvar.Funderar på att vandra Padjelantaleden med start i Kvikkjokk ca 20 juni. Vet att det är tidigt. Någon som har aktuell info om snöläget?
Här kan du kolla nästans dagsfärska sattelitbildar (och även äldre bildar).

Det har ändrats för 10 år sen.Ja, bron är en sommarbro. Åtminstone har den varit det och jag tror knappast det har ändrats.Undrar också om bron över Bållávrjåhkå (ca 8km SO Staloluokta) är en sommarbro? I så fall vet när den läggs ut. Såg uppgift om ca 25 juni. Om bron saknas, tips om alternativ väg.
Bållávrjåhkå - Laponia
Bållávrjåhkåbron var tidigare en säsongsbro men är nu en fast bro. Det är en 32 meter lång bro, och finns mellan Stáloluokta och Duottar på Padjelantaleden.
Henning
Tack, det är väl att det finns nån som vet vad han pratar om! 🥴Det har ändrats för 10 år sen.
Bållávrjåhkå - Laponia
Bållávrjåhkåbron var tidigare en säsongsbro men är nu en fast bro. Det är en 32 meter lång bro, och finns mellan Stáloluokta och Duottar på Padjelantaleden.laponia.nu
Bron över Ravddajåhkå på Nordkalottleden kan vara ett undantag (det enda?) När jag gick där (år 2017) så var det uppenbarligen en sommarbro, men på kartan är den inte markerad som sådan.
På Calazos 1:100000 tyvek-karta finns bron markerad som sommarbro, men inte i Lantmäteriets minkarta.
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar